Bild
Nästa artikel

BMW 1-serie M Coupé – premiär

Nyheter

Lagom till julruschen får önskelistan ny etta: BMW 1-serie M Coupé. 340 hästkrafter, 450 newtonmeter, 1 495 kilo och 0,96 liter/mil.

Nu är det slut på gluttande genom att bara visa delar av bilen. Nu visar BMW hela 1-serie M Coupé. Vill du se den med egna ögon får du bege dig till bilsalongen i Detroit i mitten av januari.

4,9 sekunder till 100 km/tim
Lanseringen ska ske sommaren 2011 och det tyska priset är satt till 50 500 Euro, alltså cirka 477 000 kronor. Det svenska priset är inte klart, som en jämförelse kostar 135i Coupé 382 000 kronor.

Vi fortsätter med lite fler siffror. Den raka treliterssexan på 3,0 liter har dubbelturbo och levererar 340 hästkrafter. Vridmomentet på 450 newtonmeter infinner sig redan vid 1 500 varv/min. En overboost funktion ger korta stunder hela 500 newtonmeter.

Tomvikten är bastanta 1 495 kilo, det gör den 25 kilo tyngre än 135i Coupé, men 80 kilo lättare än nya Audi RS3 Sportback.

Att nå 100-strecket tar 4,9 sekunder och upp till 200 km/tim går det på 17,3 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/tim, en spärr som säkert kan försvinna mot betalning och förarkurs. Med dessa prestanda är en förbrukning på 0,96 liter/mil trots allt ganska imponerande, utan fjantig start/stopp-teknik.

Manuell låda
Bilen är som synes rejält breddad, om det är snyggt eller ej är en smaksak. Jämfört med 135i Coupé är M Coupé 55 millimeter bredare över höfterna. Aerodynamikenframär omarbetad, bland annat skapas i hög fart luftströmmar som "täcker" de främre hjulen. Dettaför att minska virvelbildning. Bilen har också speciella, M3-liknande backspeglar.


Intressant är att M GmbH valt en klassisk manuellt sexväxlad låda. Det blir alltså ingen dubbelkopplingslåda eller liknande. Fram sitter kompositbromsskivor på 360 millimeter, bak stålskivor på 350 millimeter. Bilen är utrustad med M-differential.

Interiört är finns partier Alcantara-klädda partier, bland annat kepsen över instrumenthuset. Du kan få din 1-serie M Coupé i vilken färg du vill så länge det är Alpinvit, Safirsvart metallic eller Valenciaorange.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 1-serie M Coupé?

Taggar: Nyheter, , BMW, BMW M1

Kommentarer

#1
SiggeN
2010-12-10 14:18

Så ja då var julklappen klar! :-)

#2
DeN
2010-12-10 15:06

Vad trevligt, till mig eller? :)

#3
Raymond K
2010-12-10 15:41

Trevlig och säkert snabb vagn men jag tror att priset på den inte kommer att locka till något köp.

#4
Joakim A
2010-12-11 09:56

Jag tycker den blev för bred över skärmarna, ser ut som någon amatör byggt en replica på 1-serie Coupé men misslyckats med måtten. Synd!

#5
2010-12-11 15:17

Vad som är snyggt är en smaksak men jag vill hålla med Joakim A om att det inte blev så lyckat med formen på skärmarna, i varje fall inte på bilderna.
Personligen skulle jag nog gett designerna i uppgift att "dra upp" bredden lite längre på karossen, speciellt bakskärmarna ...

#6
z655
2010-12-11 18:24

Helt klart tuff men varför måste en småbil väga så mycket?Tänk om den kunde bantas till 1200 kg med bibehållen säkerhet(material?) vad den skulle gå då!!!

#7
Olof Söderqvist
2010-12-12 02:29

hopplaa varför mitt inlägg gick in på nissan vet i gudarna men nu placerar jag detsamma i rubriken där det det skulle vara.

