Bild
Nästa artikel
BMW överväger möjligheten att ta bort traditionella bilnycklar och istället låsa upp med en app i mobilen.
BMW överväger möjligheten att ta bort traditionella bilnycklar och istället låsa upp med en app i mobilen.

BMW vill skippa bilnyckeln

Nyheter

Funderar på att ersätta vanlig nyckel med mobilapp istället.

Dagens bilnycklar har blivit så moderna att få av dem ens behöver sättas i tändningslåset för att bilen ska starta.
– Ärligt talat, hur många behöver dem egentligen? sa BMW:s styrelsemedlem Ian Robertson till nyhetsbyrån Reuters vid bilsalongen i Frankfurt nyligen.

Istället sneglar den tyska biltillverkaren åt möjligheten att enbart använda sin smartphone för att låsa upp bilen istället. Redan nu finns möjligheten via en app i mobilen och nu verkar BMW vilja göra det till standard.
– Vi tittar på huruvida det är möjligt och om vi kan göra det. Huruvida vi genomfört det nu eller någon gång i framtiden återstår att se, säger Ian Robertson.
 
Diskutera: Tycker du att det är en bra idé att ta bort bilnyckeln?
 
 
Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2017-09-18 14:03

Man får hoppas att man inte parkerar i en vit fläck på telenätet, då har man bekymmer. Eller när mobilen lägger av, eller är tappad, stulen, eller sönder. Att dra upp mobilen när det är skitväder lockar inte heller. Här behöver man veta mer.

#2
2017-09-18 14:21

Gissar att dom pratar om NFC och även möjlighet till teknik som är uppkopplad (så man kan öppna den på distans).
Det går ju idag att betala med sin telefon eller smarta klocka även om du inte har en uppkoppling, då borde inte detta vara något problem för att låsa upp sin bil.

#3
2017-09-18 14:57

Kommer aldrig att köpa en nyckellös bil. En telefon kan ju kladda, batteriet tar slut, den låser sig, ingen täckning eller man tappar den så att telefonen går sönder. Men det är klart att för bilfabrikanten blir det billigare med en app än att tillverka nycklar. En app kan man ju variera koderna men nycklar måste vara unika.

#4
2017-09-18 15:18

En sak som jag lärde mig under mina år som låssmed var att en fysisk nyckel behöver alltid finnas. Men jag är väl lite gammalmodig...

#5
2017-09-18 16:18

Påminner mig om en kollega som köpte en ny Note, som hade nyckellös funktion. Han hade bara ett kort i fickan. I det kortet fanns en nyckel inklämd, som man kunde ta till i nödfall. Det blev nödfall, men han kom inte in i bilen ändå. Det satt nämligen en skyddande plastplupp i nyckelhålet, och den var stört omöjlig att få loss... Efter några försök låstes bilen upp elektriskt. Han åkte till bilfirman och undrade: - Vad gör jag nästa gång detta händer och jag kommer inte in i nyckelhålet? - Inga problem, sa säljaren, gör bara så här. Han lyckades inte. Han hämtade då en mekaniker som ville använda en skruvmejsel att bända loss platspluppen med, vilket kollegan förstås inte tillät på nya bilen. Som man brukar säga: gör om - gör rätt...

#6
2017-09-18 18:10

@Hackenbush
Jag håller med dig och detsamma med mig :-)

#7
2017-09-18 18:27

Inför BMW det så blir det inte fler BMW för mej, så jäkla idiotiskt, men som vanligt är det kronor och ören som styr.

#8
2017-09-18 21:01

Kunde valt utan nyckel för nån tusenlapp extra och fått start knapp men vad tusan är det för fel på nyckeln och var skall då husnyckeln hänga.
Man är väl konservativ men föll ändå för skuff luckan som öppnas själv utan kostnad .

#10
2017-09-18 22:07

Jodå O_o - "idioter" och "puckon" (trevligt sätt att beskriva andra människor förresten) som har bilnyckel och husnyckel på samma knippa finns det absolut - t ex jag själv. Större risk att förlägga nycklarna om man har flera "knippor" än endast en - det är min idiotiska pucko-förklaring. Dock har jag inte mobilfodral med plånbok men jag skulle aldrig kalla andra människor som gillar detta för idioter och puckon - det är deras val.

#11
2017-09-18 23:25

Och att appar hackas...förutom de bekymmer men nallen som redan har nämnts.
Märkligt detta att det ska ska vara så besvärligt att ha med sig en liten nyckel och med nya bilar så har man den mestadels på sig.

Det är väl lite så med bilarna i dag att de kläcks fram en massa infama ideer typ som i en asien katalog med märkliga prylar som ingen normal människa varken efterfrågar eller törs lansera, typ klädnypor till att hålla upp ögonlocken med men att det är big bizz.

