Bild
Nästa artikel

BMW 1-serie – rapport från provkörningen

Direktrapport

Nya BMW 1-serien får bland annat större utrymme i baksäte och bagageutrymme. Rapport från provkörningen och bildspel.

Vi Bilägares Christian Ellmark är just nu strax utanför Berlin för att provköra nya BMW 1-serie. Han har både kört bilarna i Berlins närområde och på bana.

– Den har mycket av föregångaren. Den ska ha blivit större, men storleken är fortfarande något av det sämsta med BMW 1-serie. Den har ett trångt baksäte och bagageutrymmet är inte rymligt.

Hur är den att köra?
– Den är sportig och välbalanserad, och har en bra växellåda. Det är en av de roligaste i sin klass att köra och den finns både som dieselbil och bensinbil.

– Personligen föredrar jag bensin, det krävs mycket för att dieseln ska bli lönsam. Men det är individuellt.

Hur står den sig mot likvärdiga bilar?
– Det är en av de mindre bilarna i golfklassen. Jämfört med de andra är den trång, men mer körglad.

– Den kommer att finnas i olika varianter. 113i är billgast och kostar 223 000 kronor, medan 120d är dyrast och kostar 275 000 kronor.

– Du kan köpa en större bil för samma peng, men du kan inte köpa mer körglädje.

När kommer den till Sverige?
– Den börjar säljas den 17 september.

Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 1-serie?

Taggar: Nyheter, , BMW, BMW 1-serie

Kommentarer

#1
2011-07-26 13:09

Nog för att det är en bra bil om man gillar den, men frontens utformning tilltalar mig inte alls. Den ser riktigt tråkig ut tycker jag. Påminner mig om en gammal person med sådana där buttra hänginga kinder nedanför strålkastarna...

#2
2011-07-26 13:29

Suck! :-(

BMW blir bara fulare och fulare med åren....
Vem f-n har de som designer nuförtiden?

#3
2011-07-26 14:03

Ingen kvalité då den är Tysk. Men den liknar min Mamma
mvh
Uno von Lööf

#4
2011-07-26 15:48

Föregångaren var inte vacker - och det är inte den här heller. Inte någonstans. Interiören är inte heller särskilt tilltalande. Visst ser man att det finns en del påkostade detaljer och sannolikt är den välbyggd och körglad och på det viset kanske värd pengarna, men man ser också att baksätet är trångt.
Om den inte var så hiskeligt ful!

#5
2011-07-26 15:55

Smaken är som baken och ibland förändras synen genom tiden. Jag minns att jag tyckte Volvo 142 var en väldigt snygg bil .... när det begav sej.
Jag kan hålla med om att denna bil på bilden inte är så värst tilltalande för ögonen, inte just idag ... men kanske om ett par år?

#7
2011-07-26 17:33

Jag är inne på Jes_ spår. Första intrycket jag fick var bara *urk* när man såg den där fronten, men det vore inte första gången en bmw behöver något år på sig att bli vacker i betraktarens öga..

Skulle jag vilja ha den på min garageuppfart idag? - Nej!

#8
Raymond K
2011-07-26 18:57

Om jag skulle köpa en mindre bil så är både Mini och Fiat 500 mycket intressantare. De ser inte bara bättre ut än Bmw:n utan kostar nog en del mindre med. Vad jag förstår blir denna 1 serien ordentligt dyr om man vill ha lite utrustning till.

#9
2011-07-26 19:43

Ja den där var om möjligt änu fulare än den tidigare.

#10
2011-07-26 20:32

Kanske inte helt lämpligt att jämföra den med Fiat 500, som rymmer 2 vuxna, plus ett par dvärgar. (Alltså så kallad 2+2-sitsig.) Undrar varför BMW har så många nya modeller med lång motorhuv? Men BMW-köpare prioriterar väl det stuket framför goda innerutrymmen.

#11
2011-07-26 23:28

Att vissa BMW är direkt fula är en följd att det är just en BMW, det viktiga är att det ser avvikande ut och att det syns att det är en BMW, allt annat är helt ointressant.

En BMW kan se ut hur sjutton som helst, de säljer ändå.

Mycket tack vare att även den som tycker det är fult och dåligt på flera olika sätt självmant börjar hitta på ursäkter och tänker att eftersom det är en BMW så måste det nog vara bra även om jag inte begriper det.

”Eftersom det är en BMW så måste jag lära mig att tycka om den”

En biltillverkare med sådana kunder kan ju bara skratta hela vägen till banken som man säger…

#13
1 Tysken
2011-07-27 09:55

Toyota är ju försäljningsmässigt också lyckade med när nog samma utseende koncept, förutom att de också är dödstråkiga att köra så säljer även dom trots en design som knappast ens en mor kan älska.
Köper man en BMW så får man en bil som är bland det roligaste som finns att köra om det sitter rätt motor under huven, sedan så är väl som sagts inte det nya desingspråket speciellt tilltalande.

#15
2011-07-27 10:48

N-iklas: Jag håller med dig och många andra här. Det är väl det som är BMW:s grej.. att så många ser det som "status" att ha en att de struntar i utseendet. Sen finns det några BMW som ser lite bättre ut (5-GT) kan jag tycka, men över lag så är inte deras formspråk tilltalande för mig. Och vem vill köra BMW idag då alla andra gör det också. En bil i mängden bara.

#16
2011-07-27 10:56

Ja inte är den vacker i mina ögon. Snarare ännu mer grotesk än föregångaren, (hur nu det kan vara möjligt). Totalt felproportionerad, ett ansikte som bara en mor kan älska och bakdelen är bara helt fel. Tveklöst fulast i klassen.

