Bild
Nästa artikel

BMW: ”Manuell låda på väg bort”

Nyheter

Manuella växellådor kan ha gjort sitt. Det menar en BMW-chef, som inte ser en framtid för den manuella lådan hos biltillverkaren.

BMW kan vara på väg att överge den manuella växellådan. I samband med offentliggörandet av 2014 års BMW X5 i Vancouver sa BMW:s produktchef Peter Wolf till den australiensiska tidningen CarAdvice att den tyska premiumbiltillverkaren inte ser sig själv satsa på manuella växellådor i framtiden.

Sportigare modeller som till exempel BMW M3 har tidigare spelat en viktig roll i att behålla de manuella växellådorna. Anledningen är att manuella lådor hittills har varit sportigare än automatiska. Nu för tiden menar dock Peter Wolf att så inte är fallet, och att manuella växellådor har blivit omsprungna av de automatiska och dubbelkopplade lådorna när det gäller bland annat hur fort man kan ta bilen från stillastående till 100 kilometer i timmen.

Ryktet säger att kommande BMW M3 och M4 ska erbjudas med manuell växellåda. I så fall blir det antagligen den sista generationen som inte bara erbjuds med automat.

Diskutera: Har den manuella växellådan gjort sitt?

Kommentarer

#1
2013-10-04 15:49

Jag har lobbat för automatiska växellådor sedan mer än fyrtio år tillbaka.
De allra flesta bilister skulle köra bil säkrare med automatlåda även om det finns de som inte förstått det ännu.

#2
2013-10-04 17:49

Det finns de som vill lägga i sin LP-skiva och trycka på play så sköter spelaren start, stopp och tonarmslyft - och så finns det de som finner en sensuell njutning i att göra det själv.

Och så är det med automatiska och manuella växellådor också. Det är en smaksak. Vissa vill bestämma själv. Känslan av att ha full kontroll, ingen elektronik som plötsligt kan göra fel val. Ingen elektronik är tankeläsare för hur föraren vill ha det. Och ja jag vet att det finns automatlådor med manuellt läge men det är ju inte samma sak, de är ju sekvensiella + och -. Inte bara att dra spaken från tvåan till fyran, utan man måste knappa 2 + 3 + 4.

#3
2013-10-04 17:52

Jo plåtschabraken erbjuder ju inte med några vettiga automatlådor (eftersom de saknar utvecklingsresurser) så självklart skall det då vara så primitivt som möjligt. För att erkänna en brist låter sig ju inte göras - om man är en prestigeladdad fransos.

Men för oss andra och framförallt - den stora skaran konsumenter - så är automaten att föredra. Särskilt de åttastegade varianterna är härliga skapelser och förbrukningen blir med dessa likvärdig eller rent av lägre. Så varför sitta och dra i en spak själv när automatiken gör jobbet både bättre och bekvämare?

MVH AL

#4
2013-10-04 17:53

Håller faktiskt med Raphael !!!! (inte så vanligt ;o) )
Jag tycker det handlar om bilens karaktär .. Exempelvis skulle en Alfa med automatlåda vara hur kall som helst.

#5
2013-10-04 19:12

Låter bra. Ännu fler saker som kan gå sönder... Enkelt är bäst, tycker jag.

#6
2013-10-04 19:21

Automat 4ever, helt rätt.
Med elbilar och hybrider så kommer manuell låda förpassas till kyrkogården.

#8
2013-10-04 19:53

Stämmer det att en bra A-låda kostar 12-20.000 extra? Stämmer det att en manuell håller i snitt 75.000 mil? Stämmer det att en A-låda håller i snitt 25.000 mil? Stämmer det att byte av manuell kostar snitt 18.000 kr? Stämmer det att byte av automat kostar i snitt 60.000 kr? Om allt nämnt stämmer lite grann, förstår jag att de flesta fortfarande väljer manuellt. Jag är extremt för automat. Men vågar inte ha sån efter garantin gått ut. (Åkte på en svindyr renovering på min Carisma för ca10 år sedan.) Tillverkningsfel/typfel. (Genomgående axel tillverkad av billigt material, istället för härdat stål.) Men det intresserade inte Mitsubishi.

#9
2013-10-04 20:07

Pender kanske skulle köpa en långlivad diesel utan turbo och med lågt insprutningstryck. De lär gå långa sträckor utan mankemang;-) Alternativt en bensinare med brytarspetsar och förgasare? Billiga att fixa. Tändspolar? Samma sak där. Turbo? Nähä. Servo? Nej, kan bli dyrt.