Tyskland är bil landet nr 1! Tyskland är eliten i bilbyggasammanhang. Snacka inte om fantastiska 50-60 tals jänkebilar som inte gör sig annat än på bild! Franska fantastiska bilar,Italienska bilar.. Engelska fantastiskt vackra bilar osv.

Om ni skruvar ner bakluckan eller bromsoken osv på en mercedes eller bmw som är 20 år gammal och känner känslan i hur lätt skruvarna och bultarna lossar och hur bra passformen är på plåten så förstår ni!! Visserligen kan en del Japanska bilar väl mäta sig med tyska och räknas till eliten liksom en del nyare sydkoreanska bilar!

Såg föresten en riktigt vass japs till salu på blocket för ett par veckor sen. Det var en lätt trimmad subaru forester med stora motorn. Säljaren intygade att den lätt drog ifrån bmw m3 i acc.. inte illa pinkat för en skogsmullemaskin från Japan. Som sagt Tyska och Japanska bilar leder, och sydkorea knappar in!!

#8
Olof S
2010-12-12 02:50

Joakim A och jes.. hallå skärmarna är ju perfekta på denna bil, inte har ni studerat på nån konsthögskola!!

Hmm en liten kompakt racer med en del diskutabla knaggliga veck i plåten och plasten samt vindögda strålkastare och mesig front med dom klassiska njurformade dubbla grillarna. Njaa delvis är den riktigt lyckad och delvis ser den fjantig ut, absolut inte en av bmws mest lyckade modeller!

#9
MR X
2010-12-12 11:17

Väldigt trodde inte jag någonsin skulle säga det om en bmw efter 635 csi:n som byggdes på 80-talet RYSLIGT LÄCKER!! Håller helt och hållet med Olof S. Och detta säger jag från botten av hela mitt SAABHJÄRTA.

#10
2010-12-12 14:10

Olof S vet väl inte var och vad jag har studerat?
.
Jag förbehåller mej rätten att själv tycka vad som är tilltalande för mina ögon.
Emellertid tycker jag inte att bilen är ful. Den är bara "egen" och om jag föreställer mej den med breda bakskärmar på hela höjden så hade jag kanske tyckt att den var riktigt läcker.
Utifrån vad som finns under skalet så skulle jag absolut ha överseende med de egna skärmformarna om jag kunde ha en sådan i samlingen, en alpinvit i så fall ... :o)

#11
DEK
2010-12-13 08:09

Ännu en helt onödig kärra - lägg kosingen på nåt vettigare (bil-) köp!

#12
Nithin01
2010-12-13 22:00

"Ännu en helt onödig kärra - lägg kosingen på nåt vettigare (bil-) köp!"

Onödig?

Lagom motor.
Lagom pris (mtp. vad man får).
Lagom med plats. (inte massa onödiga sätesrader vilket man inte vill betalar för och inte ha heller)
Inget onödigt automat eller dubbelkopplungs alternativ som man heller inte vill betala en krona extra för.
Lite för fräsigt breddad kanske men annars väldigt lagom och svensk som jag ser det.

#13
2010-12-14 16:31

Jag gillar inte dom glosögda strålkastarna på 1-serien. Den skulle behöva lite "böse blick", som tyskarna säger.
Plastbitarna till stötfångare som denna har är överarbetade och ser ut som nåt grabbarna på Pimp my Ride har hängt dit...

#14
Nithin01
2010-12-14 21:50

Men "böse blick" är väl "pimp my ride" om något?

Alla sölar inte runt på billiga kinadäck på sin BMW.

Nej, stirra dem av vägen, må så vara kors och tvärs.
Bättre det än alternativet..

#15
2010-12-15 12:46

Nja, inte som pimp my ride kanske, men jag skulle vilja ha ett mer bestämt uttryck i fronten. Då skulle kanske trubbnosigheten dämpas också.
Strålkastarna är ett viktigt element i bilars design.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.