Bild
Nästa artikel
Biltypen med katastrofal krocksäkerhet

Biltypen med katastrofal krocksäkerhet

Nyheter

Euro NCAP: ”Fundamentala problem med detta segment”.

I sin senaste krocktestomgång har Euro NCAP inkritat sig på mikrobilar, eller mopedbilar som de också kallas. Resultaten visar att mycket lite har hänt när det gäller säkerheten för biltypen de senaste åren.

Av fyra testade bilar hade bara en av dem krockkudde – som tillval. Krockkudden visade sig dessutom vara ineffektiv och verkade bara finnas där som ”marknadsföringsploj”, enligt Euro NCAP.

   

Krocktestorganisationen pekar också på problematiken att mikrobilarna inte har samma säkerhetskrav på sig som vanliga bilar, men samtidigt ser de på utsidan ut som små stadsbilar och marknadsförs som fullvärdigt alternativ till dessa.

– Enkla designändringar skulle kunna leda till märkbara förbättringar på bekostnad av lite högre vikt och pris. Att sträva efter en miljömässig agenda är inte en ursäkt för att göra osäkra fordon, säger Euro NCAP:s genralsekreterare Michiel van Ratingen.

Diskutera: Vad tycker du om mikrobilar/mopedbilar?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2016-04-11 15:26

Märkligt att de inte är bättre än så för det är ju inga billiga bilar/mopeder precis.
Jämför man rakt av med en vanlig moped så måste skyddet vara bättre i mopedbilen för de sitter mer skyddat där.

#2
2016-04-11 15:40

Euro NCAP:s krav gör våra bilar extra tunga och extra komplicerade och extra dyra och extra dåliga.

En bil som fick 5 stjärnor för fem år sedan i EuroNCAP får 3 stjärnor i dagens EuroNCAP. Det innebär inte att bilen har fått sämre krockskydd under dessa år, utan det handlar om att EuroNCAP har ändrat sina krav och testmetoder. Tre till fyra stjärnor i EuroNCAP är absolut inte dåligt, men för att få fem stjärnor behöver man elektroniska finesser som farthållare och liknande..

Nu tror inte jag att jag skadas mindre när jag krockar mot ett träd om jag har farthållaren in kopplad jämfört med om jag har den urkopplad, men i EuroNCAP så har man det tankesättet numer - och det tycker jag är tragiskt. Jag tycker EuroNCAP var bra ända tills man började rangordna elektroniska finesser... Snart blir nästa steg att bilen måste ha automatisk två-zons klimatanläggning för att få fem stjärnor, och så ska förarstolen ha inbyggd massage. Annars blir det inga 5 stjärnor i EuroNCAP.

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.

EuroNCAP har inte bara två betyg utan 5 betyg, men i journalisternas värld så har EuroNCAP bara två betyg - 5 stjärnor eller en livsfarlig bil. Det är erbarmligt dåligt.

#3
2016-04-11 15:41

Dyr och livsfarlig kan väl vara en bra sammanfattning. Tror nästan att det finns flera saker att slå ihjäl sig på i "bilen" än i naturen.

#4
2016-04-11 17:57

Så Antifeministen tror att mopedbilar egentligen är säkra när dom får en stjärna eftersom de är lätta.
Sen är det så att man inte får någon extra poäng för farthållare. Däremot för förarstödsystem så som hastighetsbegränsare som hjälper till att hålla den rätta skyltade hastighetsbegränsningen. Inget jag själv tycker är viktigt men rätt skall vara rätt.

#5
2016-04-11 18:01

Det handlar ju här egentligen om en moped som man hängt ett plåtskal på. Dess litenhet är ett av de stora hindren för att få in säkerhetsanordningar som man ställer krav på i bilar.Jag skulle aldrig våga vistas i en sådan ute i trafiken med tanke på vilka man "umgås" med där.
Det för osökt tankarna till motorcykelbilen Messerschmitt som för övrigt nån tok i Sverige har planer på att nytillverka.

#6
2016-04-11 18:12

Mopedbilen är en moped och ska naturligtvis jämföras med andra mopeder, annars får vi även jämföra bilar med traktorer eller kanske med stridsvagnar. Om du testar dammsugare jämför du väl inte dem med kaffebryggare. Sen är det naturligtvis bra om man bygger stabilare, säkrare 4-hjuliga mopeder. Med Antifeministen ka jag bara hålla med.

#7
2016-04-11 18:20

Mopedbilarna borde naturligtvis förbjudas eftersom de är trafikfarliga.

#8
2016-04-11 18:42

För fan Vi Bilägare, börja inte med dessa bedrövliga click bait-rubriker. Det låter som Nyheter24 eller AMS, vilket knappast är det bra betyg någonstans.

Antifeministen:
Alla extra funktioner som värdesätts i EuroNCAP är funktioner som ökar säkerheten, exempelvis autobroms (någon inbyggd massage hade inte ökat säkerheten). Visst, de gör inte att en bil klarar en given krock bättre, men de kan hjälpa till att undvika eller mildra en krock västentligt. Utan EuroNCAP's krav hade dessa system troligtvis ignorerats av de biltillverkare som egentligen inte bryr sig om säkerhet - knappast bra för trafiksäkerheten.