Snart är vi nere på en T-Ford;-)

#11
2013-10-04 21:19

Håller med BMW.

Finns inget annat än automat som gäller. Gärna japanska Aisin=Toyota.

MEN! Det beror på vad för slags bil det är som lådan ska sitta i. Många föredrar nog en manuell i en sportbil.

Vad det sitter för automatlåda i min Hyundai Santa Fe vete tusan, det är väl någe koreanskt skit kan tänka. Men automat ska det va. Men inte dsg.

#12
2013-10-04 21:26

Jag har kört automatväxlat sedan tjugofem år med undantag av enstaka hyrbilar. Förstår inte varför somliga envisas med att själva reglera transmissionens utväxling. Det finns så mycket annan som kräver uppmärksamhet vid bilkörning. Blinkersspaken t. ex.

#13
2013-10-04 21:36

En automatisk skivspelare låter inte lika bra som en manuell.
Att köra automat är som att handla färdigmat på Ica och slänga in i mikron istället för att laga den själv.
Automat är bekvämt, men är det verkligen bättre på alla sätt om vi undantar bekvämligheten? Och är det i alla situationer eftersträvansvärt att det ska vara automatiserat? Ja blinkersspaken hanterar man manuellt, ska den vara automatisk istället? Ska bilen köra själv också? Rally med självkörande bilar, vem behöver föraren?

Människor har olika preferenser. Jag är inte övertygad om att BMW:s kunder kommer att tycka att det är helt okej att manuella alternativ försvinner. Men om det händer, ja jag kommer att tänka på min salige far som på 80-talet provkörde en BMW 318 och jag satt med i bilen. Efter provkörningen sa han "Gubbil" och så köpte han sig en Alfa Romeo istället.

Det säger allt. :)

#14
2013-10-04 22:00

Jag kan halta in i Raphaels resonemang .. Men bara till just vissa bilar.
Varför är det just BMW som börjar med sådan smörja? BMW som brukar stå för just förarkontroll och sportighet . . . och så kommer man med nå't så'nt här?
*suck*

#15
frb
2013-10-04 22:05

De flesta jag har träffat som kör BMW vill ha manuell låda. Så att ta bort dessa får nog många att titta på andra märken.
Automat har jag kört i taxibilar av många olika fabrikat, har tack och lov inte ägt någon av dessa. De går ofta fint ca 10000 mil, sen börjar det rycka vid växlingar. Värre och värre hela tiden och det är inte ovanligt att de rasar vid 25000 mil. Ibland klarar de uppåt 40000 mil men då har man suttit och stört sig 30000 mil...
Självklart kan det vara skönt med automat, framförallt om man kör mycket. Men det passar inte alla bilar.

#16
2013-10-04 22:59

En modern BMW är så dämpad och mjuk. Och jag vet inte hur många av er har erfarenhet med ZF:s 8-växlade låda, men den är underbar så att man inte längre ser behovet av att växla själv i en dyr och lyxig BMW. Den växlar mjuk, snabb och intuitiv.
Dock i en billig bil eller i en riktig sportbil finns fortfarande en plats för en manuell låda för olika anledningar, dock handlar den här artikeln inte om det...

#17
2013-10-04 23:07

Vilket skitsnack att automaten är på väg bort... Vill man ha manuell så ska man kunna välja det.
Många jag snackat med som nyss eller ska köpa bil är ute efter manuell, så inte är den tiden förbi och kommer nog aldrig vara heller.

#18
2013-10-04 23:21

Det ena utesluter väl inte det andra!
Jag har själv möjlighet att växla med paddlar (Saab) eller med pinnen (Volvo) men varför ska jag göra det när bilen själv sköter det bättre?
Sonens svärmor åkte fyra mil på treans växel med sextusen varv på motorn bara för att hon inte begrep, eller hörde, att det borde finnas en växel till!
Automatlåda borde vara ett grundkrav på bilar som säljs till tekniskt ointresserade.
Jag har dock inte så mycket förtroende för dubbelkopplingslådor, men jag gillar Aisins lådor som finns i Saab och Volvo.

#19
2013-10-05 00:12

Audi A5, du behagar att håna alla som gillar automat, men ändå väljer manuell låda. Utveckling är bra. När den kostar mer än det smakar, så kan den ifrågasättas. Men sitter man bara hemma i sin stuga och drömmer, så är ju pengar inget problem.

