Bild
Nästa artikel
En ny märkning hos bilverkstäderna ska garantera att de följer alla regler.
En ny märkning hos bilverkstäderna ska garantera att de följer alla regler.

Bilverkstäder ska kvalitetsmärkas

Nyheter

Märkningen är tänkt att hjälpa kunder att känna sig trygga i val av bilverkstad, dessutom ska det motverka osund konkurrens.

Godkänd Bilverkstad heter den nya kvalitetsstandard som tagits fram av Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Sveriges Fordonsverkstäders förening (SFVF). Initiativet har fått grönt ljus av Konsumentverket. Märkningen säkerställer att bilservicen utförs fackmannamässigt och att verkstaden följer lagar, regler och branschrekommendationer.

– Godkänd Bilverkstad blir ett medlemsvillkor för våra båda organisationer. Standarden bygger på egenkontroll, extern uppföljande årlig kontroll samt minimum två oanmälda externa stickprovskontroller per mekaniker utförda av en godkänd tredjepartskontrollant per år, säger Joachim Due-Boje, ansvarig servicemarknad MRF.

Målsättningen är att verkstäderna ska vara anslutna till Godkänd Bilverkstad senast den 31 december 2019.
– Redan uppfyller cirka 1500 av landets 4000 bilverkstäder väsentliga delar av kvalitetsstandarden, förklarar Bo Ericsson, vd, SFVF.
 
Diskutera: Vad tycker du om initiativet Godkänd Bilverkstad?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-09-28 13:22

Låter som en bra idé nu man upptäckt hur mycket det fuskas på bilverkstäder. Det kommer nog att kännas tryggare med godkända bilverkstäder men det förutsätter givetvis att man hela tiden tar stickprov för att se till att villkoren uppfylls för att få stämpeln "godkänd bilverkstad"

#2
2017-09-28 13:25

Vi testas redan av KBV och av generalagenten så för oss blir det en tredje testare. Men VW har ju lite rykte att återställa så det är väl bra.

#3
2017-09-28 13:26

Har för mig att en sådan kvalitetssäkring på bilverkstäder redan gjorts (finns?). Hette det inte "grön punkt" eller nåt sånt? Kan någon minnesgod förklara? Orkar inte googla... Och måste man uppfinna hjulet på nytt?

#4
2017-09-28 13:44

Grundproblemet är att det finns för få duktiga mekaniker. Återväxten är väldigt dålig och det sätter sig på kvaliteten i slutändan. Att man sen också jobbar på ackord gör inte saken bättre.

#5
2017-09-28 14:06

Det heter inte papper Sverige för ingenting.
Saker sköts med ett diplom/cert - se här det står svart på vitt! Jaaa det gör det faktiskt....

Det är kultur som behöver ändras och inte fler papperslappar.

#6
2017-09-28 14:23

Tänker nu brett: kanske skulle man kunna lämna ut en film till kunden där verkstaden visar vad som gjorts på bilen?

Med dagens små kameror bör är det så att säga inget jobb alls att hänga på en kamera på tröjan, kepsen eller dylikt och sedan på något lämpligt sätt lämna över filmen med vad som gjorts på bilen.

#7
2017-09-28 14:29

Nehej Trasten, VW är bara bäst på allt.....

#8
2017-09-28 15:16

Även Toyotas verkstäder måste kvalitetssäkras! Jag servar min Toyota på auktoriserade verkstäder men INTE längre på Toyota i Stockholm efter att jag gång på gång upptäckt saker som de har tagit betalt för men ej gjort tex bytt kylarvätska och bromsolja, fyllt på spolarvätska trots att jag fyllt på fullt och avsiktligt tömt ut ca 1 dl för att se hur de hanterar detta. Jag servar numera bilen på auktoriserade verkstäder långt utanför Stockholmsområdet på väg till fjällen eller på sommarresan till Dalarna. Jag känner en mekaniker som tills förrförra året arbetade på Lexusåterförsäljaren som heter Kaiserbil i Stockholm. Han slutade där därför att även Lexus "fubbar så in i bängen" på sina reparationer och servicar och "skjortar" upp kunderna så mycket det går eftersom det är ändå bara förmögna som kör Lexus och de bryr sig inte om att service, reparationerna är väldigt dyra. Han påstod att verkarna nästintill uppmanas att fuska då det inte syns, allt för att uppnå maximal ekonomisk företagsnytta. Han slutade på Lexus av moraliska skäl och arbetar nu på en konkurrerande märkesfirma dock ej japanskt bilmärke. Jag har inte frågat om det också fuskas på det nya stället men det ska jag faktiskt göra när jag träffar honom nästa gång.

#9
2017-09-28 15:59

Olvildrajv, Svenstigs i Halmstad aukt service av Audi , filmar sina jobb, som sen lämnas till kunden, så det som du efterlyser görs redan
hos dom.

#10
2017-09-28 17:08

På vilket sätt skulle detta ge bättre effekt än det redan befintliga "Kontrollerad verkstad"?
Tillför absolut inget nytt.
Allt är ett lednings- och attitydproblem. Med bra företagsledning som väljer rätt personal och kan motivera personalen att göra sitt jobb på rätt sätt så ska inga problem behöva uppstå. För det finns många duktiga mekaniker.

#11
2017-09-28 18:11

Om en verkstad ska bli godkänd helt och hållet och för att man ska "tro" på detta så måste det vara 100 % regelbundna kontroller på att dem gör sitt jobb till fullo. Det får inte gå längre än 2 veckor mellan varje besök. Då kan man isåfall börja lita på märkningen. Samtidigt så kommer ju alla auktoriserade verkstäder få en grön symbol, sedan kommer mekonomen säkert klara sig där också, dem andra åker man ju ändå inte till? Så vad spelar det då för roll..

#12
2017-09-28 18:12

Stoor han jobbar på att laga massa Volvo Xc 70 som du kör akka Toyota Avensis, det är fult att ljuga.....;o)

Om man frågar på Kaiserbil så har ingen mekaniker slutat.......

#13
2017-09-28 19:18

Shogun wrote;Om man frågar på Kaiserbil så har ingen mekaniker slutat......."

.
Som man frågar får man svar.

#14
2017-09-28 20:02

Hur går din Volvo då, Shogun ? Servar du den på närmaste Toyota-verkstad kanske ?

#15
2017-09-28 22:06

Japp!

#16
2017-09-29 10:00

Med tanke på att alla inblandade i bilbranschen håller varandra om ryggen så kommer alla märkesverkstäder automatiskt att få grönt ljus utan att de kontrolleras. Och så kan de fortsätta att fuska precis som vanligt.

#17
2017-10-03 08:35

Så länge man inte får en räkning som Jeremy Clarkson fick på en service gjord på sin Mercedes 600 Grosser, den räkningen var på 130.000:-

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.