#12
2017-09-19 07:19

Äntligen någon som funderar på nästa steg. Jag menar, plånboken och kontanter i mobilen (betala med mobilen), slipp nyckel till bilen (öppna med mobilen), slipp hemmanyckel (öppna med mobilen), slipp lampknappar i väggarna (tänd med mobilen)! Tänk så mycket enklare och simplare det är att bara ha en produkt som fungerar till allt. Dessutom med säkerhet som fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Dem som pratar om telefoner som lägger av och inte fungerar köper inte Apple, det är en bra start att göra det. Framtiden ser ljus ut! Ps. Telefonen kommer förmodligen fungera precis som keyless i slutändan så du behöver inte ens ta den ur fickan. Allt i ett funktionen som iPhone kan bidra med är helt utmärkt.

#13
2017-09-19 09:10

Var på semesterresa till Jämtland i somras. Fyra mil från Sundsvall försvann täckningen för mobilen. Var utan mobil under hela Jämtlandsvistelsen. Tur att det finns bilnycklar, eller så får man ha ett antal mobiler med olika operatörer? Undra vad som är smartast.

#14
2017-09-19 12:09

Tvärnit : Ja för centrallås och immobilizers har ju inte redan knäckts. Skulle tro att det är säkrare än en nyckel. Skulle ju tex kunna använda telefonens beräkingskraft till att salta krypteringen på koderna = förbaskat säkert.

Nog för att det är nåt speciellt med en nyckel men nog vore det smidigt att ha det i telefon. Bluetooth och RFID är inte mindre säkert än den radiokommunikation som redan sker mellan nyckel och bil redan. Samt att fler funktioner skulle kunna läggas in "gratis". Samt som det nämndes i ett annat forum - alla i familjen kan ha en nyckel till bilen utan att ha fler fysiska nycklar. Barnen kan ha en "nyckel" som bara låser upp men ej går att starta med. Vill nån låna bilen kan man ge dom en virituell nyckel som bara gäller i X antal timmar etc. Fördelarna är lååångt mycket fler än nackdelarna. Som i princip är : Man måste ha en smartphone med batteri.

#15
2017-09-19 12:20

LennartJ - då måste du ha en operatör med osedvanligt dålig täckning så det kanske är dags att byta operatör. Har befunnit mig på vägarna ifrån Sundsvall in i Jämtland många gånger och inte upplevt nåt direkt problem med täckningen. Visst - på enstaka platser kan det finnas men så kan det vara i hela landet men en bit därifrån fungerar det igen.

#16
2017-09-19 12:59

Pi, det finns ingen operatör som är bra över hela landet. Den operatör som jag har, har den bästa täckningen där jag oftast befinner mig.
Åker jag på en semesterresa, så må det vara hänt att mobilen inte fungerar på vissa ställen. Kan vara rätt skönt.

#17
2017-09-19 13:06

Det är alltid såhär när det ska komma något nytt, folk ynkar och gnäller tills dem inser att "det här var ju faktiskt bra". Jag är även säker på att teckningen inte kommer spela in här.. om det är så att du har en app så kommer den lära sig koden och därav kunna öppna/låsa var och hur som helst. Dem senaste telefonerna och bilarna erbjuder även trådlös laddning av telefonen och kör du slut på batteriet även fast du kan ladda hemma och i bilen på språng så har du säker andra problem också. Hur simpelt kan det bli?

#18
2017-09-19 13:23

LennartJ - är fullt medveten om det men har man en operatör med 2G, 3G och 4G så fungerar det ofta på de flesta ställen - om än att dataanslutningen kan ha dålig kapacitet och att t ex Telia är bättre i vissa områden än t ex Telenor. Men operatören Tre har väl såvitt jag sett bara 3G och 4G och dessutom dålig täckning i stora delar av Norrlands inland efter vad jag sett så den operatören går bort direkt. Fast nu var vi en bit ifrån BMWs nyckelfria värld...:)

#19
2017-09-20 07:40

Varför pratar ni om täckning? Det är ju endast nödvändigt om man ska öppna bilen på rejäl distans. Alla moderna mobiler idag har någon form av NFC funktion. Hur tror ni annars man kan betala med mobiler utan täckning?

#20
2017-09-20 13:48

Täckning och annat är nog inget bekymmer utan det är att telefonen går sönder, man tappar den eller bli rånad på mobilen eller någon norpar den när man inte märker det och då står man där som ett fån och kan inte använda bilen. Mobiler är högvilt för ljusskygga individer.

#21
2017-09-20 16:05

Men precis samma sak kan ju hända med din bilnyckel, den kan gå sönder(få slut på batteri), tappas, bli rånad på nyckeln när du inte märker det (tar sannolikt längre tid att upptäcka än om mobilen är stulen). Och då står du där som ett fån och inte kan använda bilen.
Grejjen är att med en app och kompatibel telefon så kan du snabbt fixa en ny nyckel och du kan göra din gamla "nyckel/mobil" inaktiv så att den inte går att använda. Vilket är gjort av dig själv på mindre än 5 minuter.

#23
2017-09-20 23:04

Det vore jätte bra. Öppnar hus låset med mobilen. Vill inte ha någon nyckel mer..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.