#20
2013-10-05 00:42

Det går ett rykte om att VW lagt en beställning på en miljon japanska 8-växlade Aisin till 2014, stämmer det så kan man ju börja fundera varför.

Volvo, Mercedes använder dem redan.

Aisin ägs till 30% av Toyota, märkligt att de knappt förekommer i Toyotabilaf dock.

Toyota och Mercedes är delägare i Tesla också, är det ett framtida team som håller på att byggas?

#21
2013-10-05 01:15

Min äldste son som bor i Stockholm köpte i nyligen en Passat Etanol 2013 med manuell låda (så klart). I bilen finns en växlingsindikator som tycker att man skall hålla motorns varvtal vid c:a 1300 till 1700 rpm även vid relativt hög belastning.

Vid 1500 och lägre börjar motor eller transmission vibrera kraftigt även vid låg belastning, så som på de flesta bilar, även de med dieselmotor. Att följa växlingsindikatorn gör därför varken jag eller min son.

När indikatorn visar att man skall lägga in 6:an är det lagom att växla upp till 5:an och när indikatorn visar att 5:an är lämplig växel så är det lagom att växla ner till 4:an såvida det inte är utförsbacke.

Man kan ju misstänka att en DSG låda följt växlingsindikatorns varvtalsrekommendationer, vilket inneburit att man även med automatlådan fått växla manuellt. I så fall bara nackdelar och inga fördelar med den lådan.

#22
2013-10-05 07:46

Jag trivs bäst med automatlåda så om de manuella lådorna försvinner så kommer inte jag att gråta.

#23
2013-10-05 08:25

Jag har sagt det förut och säger det igen. Att ändra utväxlingsförhållande i bilen under körning med en spak och en pedal tillhör forntiden.

#24
2013-10-05 09:17

För de som, likt Thommys, lever i framtiden, så hör nutiden till forntiden. Men för de stackare som lever i nutiden, i Sverige, så är manuella lådan, en låda i tiden.

#25
2013-10-05 09:27

Även om jag numer börjat föredra automat så ser jag några fördelar med vanlig krycka också. Jag känner mig t ex mer aktiv och alert i en manuell. Jag kör bil istället för att åka bil...

Snack om att leva i forntiden är bara löjligt!

#26
2013-10-05 10:49

Jag känner mig inte som ett offer att tycka synd om bara för att jag har en manuell låda i mitt fordon. :P Mogna män växlar manuellt, så det så. :)

Och min skivspelare är manuell och inte automatiskt, för den låter bättre.
Vill jag ha högsta precision så slår jag om kameran till manuellt fokus, för automatiken kan göra val som jag inte vill.
Och jag lagar hellre min mat än köper ett fryst färdigpack och slänger in i mikron.

Jag upplever inte att jag lever i "forntiden" för det, för mig handlar det om livskvalitet och njutning där jag får använda mina sinnen och tänka själv. :)

#27
2013-10-05 14:45

Raphael, med tanke på hur PSAs s.k. automatlådor fungerar förstår jag helt din inställning, men de Aisinlådor jag kommer i kontakt med fungerar absolut bättre än vad de flesta tror sig kunna växla med en manuell låda.
Men vill man av någon för mig nästan obegriplig anledning växla manuellt så går det ju alldeles utmärkt även med Aisinlådan.
Det finns ju tillfällen där man vill låsa lådan för uppväxling, t.ex. vid starka nedförslut.

#28
2013-10-05 17:50

Automat = mindre bränsle, finns ej så länge något slirar förutom lockupen.
Har haft några st. att jämföra med.
Gunga loss en bil med aut.(2 hjulsdrift) = svårt?
Dra tungt med aut. Locupen får jobba då och då eller inte alls vid 80kmh.
Automat med farthållare med husvagn/hästsläp, lockupen behöver inte jobba alls om det inte är en brant nedförsbacke i 80.
För att lockupen ska fungera någorlunda på på jämn väg med farthållare så minst 110 med min Subaru Forester med Hästsläp och häst.
Lite uppför så växlar den ned.
Utan släp inga problem.
Köra utan farthållare kan man reglera detta med gasen så lockupen ligger kvar, men svårt i 80.
Någon som har samma problem oavsett bilmärke?
Kan ju vara omprogrammering av lådan som gäller men.....?
11000mil på mätaren, har varit så under de 2,5 åren jag haft den(årsmodell 2006).

#30
2013-10-05 22:43

Som crister1 så sant skriver, snart är de manuella lådorna passé. För 10 år sedan fanns en annan profet, som skrev detsamma. Men om några år, 5 eller kanske10, får vi den profet som verkligen vet vad snart är.

