Bild
Nästa artikel

BMW X1 blir laddbar 2020

Nyheter

Suven förnyas med sladdmöjlighet i plug-in hybriden BMW X1 xDrive25e.

X1 som laddhybrid kombinerar bensin med el och batteriet på 9,7 kilowattimmar utlovas ge en räckvidd på mer än 5 mil enligt BMW. Vid blandad körning beräknas förbrukningen ligga på 0,2 liter/milen. 

Plug-in hybriden börjar byggas i mars 2020 och har inte fått något svenskt pris ännu. Övriga motoralternativ, som består av tre bensinmotorer och fyra dieselmotorer, börjar säljas i sommar och kostar från 315.400 kronor upp till 391.400 kronor. 

Andra uppdateringar som gjorts på X1 är att luftintagen och den njurformade grillen blivit något större och bilen har begåvats med nya adaptiva LED-strålkastare. Det finns också tre nya lackfärger att välja på, samt fler fälgalternativ.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X1?

Kommentarer

#1
2019-06-03 10:26

Ett steg i rätt riktning men de 5 milen med el äts upp snabbt och sen är det en vanlig bensinbil och då blir inte förbrukningen 0.2 l/mil.

#2
2019-06-03 10:35

Ja fast det är ju helt beroende på körmönster Hacken. Helt sant att vid långkörning blir en laddhybrid inte snålare än en vanlig hybrid som minst. Men nu kör ju de flesta inte mer än 5 mil om dagen, och då kan de köra flera månader utan att tanka...har flera kollegor och bekanta som kör laddhybrid och kör betydligt under 0,2 l/mil i snitt......
Jag tycker laddhybriderna är bra som övergångsfordon tills dess att folk vant sig åka på el och utbudet av rena elbilar ökat.

#3
2019-06-03 10:58

Ja jag håller i stort med Henrik.

I mitt dagliga körmönster så tror jag att jag kan köra 100 % på el ca 28 dagar av 30 med en bil som klarar 5 mil på el.
Och det innebär nog ca 2000 mil av 3000 mil.

Det fabrikat som kan leverera en bil med övrig förbrukning under 0,5 ligger ju bra till.

Det enda man kan ha fundering på är väl hur man tar sig an uppvärmningen av cupe och motor.
I mitt fall med nästan 6 månader med morgon temperatur under nollan ställer vissa extra krav som skåningen inte behöver fundera på.

Jag är inte helt säker på att bilfabrikanterna tar detta faktum med värmen på helt allvar.

#4
2019-06-03 10:58

Bra i en övergångsfas, men vem vill stå med en begagnad laddhybrid om 10 år? Ett "slutkört" batteri belastat av många 1000-tals laddcykler samt att göra oljeservice på motor och växellåda. Bättre att gå elektriskt direkt, eller vänta ett par år på fler modeller.

#5
2019-06-03 13:31

mso: Värmer gör du ju direkt från elen i väggen om du laddar hemma över natten, iaf på de smartare byggda bilarna. Så inga problem där. Annars finns mössa och vantar som extrautrustning ;)
Och jag har bott i Ö-vik en stund så jag vet hur det kan va i dina trakter :)

#6
2019-06-03 16:28

Det får väl bli bensindriven bränslevärmare. Eldriven kupé och motorvärmare drar 2kW så de två sista laddtimmarna före avresa lär inte ge mycket till laddning om man brukar ett vanligt vägguttag!

#7
2019-06-03 16:53

Det finns undersökningar som säger motsatsen, det vill säga att det långt ifrån är alla som laddar sina laddhybrider. Kanske av de enkla skäl jag nämner ovan. Det vore nog bättre att ta bort miljöstatusen på laddhybrider och lägga den på HVO-kompatibla bilar istället: De väger ju inte flera hundra kilo extra. Ja, om man nu vill fortsätta att använda skattepengar till sådant här och fortsätta att straffa svenskarna.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160601/faran-med-lad...

.

#8
2019-06-03 19:51

@Grosser (#4): instämmer om PHEV i en övergångsfas, och främst för förmånsbilister. För privata ägare kan det bli rätt dyra servicekostnader med två drivlinor. Plus att bilen blir dyr förstås.

Apropå "slutkört batteri": finns det några studier på detta för just laddhybrider? För rena elbilar finns det ju några rapporter som alla (vad jag sett i alla fall) tycks peka på att livslängden och kapaciteten över tid är bättre än vad man kanske trodde först.

Det där med många laddningar/urladdningar har jag också sett någon gång som argument mot drivlinor med range extender, och seriella hybrider (motor driver generator som laddar batteri). Men jag har aldrig läst om problem med t ex BM3 i3 Rex (som ändå funnits ett tag), och Nissan kör sitt e-power-koncept (som tyvärr inte är laddbart och inte heller finns i Europa).

#9
2019-06-03 21:25

Klarsynt, varför tror du de inte laddar bilarna? En granne har två XC60, gamla modellen och en ny laddhybrid... skulle han inte ladda den så skulle den säkert dra mer än den gamla han har!? Det sitter alltid en sladd i den när den står på uppfarten vad jag sett...
Dock kanske det stämmer bättre om man har mindre och lättare laddhybrider än tex en XC60..... då kanske faran över att man inte laddar för att det knappt är lönt. Men att en XC60 eller Mitsubishi Outlander ägare inte skulle ladda sin klumpiga SUV tror jag inte på, varför gör man då ett inköp av en redan onödigt tung och klumpig SUV som är ännu tyngre pga hubrid linan?

#10
2019-06-04 11:12

@Styggavargen

Bor i lägenhet och har inte laddplats? De köper en laddhybrid för att få dina och mina skattepengar i klimatbonus? De köper den för att verka PK utåt? Fan vet.. finns nog massvis av skäl.

.

#11
2019-06-06 17:50

Eh, vi bor i hus och han laddar bilen. På jobbet laddar folk sina bilar också. Det enda jag i så fall håller lite med om, är att en XC90/60 och Outlander Phev ägare antagligen köpt sina bilar för att komma ifrån en annars skyhög skatt, och antagligen är det personer som är rädda att dö i trafiken. Nu kan de köra sina "tanks" lite billigare och även kanske lättare inte kan anklagas för vara så dåliga för miljön. Men om man lagt så mycket pengar på en XC90, varför inte köpa en Tesla istället?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.