Bild
Nästa artikel
BMW storsatsar på elbilar

BMW storsatsar på elbilar

Nyheter

BMW offentliggör ett koncept som ska bli verklighet 2013, bestående av el- och hybridbilar i tillverkarens nya i-serie.

Än så länge är el- och hybridbilarna i3 och i8 bara koncept, men BMW planerar att kunna lansera dem på riktigt inom inte allt för lång tid: 2013 för i3 och 2014 för i8.

BMW i3 ska ha en utsläppsfri elmotor som kan köras ungefär 150 kilometer på en laddning. Genom ett snabbladningssystem ska batteriet kunna laddas till 80 procent på en timme.

BMW i3 ska också vara lätt och väga 1,25 ton. Bilen ska vara fyrsitsig och ha ett bagageutrymme på 200 liter. Den ska gå från 0 till 100 på åtta sekunder.

BMW i8 ska kunna gå från 0 till 100 på under fem sekunder, gå att köra 35 kilometer på enbart elektricitet och göra åt mindre än 0,3 liter bränsle per mil. BMW i8 är tänkt som en sportbil som kan nå 250 km/h styrd av enbart elektricitet.

Båda bilarna ska tillverkas i tyska Leipzig. Produktionen, som kommer att innebära 800 nya arbetstillfällen, ska drivas av förnybar energi och vara CO2-neutral.

Diskutera: vad tycker du om BMW i3 och i8?

Taggar: Nyheter, , BMW

Kommentarer

#1
2011-07-29 18:32

Saknas det inte en del tekniskt information?

En bil som går 35 kilometer och sedan blir stående, vad ska man med den till? ens om den gjorde 0-100 på 1 sekund?

Rimligen är tanken att BMW skall använda tekniken från Opel Ampera.
Eftersom chefen för BMW:s elbilsprogram är f.d. chefen för Opels elbilsprojekt.

#2
2011-07-29 20:57

i8 sägs ju köra 35 km på "enbart elektricitet". Vilket borde innebära att den har ett hybridsystem.

#5
2011-07-30 10:52

"kupé i karbon"? Vad är det?
Det ska väl vara en fiberarmerad plastkaross?
Strunt samma, jag tror inte heller att det finns några av de här bilarna ute i hallarna till 2013.

Varje biltillverkare verkar vilja ta fram en elbil eller hybrid nu och alla säger att det bara tar något år eller så innan den kan köpas.
Märkligt att det plötsligt kan gå så snabbt och ändå samarbetar man väldigt lite.
Alla verkar sitta inlåsta på sina rum och uppfinner i princip samma sak.

#6
2011-07-30 12:52

Här är en elbil som kanske kommer ut 2012.
http://www.youtube.com/watch?v=JMLh3Pc2RPE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=DEb2UGlMPq4
Här en liknande elbil från början av tvåtusentalet som körts i 21 000 mil.
http://www.youtube.com/watch?v=0gXDdZgT7Io&feature=related

#11
2011-07-30 18:41

"Karbon" är en geologisk period,för cirka 300 milj. år sedan.
Men det är ju trots allt BMW vi talar om,dom kanske har lyckats med att bygga en kupe av "tid".

#12
2011-07-31 11:32

Kul!

BMW tänker tillverka en elbil med en superdyr och komplicerad kaross som genom sina material kraftigt ökar koldioxidutsläppen…

Det visar väldigt tydligt hur BMW tänker.

Lyx, prestige, skryt.
En elbil för att det ger möjlighet att skryta med teknik, men det har ingenting alls med miljön att göra.

BMW drar omkring och visar upp sig utan byxor.
För den som inte gillar BMW är det bara att tacka så mycket för de fina argument man får.

#13
Raymond K
2011-07-31 14:16

Fint med elbilar men designen är som typ leksaksbilar. dom ser lite fjantiga ut.

#14
2011-07-31 20:23

Intressant länk om BMW mm:

http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

#15
2011-08-01 11:36

Mr Colt: Karbon är också en typ av kol.

/Kevin Carlsson, Tillförordnad webbredaktör

#16
2011-08-01 12:15

Se så BRA BMW faktiskt är:

http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

#17
2011-08-01 23:43

Om jag inte ser helt fel finns även luftledning för el-buss på bilden. I Sverige har vi bara fyra el-bussar - här är förbränningsmotorbussar som drivs med etanol "miljöbussar", trots att de bullrar över normen och drar 60 % mer bränsle än motsvarande dieselbuss.
Vi ligger lite efter i utvecklingen av miljöfordon.

#18
2011-08-01 23:48

PS
Elbussar finns i produktion och trafikerar ca 350 olika städer runt om i världen:
http://www.tbus.org.uk/news.htm

#19
2011-08-02 09:32

@Nej Kevin, det stämmer inte riktigt.
Som Mr Colt mycket riktigt skriver är "Karbon -grodornas tid" den tidsperiod då stenkolet bildades, men under den tiden fanns kolet bara i bunden forn i andra ämnen.

Men vad jag menade i mitt förra inlägg var att det är helt fel att påstå att man bygger en kupe i Karbon, det går inte.
Här handlar det förmodligen om ett material som består av någon typ av härdplast med armering av kolfiber och då är det bättre att skriva det.
Ursäkta om det verkar vara petitesser, men det är faktiskt viktigare än det verkar.

#20
2011-08-02 13:31

saabnisse: Var nog jag som blev lite lost in translation när jag läste BMW:s pressmeddelande. Jag kan dock inte hitta någon annan vettig översättning, vare sig med Google Translate eller lexikon.

Sedan tror jag givetvis inte att du hittar på, utan jag har ändrat i artikeln så att det endast står att konceptbilen är lätt, utan materialbestämmelse.

Tack för ditt engagemang!

/Kevin Carlsson, Tillförordnad webbredaktör

#21
2011-08-02 21:41

Nu har jag inte läst originalartikeln, men enligt min tyska kollega är det kolfiber det handlar om. Och ska man nu vara RIKTIGT petig, så skulle det inte gå att bygga någonting av bara kolfiber heller. Någon typ av harts/härdplast måste till. Så vårat svenska begrepp är inte särskilt mycket bättre än det tyska.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.