#31
2013-10-06 01:21

När min farbror kom från USA 1949 hade han en Chrysler 1947 med sig som hade en halvautomatisk låda. Sedan dess har de flesta bilar i USA haft automatlådor. Men 65 år senare har de flesta bilar fortfarande manuella lådor i Sverige, därför att de inte är tillräckligt bra för att accepteras av Svenska kunder..

#32
2013-10-06 09:19

Saabnisse, mitt uttalande handlar varken om PSA:s automatlådor eller om deras manuella lådor med automatisk koppling. Det är förvånande att du tolkar mitt uttalande som att handla om PSA när jag inte ens nämnde PSA i det jag skrev. Mitt uttalande handlar om alla automatlådor. Och som jag skrev, ja man kan växla automatlådor manuellt men de är sekvensiella så inte samma sak. Det är tydligt att du inte begriper varken tjustningen eller den sensuella njutningen i upplevelsen av en manuell låda. Jag antar att du kör med automatisk skivspelare också och slänger in färdigt från frysen in i mikron istället för att laga maten själv när du inte förstår den personliga tillfredsställelsen i att använda de egna sinnena och göra egna val. :) Det blir helt enkelt inte samma sak när man överlämnar kontrollen över sitt liv till datorer och automatiska robotar. Min tanke om elektronik är att det skall hjälpa människan att föra ut sin egen kreativitet, känsla och egna val. Elektronik ska inte vara i vägen och inte ta över, utan ha en underordnad position - människan först, och sen elektroniken. Inte tvärtom. Med automatlåda blir det tvärtom, då kan lika gärna bilen köra själv också och då kan man lika gärna ta tåget. Jag kör gärna bil, det är därför jag har en Citroën. Men jag vill inte att bilen ska bestämma över mig, och den dagen det händer - ja då tar jag cykeln istället eller kör med häst och vagn, för då får jag iaf använda mina egna sinnen och bestämma något själv. :P
Eller varför inte en motorcykel - den frie mannens sista utpost?

#33
mcregor
2013-10-06 09:25

Jag tror att det finns ett par saker som är centrala för att få acceptans för automater i Sverige, Det ena är att dom inte får bilen att dra mera bränsle, den andra är det rejäla prispåslag som det länge varit på automater. Idag kan vi nog konstatera att automater t o m kan vara snålare på bränsle så det argumentet är nog i stort sett borttvättat. Återstår gör ett i många fall saftigt prispåslag så kan detta minskas så kommer vi nog att se att en majoritet av bilar även i Sverige utrustas med automater. Redan idag har ju trots allt en stor förskjutning skett till automatens fördel och skall vi vara ärliga finns det ju inget behov av att sitta och dra i en spak och samtidigt trycka på en pedal på bilgolvet. Slutligen nämner Raphael motorcyklar - personligen har jag kört automatväxlad MC och jag gillar verkligen den lösningen. Då kan man oförbehållsamt ägna sig åt den övriga delen av MC-åkat utan att ständigt behöva växla när man t ex kör på små, slingriga vägar.

#34
2013-10-06 09:27

Raphael du till viss mån rätt men att sitta och rycka i en växelspak när man pendlar till jobbet är ingen tjusning. Tjusningen med manuell låda kommer när man kör rally eller tar en tur med en sportbil på Lördagen och man vill hålla varvtalet uppe för att höra motorsången och kanske köra med lite glid i en kurva.

#35
2013-10-06 09:34

Hackenbush, då konstaterar jag att vi har olika uppfattningar om vad "tjusning" innebär. :) För mig ligger tjusningen i vardagskörning, jag har inte det minsta intresse av rally. Vill jag bara gasa och snurra på ratten så finns radiobilarna på Gröna Lund, och ärligt talat känner jag mig för gammal för det. :)

#36
2013-10-06 10:28

Sedan har vi det här med vikten på växellådor.
8HP70, 700nm, 90kg
DQ250 (DSG6), 350nm, 93 kg
Det blir nog vanligare med E-CVT växellådor när kraven på lägre bränsleförbrukning ökar ,då man kan ha två elmotorer och helt steglös utväxling utan några kopplingslameller och som inte väger mycket mer än en DSG växellåda gör men ändå kan driva bilen elektriskt vid köer och i stadstrafik och tillgodogöra sig energi vid fartminskningar som sedan används när man accelererar med bilen.

