Bild
Nästa artikel

BMW möter motsättningar i Kina

Nyheter

Nu återkallas 143 000 bilar i Kina. BMW får inte heller bygga ut en fabrik som planerat och bilarna kritiseras för att vara för dyra.

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att BMW:s joint venture-partner i Kina, BMW Brilliance Automotive Ltd, återkallar 143 215 bilar från 5-serien tillverkade mellan 2009 och 2012. Anledningen är ett fel i bilarnas servostyrning som måste åtgärdas.

Återkallelsen kommer bara en vecka efter att BMW fått avslag på att bygga ut en fabrik i Kina. Miljöministeriet i landet satte stopp eftersom utbyggnaden inte skulle möta utsläppskraven och att det inte fanns tillräckliga analyser av hur utbyggnaden skulle påverka fabrikens avloppsvatten.

I Kina har lyxbilstillverkare från Tyskland dessutom kritiserats för att de ska ha satt för höga priser på bilar som säljs i Kina. Kritikerna anser att en undersökning måste göras. Enligt Audi är priserna på deras modeller dock likvärdiga i Kina och i andra länder om man räknar in skatter och andra avgifter.

Diskutera: Vad tycker du om detta?

Kommentarer

#1
2013-08-06 10:49

Det handlar om att muta rätt person(er) med rätt typ av muta. Allt annat är dösnack... miljöhänsyn.. i Kina?!?

#2
2013-08-06 10:56

Vadå bilarna för dyra?
Hur avgör man om en bil är rätt prissatt eller ej?
Om köparna vill betala så anser åtminstone jag att Bmw har lyckats bra med sin prissättning.
Själv tycker jag att redan Volvo är för dyrt och det är en av anledningarna till att jag inte längre köper detta märke men det finns ju många som INTE tycker som jag och som inte behöver ta hänsyn till sina bilkostnader.

Sen förstår jag inte riktigt varför ett bilfabrikat inte skulle få ta ut vilka priser de vill så vad är det egentligen för någon undersökning som skall göras?
Det har ju alltid varit så att bilar kostar olika mycket i olika länder så vad är skillnaden nu?
Skulle vilja ha samma bilpriser som i Japan eller USA men det får jag inte...
Vill inte heller att elbilarna skall ha fantasipriser ....o.s.v
( men vad hjälper mina önskningar? )

#3
2013-08-06 11:39

Intressant att Kina pratar om miljökrav när man kan läsa följande:

"Trots att Kinas premiärminister Wen Jiabao har gett miljö och utveckling högsta prioritet, planeras industrier baserade på kol och kemikalier längs 80 mil av Gula flodens totala längd på 550 mil."

#4
2013-08-06 13:14

Glöm inte att det är världens enda centralstyrda kommunistiska regim med ett numera rent kapitalistiskt tänkesätt i grunden

#5
2013-08-06 14:22

Angående miljön så läste jag att Kina satsar enorma summor på elfordon.
När elbilen är ett faktum så kommer nog de flesta därifrån.
Idag skall det finnas ca 150 miljoner elmopeder i Kina ( ca 95 % utav mopederna är eldrivna )
Detta samtidigt som vi i Sverige knappt vet hur en sådan ser ut eller fungerar.
Men,...orsaken till detta försprång handlar inte om miljön ( i vanlig ordning ) utan om att försöka vara oberoende utav oljan som det importeras massor utav och detta ifrån problemfyllda länder och sedan skall oljan transporteras över farofyllt vatten.
Miljön kom först som plats 3 eftersom att rösterna börjar bli höga över befolkningstakten vilket innebär ännu sämre miljö i storstäderna.

Ja det blir ofta luddigt och luktar dubbelmoral när politiker är inblandade och tyvärr så är de nog inte bättre i Kina med detta än någon annanstans,men bidrar de till att förändra världbilden på hur ett fordon KAN drivas så har de ju lyckats med något.

#6
2013-08-06 14:54

Mistro: Jodå, jag har nästan blivit ihjälkörd av såna där elmoppar i Shanghai. De kommer ljudlöst susande, men så har de rejäla bilsignalhorn som brölar till när nån kommer ivägen...
Kan nämna att en elmoppe (typ scooter) inte kostar mer än 2.500 kr där.

Man kan också fundera på hur de där 150 miljonerna elmoppar belastar miljön, både när det gäller tillverkning och skrotningen.

#7
2013-08-06 15:46

"Hultarn" : De belastar nog inte miljön värre än 150 miljoner bensindrivna mopeder och de är perfekta transportmedel i en storstad.
För 2500kr kanske man inte får det bästa fabrikatet men det är ändå sjukt hur stora skillnaderna är mot här.

#8
2013-08-06 21:35

Mycket underligt får man läsa här. Men för idén att elmoppar skulle skapa miljöproblem, bör ge årtiondets tokpris till påhittaren.

#9
2013-08-06 22:04

Jag kan bekräfta hultarns uppgifter om elmopederna i Shanghai. Dom är många, nästan ljudlösa och farliga;-) Även priset bekräftas. Jag har faktiskt provsuttit en dylik mackapär á 2.500:- på ett varuhus. Jag blev imponerad över detaljkvaliteten - med hänsyn till priset.

#10
2013-08-07 09:30

Det där med att elfordon är farliga för att de inte hörs så mycket har jag hört sedan -97 då knappt några elfordon fanns i trafik men bekämpas skulle dem med alla medel då som nu.
Att folk går rätt ut i gatan utan att se sig för och/eller spelar hög musik genom hörlurar är ett betydligt större problem än ett ljudlöst fordon men åter igen....elfordon SKALL bekämpas och att folk sedan dör utav alla avgaserna i städerna är tydligen en trevligare utväg.

#11
2013-08-07 09:37

Ljudlösa elfordon borde inte vara något problem för det tillhör väl normal försiktighet att kolla så det är fritt innan man korsar en gata även om man inte hör något motorljud?
Det kan ju komma ljudlösa cyklar farande i 30km/h och det gör ont att få en sådan på sig. De som blir påkörda medan de lyssnar på musik eller kollar facebook när de korsar en gata lär väl sig något av sitt misstag får man hoppas om de skulle överleva påkörningen.

När det gäller Bmw i kina så har de inte mutat rätt eller tillräckligt många personer, det är därför de stött på patrull.

#12
2013-08-07 21:58

Totalitära stater har kallats för olika saker - ofta kommunistiska. Men inte fanken är dagens Kina kommunistiskt. Det är en kapitalistisk diktatur.
Hur som helst så finns där faktiskt en satsning på miljö, inte minst genom forskning.
Men Kina är ett oerhört stort land med väldigt olika levnads- och arbetsförhållanden.
Och det är nog alltför möjligt att mutor funkar även i den delen av världen.

Att det ställs miljökrav på ny fabriker är högst lovvärt - om de är seriösa.
Men även jag undrar hur de ska bedöma prissättningen av bilarna.

#13
2013-08-08 14:56

Helt sant Roy. Kina är absolut ingen kommunistisk stat. För alla er som läst manifestet framgår tvärtom där att centralstyrning bör undvikas och att öppenhet och transparens mot andra länder bör eftersträvas.

Det enda man konstatera är att kommunism öppnar upp möjlighet för totalitärt maktutövande - oavsett det sker genom f.d Sovjetunionen, DDR, Kina eller Nordkorea. Ingen av dessa stater var eller förmår uppnå kommunismen så som den formulerats av Engels/Marx. Den används enbart som ett instrument och verktyg för totalitarism - precis som olika religiösa skrifter har en tendens att används med oförstånd av skrupelfria krafter.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.