Bild
Nästa artikel
BMW förnekar inblandning i utsläppskartell

BMW förnekar inblandning i utsläppskartell

Nyheter

Efter att tysk media anklagat den tyska bilindustrin för kartellverksamhet går BMW nu ut och förnekar all kännedom om utsläppsmanipulering.

Efter att den tyska tidningen Spiegel sagt sig ha bevis för att flera tyska biltillverkare hållit möten där de bland annat kommit överens om prissättning och utsläppsnivåer har BMW uttalat sig och förnekar kategoriskt all inblandning. "Bilar från BMW-gruppen är inte manipulerade och följer alla applicerbara lagar" säger BMW i ett uttalande.

EU-kommissionen meddelade i helgen att de inleder en utredning om anklagelserna om kartellverksamhet. Även tyska politiker har krävt att biltilllverkarna är transparanta i frågan och har redan flaggat för att det kan bli aktuellt med straff för företagen om det visar sig att det handlar om kartellverksamhet.
Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2017-07-24 10:54

Klart de nekar, vad ska de annars göra, det är ju BMW det handlar om. Men sanningen brukar förr eller senare alltid komma fram. Speciellt om Spiegel nu sitter på bevis vore det osmart av BMW att inte lägga korten på bordet. Eller BMW kalkylerar kanske med att eventuella oegentligheter som framkommer inte kommer att påverka deras affärsverksamhet i någon större grad, utan att det är kostnader/förluster de har råd att ta.

#2
2017-07-24 11:04

Nu skall jag inte försvara BMW men om dom inte hade helt rent mjöl i påsen så skulle dom ju helt enkelt kunnat låta bli att kommentera för att se vilka bevis som verkligen finns... Så möjligheten finns ju faktiskt att dom inte är inblandade. Nu har vi inte läst deras "original-uttalande" utan det som citeras är ju lite lösare och förnekar ju egentligen inte nån inblandning i själva kartellen - så vem vet...

#3
2017-07-24 11:11

Mattse. Det er vel bare noen måneder siden tyske myndigheter gikk ut og sa at bmw ikke hadde utslipp over normalen de lå prosentvis innom ved virkelig kjøring og måling, de ble frifunnet for fusk som den eneste tyske av respektive myndigheter, så jo bmw har nok sitt på det tørre

#4
2017-07-24 11:18

Minns jag rätt så var det just BMW-bilar dom jämförde VW bilarna med i de tester i USA som avslöjade den manipulerade programvaran och som var starten på hela dieselgate? (På BMW-bilarna funkade avgasreningen som den skulle)

Så jag skulle inte bli allt för förvånad om BMW-bilarna faktiskt klarar utsläppskraven vid körning som motsvarar de testcykler som användes när bilarna godkändes.
Däremot ger dom, som i stort sett alla andra dieslebilar, sannolikt högre utsläpp om de körs så som folk brukar köra. Men det är en fråga om att testcykeln som bilarna ska klara inte motsvarar vad de utsätts för i verkligheten, snarare än något man kan kalla fusk.

#5
2017-07-24 12:33

Herre je, alla branscher bildar karteller där de möts samman och att politikerna framför allt gör så.
Förstår att BMW är tvungen till att gå ut med något eller eljest att polisen stormar deras verksamhet så som skett med Mercedes. Herre min skapare säger jag att man kan tro att detta handlar om drog tillverkning eller allmänfarlig sekt verksamhet, kan tänka mig att Trump o co gnider sina väl manikyrerade händer över att det gick över förväntan lätt att putta Europas största o bästa biltillverkare ur spår.

#6
2017-07-24 13:27

Nu ska vi inte överskatta Trump och hans "förmågor". Om han mot förmodan känner till var BMW tillverkas så är han i övrigt helt nollad vad gäller frågans innehåll.

#7
2017-07-24 13:58

Både motortidningars biltestare och bilspekulanter/köpare har i flera år ansett sig upppfatta att 4-cylindriga 2-litersdieslar från både VW/Audi och MB har en bättre gångkultur än BMW:s motsvarande motorer. Vi får väl i sinom tid se om detta försprång kvarstår efter omprogrammering. Sprider sig ett allmänt missnöje med den nya programvaran kan det få negativa konsekvenser vid ägarnas nästa bilbyte.

#9
2017-07-24 17:53

Det finns två problemställningar här som ofta blandas ihop till en:

1. Om BMW har installerat otillåten mjukvara i sina dieselmotorer precis som VW-gruppen.

2. Om BMW har ingått i en kartell tillsammans med andra tyska tillverkare.

Fråga nr 1. är den som BMW adresserat i det som ViB publicerat. Då återstår fråga nr 2. Den kommer en utredning svara på.

#10
2017-07-24 18:47

Vad BMW säger är att de inte deltagit i några otillåtna diskussioner. När det gäller adBlue så diskuterades om en infrastruktur för påfyllning skulle införas i Europa. Tankstorleken har ingen betydelse för eliminering av kväveoxider och BMW tänker inte återkalla eftersom de anser att de uppfyller alla krav.

#11
2017-07-24 21:44

Dieselgate fortsätter.
Klart att dom nekar till anklagelser om kartellbildning. Miljard böter följer då..

På Volvo sitter man o hukar o hoppas på att lobbymiljonerna skall rädda dom..

#12
2017-07-24 22:22

Varför skulle Mercedes fuska om BMW inte behöver göra det?

Kunderna är de samma med samma ekonomiska förmåga att betala, samma krav och förväntningar och att hävda att BMW ensamma i världen skulle sitta inne med kunskapen om hur man gör en ren diesel, en kunskap som är helt okänd för Mercedes - ja det låter väldigt häpnadsväckande...

#13
2017-07-25 13:34

Det är det bara Volvo som kan..?

#14
2017-07-25 17:38

BMW kommer snart att falla också, tro mig.. att de inte fuskat, hahaha... deras bilar är lika tunga som Mercedes, släpper ut precis lika mycket. BMW har alltid haft bilar med hög förbrukning, men de har kunder som inte bryr sig så det är inget verkligt problem för dem.

#15
2017-07-25 17:42

Alla har nog eller mindre fuskat, mycket delar i bilvärlden är ju ifrån samma tillverkare osv. Skall mycket vara till om någon tillverkare kommer undan detta. Speciellt tillverkare av tunga bilar ligger illa till.

#16
2017-07-26 08:29

Tankstorleken för AdBlue och NOx utsläpp hänger ihop. Att holla tankstorleken nere blir billigare och tar mindre utrymme, men för att kunden inte ska behöva fylla på AdBlue hela tiden så ser man till att hålla nere förbrukningen av AdBlue vilket i sin tur leder till högre NOx utsläpp.

På det sätter ger mindre tan högre NOx utsläpp.

#17
2017-07-26 18:44

Håller med, Styggavargen:
"Speciellt tillverkare av tunga bilar ligger illa till",
Hörde jag någon viska Volvo där borta?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.