#37
2013-10-06 10:37

Nej du Raphael, jag har kört tillräckligt med bilar som haft manuell låda, från vissa franska med ganska oprecisa lägen och glappande spakar, rattväxelspakar som går tungt och måste smörjas var vecka, rattväxlar som var perfekta, exakta golvväxlar osv. men jag längtar verkligen inte efter dem.
Som Hackenbush skriver är de naturligtvis trevliga på bana eller rally, men för dagligt bruk är automaten överlägsen.
Och vad gäller min manuella skivspelare är det åtskilliga år sedan jag slutade använda den, men jag har köpt en ny med USB-koppling som jag använder för att spela in alla gamla vinyler till datorn, då kan man också tvätta bort "steka fläsk"-ljudet som är så typiskt på välspelade vinyler.

mcregor, visst har du rätt i att det är en väldigt stor och ofta onödig extrakostnad med automatlåda, men den försviner ju om det blir som BMW-bossen påstår, då finns ju inga manuella lådor att få!
Det kan bli som i USA där manuella lådor ofta var dyrare eftersom automat var standard.
Sedan att de tar lite mer bränsle betyder inte särskilt mycket, det betalar jag gärna för bekvämligheten.
Och vid landsvägskörning är det med lock-up ingen märkbar skillnad.
Men nu menar jag konventionella momentomvandlarautomater.
Det finns ju t.ex.CVT som hel riktigt knappast ger någon extra förbrukning och detsamma gäller ju DSG..

#38
2013-10-06 11:36

Vad då få acceptans i Sverige, det närmar väl sig redan 50% automater om det inte redan är passerat i nybilsförsäljning?

Söker man på blocket för 2013 års modell så är det 12200 manuella och 7600 automater, detta har ju accelererat snabbt till automatens fördel.

#39
mcregor
2013-10-06 11:58

Om du Junkers läste hela mitt inlägg så stod det också "Redan idag har ju trots allt en stor förskjutning skett till automatens fördel " - och det var väl ungefär vad du sa också. Sen vidhåller jag att mina övriga två förklaringar också gäller resp har gällt (bensinförbrukningen i det sista fallet). Sen tror jag inte på att automaterna har 50 % av nyförsäljningen - i alla fall inte till privatpersoner.

#40
2013-10-06 15:22

Prispåslaget är ju inte lika viktigt längre eftersom man får tillbaka en stor del vid byte.

#41
2013-10-06 16:31

Nix junkers, byter du efter tre år kanske du får tillbaka hälften av pengarna, efter sex år inte något!

#42
2013-10-06 16:56

Det är en stor del i min värld eftersom det för ett antal år sedan snarare var så att automat drog ned priset.

I takt med allt bättre och snålare automater kommer manuella att bli mer och mer svårsålda och skillnaderna kommer att öka.

#43
2013-10-06 17:12

Där har du säkert rätt.
För femton år sedan var det prisavdrag på automat!
De ansågs svårsålda?

#44
2013-10-06 20:01

Det må vara din åsikt Saabnisse att en automat är överlägsen manuellt vid vardaglig körning, men jag håller inte med dig. Och jag har fortfarande en manuell skivspelare och lagar min mat själv. Skriver t o m mina egna inlägg, ingen automatisk robot där inte. :P Så länge som jag är vid mina sinnens fulla bruk kommer jag att fortsätta använda dem, den dagen jag ska in på hem och blir sängliggandes - ja då kan jag acceptera automat när mina egna funktioner inte fungerar längre. Men tills dess så reder jag mig bra själv utan. :P

:)

#45
2013-10-06 20:10

Just BMW är ju känt för att ha fina manuella växellådor med precisa växlingar och en fin känsla i handen när man styr växelspaken. Verkar ju jättekonstigt om de försvinner. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en manuellt växlad BMW fast aldrig en automat. Jag tycker att bilens själ försvinner med en automatlåda.

#46
2013-10-06 20:49

Jag föredrar också automat, dels för bekvämligheten och dels för att jag anser att växling bara är ett nödvändigt ont för att kompensera för förbränningsmotorns brister. En elmotor som har max vrid från 0 rpm och jämn vridkurva behöver ju ingen växellåda alls. Som Raphael resonerar så ska vi väl avskaffa regnsensorn, klimatanläggningen, automatiskt avbländbara speglar, abs och esp också då. Eftersom i alla dessa fall så lägger sig en dator i och bestämmer. Vad gäller sportbilar så säljs ju knappt några sådana med manuell låda längre. Både Ferrari och Lamborghini har ju gått över till lådor med automatisk koppling. Har kört automat dagligen i 2 år nu och saknar inte manuell låda ett dugg. Speciellt inte min förra Bmw diesel med högt växlad etta och taskigt bottenvrid. Höll på att få kramp i benet en gång när jag skulle krypa uppför backarna i Kolmårdens safaripark.