Säkert trevlig att köra och fina motorer men med det utseendet, den löjligt trånga kupén och de överpriser som BMW begär så borde den vara helt iskall på marknaden. Men allting med den blåvita propellerloggan på huven säljer ju som smör och det lär även denna göra, oavsett hur dålig produkten är.

#18
2011-07-27 14:11

@ simon_d:

Som vackrast i c-segmentet håller jag nog Fiat Bravo, tätt följd av Alfa Giulietta och Honda Civic. Bara min åsikt, tycker du 1-serien är vackrare än dessa så har du ju lika rätt eller fel som jag.

Men om jag ska säga något positivt om 1:an så liknar den inget annat vilket ibland kan vara uppfriskande.., men inte i detta fallet. För mig är 1-serien en genuint ful bil vilket jag konstaterar varje gång jag ser en.

#20
2011-07-27 15:46

”gråta hela vägen till verkstan…”

Det passar också bra, faktum är ju att BMW har ett kvalitetsryckte som är betydligt överdrivet.
Hur det ser ut i dag vet jag inte säkert men fram till 1990-talet var det verkligen inte mycket att hurra för.

Minns en ägare som berättade sin historia i Vi bilägare en 520 1989 - 90 kanske det var? som fått byta i princip varenda sak på hela bilen, inte EN gång utan TRE gånger i något fall, inklusive kardan, bakaxel och styrsnäcka.
En gång låste sig styrningen så bilen bara gick rakt fram.

Lustigt nog hade han trots detta inte en tanke på att inte fortsätta köra BMW.

Vissa biltillverkare kan helt enkelt klanta sig hur mycket som helst och komma undan med det.

När man har ett sådant starkt psykologiskt grepp om människor som flera billmärken har, då skapar det en snedvriden och bedräglig bild av hur bra – eller snarare dåliga – dessa bilar i själva verket är.

#22
2011-07-27 18:29

Synd att den är så förbannat ful bara :(

#25
2011-07-27 19:40

En snygg bil är en harmonisk bil där alla delar samarbetar och skapar en helhet tillsammans, utan att det blir för mycket eller för litet av något.
Inte en samling enskilda komponenter där var och en kör sitt eget race.

Det ska också finnas ett flertal olika linjer som elegant binder samman bilens enskilda detaljer.

En kombination av raka och böjda smala linjer, kurviga och plana ytor, spetsiga och trubbiga hörn.

Krom och varierande material och färgsättningar är också mycket välkommet.

Det skall helst också vara en nyskapande form som pekar mot framtiden i en ledande position.

Det skall vara en form som är personlig och tydligt individuell och inte ett hopplock av populära detaljer och linjer skapande inget som är eget.

Den skall vara väl förankrad i bilmärkets historia på ett flertal olika sätt.

Och sedan skall allt detta fungera tillsammans så att inget övertrumfar något annat.

Många prioriterar att vara avvikande och speciella framför att vara skickligt designade, Golf och denna BMW är två exempel, men det är alltid ett dåligt val eftersom det är en nödlösning som bara den som inte är så skicklig väljer, och att tala om för omgivningen att man har brister i kompetensen är aldrig bra.

Frågar man vilken bil man tycker bäst om så är det känsligare för design är matematik och geometri, enkelt att säga vilken som är bäst och skickligast gjord, men handlar det om bara en upplevelse, en känsla, ett intryck, då hänger det på vem man är, bakgrund, erfarenheter, värderingar och liknande.

Opel Astra är snyggast även om det är en delvis större bil.

Personligen föredrar jag dock 1980-talets linjer mer.

#27
2011-07-27 20:15

Avstår att tycka design. Inte så mycket för att de är en smaksak, som för att bild är inte verklighet. Tycker dock det är fantastiskt att BMW lyckas prångla ut denna bil i Golf-klass, med mellanklasspris och Clio-klass på utrymmen. (BMW gör inte bara bilar som är stora utanpå och små inne. 3-serie är hyfsat modern i utrymmesfixande.)

#29
2011-07-27 22:42

@Simon. Astra anonym? Kanske för dig, men miljoner köpare har genom åren upptäckt den. Topp-5 i europa idag.
Astra trist? Du tänker väl som de flesta ouplysta när det gäller Opel på en rostig Astra1,4i från 1994? Visst den var väl trist, som en Golf 1,4a eller Toyota Corolla.
Astramodellerna har alltid funnits med ett stort urval av motorer, från en (trist) 1,4i till OPC modellerna med 240hk. Dom är inte trista...
Designmässigt var Astra F(92-) kantig som de flesta småbilar då. Astra G(98-) var väl bland det snyggaste i klassen, spec då Bertone Coupen, och fanns även som cab. Astra H(04-) återigen lite kantig.
Den senaste Astramodeller är snygg och fräck som denna BMW skulle vilja vara...

#31
2011-07-28 22:02

Jag tycker allt Astra är en väldigt snygg bil, från och med förra generationen. De sportigare varianterna skäms inte för sig i utstrålning heller. Förra generationens inredning var däremot ett aber. Senare är väl mer godkänd men fortfarande kanske inget man skriver hem om.

Helt ärligt skulle jag hellre ha en ny (imaginär) Astra OPC än en BMW 1-serie. Astran lär vara billigare än BMWn och kvaliteten verkar vara lika tveksam hos båda ;)

#33
2011-07-29 11:23

Herregud så ful! Fronten är ju fruktansvärt ful! Dessutom ser färgen ut som nåt överblivet från 70-talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.