#47
2013-10-06 20:53

Jag är också rätt övertygad om att de manuella växellådornas dagar är räknade. De har tidigare haft ett existensberättigande i små motorsvaga bilar där automatlådans vikt och transmissionsförluster har varit ogynsamma. Men moderna automatlådor är både lätta och effektiva.

En rapp dubbelkopplingslåda som växlas manuellt med paddlar i ratten är minst lika underhållande som en manuell, enligt mig.

#49
2013-10-07 02:12

Tycker fasen det är roligare att köra automat när man kör sportigt med. Man kan hålla i med båda händerna i alla lägen och det känns som man får lite mer precision i styrningen. Enda nackdelarna jag kan se med Steptroniclådan i min bil är att den fortfarande har lite gummibandskänsla jämfört med en manuell - dock inte alls i samma härad som den nu 10 år gamla 4-växlade automaten som satt i vår Megané, men ändå. Sen känns det som den ibland växlar ner i onödan - och motorn brölar därmed som en ko. Man förlorar den där goa känslan när bilen segdrar, istället får man ett osexigt råmande från motorn.

Manuella lådor kommer det nog alltid finnas en marknad för så länge det är förbränningsmotorer. Vore lite kul med en manuellt växlad elbil med för den delen ;) Även om det gav nada :P Jag var på Supercar tryout på Mantorp och fick köra 430 Challange med nån form av paddelautomat och Porsche 911 GT3 Cup med manuell. Porschen kändes mesig, mycket på grund hur otroligt brutalt lådan i 430'n växlade. Den riktigt smällde i växlarna, man fick en liten whiplashskada varje gång man växlade upp :P Porschens manuella kändes som vilken dussinbil som helst. Fast länkage och så, men ingen som helst upplevelse.

#50
2013-10-07 11:42

"Eller varför inte en motorcykel - den frie mannens sista utpost?"
Yamaha kommer nu till 2014 med automatlåda till sin R1, dvs sin värstingsportcykel.
Varför, jo snabbare växlingar.
Det samma gäller ju bilar, du som person är alldeles för dålig på att växla, bättre att låta en dator sköta detta.
Sedan kan man ha halvautomastisk inställning, dvs att du som förare indikerar när du vill växla upp eller ner och låter sedan lådan sköta resten.
Men helt manuellt, med kopplingspedal, växelspaksrörelse (kopplingshandtag, växelpedal) tillhör det förgångna.

#51
2013-10-07 12:06

Visst är en människa dålig på att växla - så låt en automat göra det.
En människa är också långsam på att springa, så låt en robot springa istället.
En människa är långsam på att laga mat, bättre köpa färdig mat och slänga in i mikron. Mat som är skapat i en automatiserad fabrik.

Som jag skrev - ska vi ha elektronik och automatik så ska den vara underordnad människan, inte över människan. Avbländningsbar backspegel tar någon upp, det skulle alltså vara ett problem att blända av själv? Jag har manuell avbländningsbar backspegel i min bil. Och jag klarar det utmärkt, varför ska jag låta elektronik bestämma över mig?

ABS tar Skodaägaren upp och påstår att jag vill avskaffa ABS, men då har Skodaägaren inte läst mina inlägg och heller inte förstått mitt resonemang. ABS bromsar inte själv. Det är människan som bromsar, alltså det är människan som styr över elektroniken, inte tvärt om. Det är inte datorn som trycker på bromsen, utan människan. Sedan förlänger elektroniken det som människan redan gör. Och då är det ett exempel på elektronik som är underordnad människan, precis som elektronik alltså ska vara.

Det jag kritiserar är alltså när elektroken är överodnad människan. En automat växlar själv. Och även om man kan styra manuellt så sker detta sekventiellt, dvs + och -. Jag kan inte gå från tvåan till fyran till sexan utan jag måste gå två, tre, fyr, fem och sex. Det blir mycket knappande det. Det blir som att gasa genom att knappa in hastigheten.

Och snart har vi den självkörande bilen där vi varken gasar eller styr själv, som rullstolar som åker omkring med oss där vi inte behöver göra någonting alls, vi kliver på och vi kliver av, men snart får vi säkert också skor med inbyggda hjul så vi behöver inte ens gå själva. Då kan vi ha rallyn med dessa självstyrande enheter också, det är ju för farligt att ha människor med. Datorer är ju så mycket bättre, blir mycket mer intressant och spännande när datorer kör rallyn. Det är ju säkert också.

#52
2013-10-07 12:13

Att en automat växlar snabbare eller "bättre" än en människa, är absolut inget argument för mig att ta bort människan. Datorer räknar snabbare än människor, ta bort den mänskliga hjärnan och ersätt med en dator istället, det är ju bättre. Människan som väsen har enorma brister, men det är inte skälet att ersätta människan med automater. Jag tycker om att vara människa och jag tycker om att leva, och jag tycker om att använda mina sinnen. Jag har ingen lust att ge bort mina sinnen till automater. För det som händer när vi gör detta, det är att våra sinnen går ner. När människan använder sina sinnen mindre och kroppen mindre så får vi en massa skador och besvär med kroppen och sinnena. Våra ögon försämras av allt sittande vid skärmar istället för att vara ute i naturen och använda vår blick. Sitta på en stol omgärdad av automater och elektronik har gjort att ryggproblemen och belastningsskador ökar, för människan är inte van vid att använda sin kropp. Och i framtiden när vi blir automatiskt skjutsade omkring utan att behöva göra något själva, ja det är ingen framtid som jag tycker omkring. Snart kommer automaterna där vi inte behöver äta heller, vi får allt intravenöst från en automat.

Och det märkliga är att det uppenbarligen finns de som vill kompromissa med sin mänsklighet genom att hylla den tekniska utvecklingen där världen blir allt mer automatiserad och människan får allt mindre användning för sina resurser och egenskaper av att vara människa.

#53
2013-10-07 12:19

Fler än en här, hävdar att manuella lådor tillhör det förgångna.
En misstolkning av verkligheten. De flesta nybilsköpare i vårt land väljer manuell låda. Den dag då 80% väljer automat, kan man börja etikettera manuellt som tillhörande det förgångna. Om man är den typen som måste etikettera allt. Jag kommer t.ex. aldrig peka finger åt bilar utan parkeringshjälp. Men när den finessen kostar under 1000-lappen, och den blivit mindre "konstig", kommer de flesta välja den.

#54
2013-10-07 14:57

Raphael:
Det kan vara skönt ibland att köra automat, speciellt om man sitter mycket i bilköer eller kör mycket i stan. Jag är ingen förespråkare för automatlådor utan gillar manuell, fast jag bor i Stockholm och här är det uteslutande kö körning, vilket leder till att man får ont i vänsterbenet av att ständigt sitta och trycka ned kopplingen. Det var en av anledningarna till jag valde just automat (Audi A4 multitronic) växlar nog alltid bättre än vad man förmår manuellt. Dessutom är den snabbare 0-100 km/h och drar mindre bensin än vad en manuell växellåda gör. Fast som sagt det tog mig drygt 20 år från att jag tog körkort till att välja en automatväxlad bil. Provkörde även Golf GTI när den kom med DSG och den gillade jag inte. Tycker att sportiga bilar ska vara manuella, dock inte supersportbilar, för de har så mycket hästkrafter att kopplingspedalen blir så tung att där är det bättre med automat.

#55
2013-10-07 15:10

Okej ABS var kanske ett dåligt exempel, men ESP då? Där bestämmer ju bilen och inte föraren. Se bara på alla reportage i biltidningar där mer eller mindre barnsliga biljournalister klagar på att ESP är för restriktivt så att man inte kan "leka" med bilen. Ska vi då kanske avskaffa ESP och låta människan själv parera sladdarna trots att datorn i många fall är bättre och snabbare på detsamma.
Dessutom har ju föraren även möjlighet att styra över växlingarna med gasen i en automatbil. Min DSG-låda växlar normalt vid 2000 rpm. Ger jag mer gaspådrag så kan jag fördröja växlingen till 3000 eller t.om 4500 rpm. Om jag ger försiktigt gaspådrag från att hålligt jämn hastighet så segdrar lådan på befintlig växel. Trampar jag till lite snabbare så växlar den ner ett eller två snäpp. Känns ganska naturligt tycker jag och växlingsmönstret vid acceleration matchar ganska bra hur jag kör manuella bilar.

#56
2013-10-07 15:14

Fattar inte hur vissa här kör bil?
Vad är det för fel på en sekventiell låda?
Att växla 1,3,6 är ju inte särskilt optimalt.
Kolla bara alla tävlingsbilar/MC.
Inte ens inom rally använder man konventionell låda längre.
En automat, typ DSG som används i bla Lamborghini och Ferrari är i grunden automatlådor, och det är ju sådana som BMW tror på.
Sedan om du låter datorn växla när det är mest optimalt eller låter föraren välja är ju en smaksak. Och i de flesta fall kan man välja.
Men visst, länge var många motståndare till ABS (även på MC). Man ansåg att man kunde bromsa bättre själv och ville inte ha någon elektronik som blandade sig in.
Men visst, skaffa en T-ford, för vem behöver startmotor?

#57
2013-10-07 16:43

Ingen av de bilar jag kört, med automat, har växlat på det sätt jag vill. Kör man mycket stadstrafik kan jag hålla med om fördelarna men på landsväg...?
Jag tycker att Raphael har en poäng i vad han skriver.

#58
2013-10-07 17:53

Jag hade nöjet att köra en automatväxlad Renault Megan Senic-98 i några år innan den blev krockad. Den växlade exakt när man precis tänkte att den borde göra det, otroligt bra, imponerande för en krävande tekniker att få uppleva. Dessutom gick den in med nästa lägre växel om man i utförslöpor började fotbromsa, så att man kunde spara på bromsarna. Må den vila i frid.
Nu har vi en Golf med automat, men den känns dummare i växlingen!

#59
2013-10-07 19:17

jete & 1storstark, men växla manuellt då, de gånger ni har behov av att bilen ska växla exakt som ni vill. Alla moderna automatlådor tillåter manuell växling.

#60
2013-10-07 20:56

Kunderna väljer i allt högre utsträckning automat och det är till syvende och sist konsumenterna som kommer att avgöra denna fråga. Det tycks som att automatlådan blir lika självklar som den automatiska klimatanläggningen eller fönsterhissarna.

I motorstarka och lyxiga bilar finns i princip bara automat att tillgå redan idag. Eftersom BMW bygger bilar som är premium, och dessutom haft den goda smaken att saluföra dessa med marknadens bästa (8-stegade) automatlåda, så är det troligtvis denna lådtyp som kunderna upptäckt och vilken ligger till grund för BMW:s ställningstagande. Allt fler väljer automat helt enkelt. Jag är själv en av dem.

Men å andra sidan, har man inte en bra låda att tillgå eller erbjuda kunderna så är det kanske roligare att sitta och byta växel själv, använda choke, ställa in ventilationen manuellt, bromsa utan ABS och köra uppför branta backar utan elektroniska diffbromsar. Men de allra flesta kunderna föredrar som sagt automatiserade system och ser heller inte några skäl att undvika dessa.

Men visst, en del biltillverkare är ju inte med på banan med sina automatlådor, precis som att de är hopplöst efter med sina autobromssystem och produktionsteknik, så den som är besatt av ett visst (omodernt) bilmärke må försöka inta en teknikfientlig hållning för att motivera sitt bilval. Men för oss andra som inte bryr oss så mycket om märket på bilens bakstam utan ser till det faktiska produktinnehållet så framstår automaten som det överlägena valet.

MVH AL

#62
2013-10-07 21:22

Misstänker att de som gillar manuellt växlande sörjer de osynkroniserade lådorna, måste varit lilla julafton att få dubbeltrampa...

#63
2013-10-07 21:27

Ha ha Prestigelös; För att inte tala om servostyrning och bromsservo...Helt idiotiskt. Bättre att köra utan sådant "fusk"...

Ja, man kan fråga sig varför vi ens skall ha ratt. Kanske lika bra med en pinne istället och så pilar att fälla upp istället för körriktningsvisare. Jo, häst och vagn är nog att föredra trots allt.

MVH AL

#64
2013-10-08 10:02

På tal om skador. Min högra axel gjorde efter ett par år rätt ont efter att ha kört manuell Vito i stadstrafik hela dagarna :P Ruskigt skönt att få en Caddy DSG sen ;)

#65
2013-10-10 13:37

Kanske dags att Transport Styrelsen skippar körkort med manuell respektive automatlåda kravet som idag finns. Låt ungdomarna köra automat-bilar och låt även körkortet gälla manuellt växlade bilar.

#66
2016-04-11 16:49

Att allt handlar om 0-100-tider är lika mycket sanning som att effekt är den enda bidragande faktorn till körglädje.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.