#9
2016-04-11 23:27

Största problemet med EuroNCAP är att det finns olika klasser. En polo kan få 5 stjärnor i sin klass medan en XC90 också får 5 stjärnor i sin klass. Vilket då lätt kan tolkas att de 2 är typ lika krocksäkra, men skulle dessa 2 krocka vet iaf jag vilken jag skulle vilja sitta i. Så jag tycker att alla bilar ska vara i samma klass men utöka antalen stjärnor till 10 istället

#10
2016-04-11 23:44

Man tycker ju det borde finnas utrymme för att bygga säkrare bilar i den här klassen - eftersom de är så in i helvete dyra :P

#11
2016-04-12 08:21

Tillgång och efterfrågan.....

#12
2016-04-12 08:35

Hmm, jag har sett gokarts som används som bilar. Fyrhjulingar som används som bilar. Trehjulingar som... Och glöm inte bort vanliga mc's och mopeder. Inga av dessa fordon får många stjärnor i någon säkerhetstest. Troligtvis ingen endaste stjärna alls.

Den som sätter sig i en mopedbil (tvåtaktare) bidrar med mer miljöpåverkan än om personen satt på en moped. Förmodligen är även avgasreningen på en mopedbil (för de luktar illa) mycket sämre än vanliga bilar. Samt att den låga farten gör att mopedbilarna blockerar för övrig trafik och i många fall orsakar stressade och därigenom farliga omkörningar.

Jag har inga problem med att vi får fler organdonatorer än mopedister och motorcyklister. Så låt folk fortsätta i sina mopedbilar. Vi andra kan ju använda dessa fordon till extra krockkuddar. Typ som i sällskapsresan "sikta på den billigaste"...

#13
2016-04-12 10:51

"Mopedbilar" ska jämföras med franskans Voiturret eller VSP Voiture Sans Permis eller den bedrövliga brittiska konstruktionen Reliant Robin. Det är bilar som pressats in i ett regemente som inte är avsett för bilar, i detta fall mopedreglementet endast i akt och mening att personer som av fullt begripliga skäl inte har körkort ändå ska kunna köra bil. Sålunda finns det en begränsning att en moped inte får väga mer än 350 kilo torr och om den har bensinmotor får denna inte vara på mer än 50 cc.

Det gör att man gör en "bil" med ungefär samma krocksäkerhet som en husvagn eller tårtkartong (det är det enda som håller sig inom viktbegränsningen med en riktigt usel, tokvibrerande, partikel- och NOx-utspyende dieselmotor (vanligtvis har dessa inte partikelfilter heller).

Krocksäkerheten spelar ingen roll.
Priset spelar ingen roll.
Komforten spelar ingen roll.
Miljön spelar ingen roll.

Allt som betyder något är att den går att köra helt eller nästan helt utan körkort!!

För att dessutom spä på eländet ytterligare hävdar EuroNCAP själva att om två bilar av olika vikt krockar med varandra ska man dra av en stjärna per hundra kilo skillnad på den lilla bilen. En femstjärnig bil på 1100 kilo som krockar med en bil på 1700 kilo blir då plötsligt enstjärnig.

Så vad händer om en enstjärnig bil på 450 kilo krockar med en bil på 1450 kilo....

Nä, låt begränsningen på 50 cc gälla oavsett vilken typ av förbränningsmotor det sitter i så blir vi av med dessa dödsfällor på t.ex. svenska vägar!

#14
2016-04-12 17:37

Den dåliga krocksäkerheten är nog så allvarlig men den största risken med dessa fordon är att de inte sällan körs av personer som inte får ha ett vanligt körkort pga. sjukdomar, dålig syn- hörsel- reaktionsförmåga etc. För inte att tala om demens. Jag har råkat ut för sådana förare mitt i vägen, på fel sida och svängande utan blinkers eller någon uppfattning om övrig trafik överhuvudtaget. Ta det väldigt försiktigt om ni ser en sådan.

#15
2016-04-13 10:10

@Björnove. Så läser man dina rader så verkar det som att det ändå endast handlar om personer som inte bidrar till samhället. Med andra ord så gör man samhället en välgärning om man använder sig av dessa fordon och innehåll som puttifrånkudde...

#16
2016-04-14 09:45

I en del orter norrut så är dessa fordon nån sorts lyx-moppe - alltså nåt som främst körs av 15-åringar med frikostiga föräldrar och inte av "gamlingar".
Har alltid tyckt att det är ett i stort sett onödigt fordon. Den som "bara" har lite svårt att ta ett bilkörkort borde nog hellre satsa mera pengar på ett sånt istället för att köpa en ny och dyr moppebil. Sen kan han köpa en lätt begagnad småbil, med betydligt högre säkerhet, för typ halva priset vad en ny moppebil kostar. Visst - det finns säkert de som av medicinska skäl inte kan ta bilkörkort men frågan är om de då kan ta körkort för "45 km-moppe" för de flesta moppebilar är väl av den typen.

#17
2016-04-16 13:01

Antifeministen:
Du har totalt missuppfattat hela EuroNcap och allt som har med krocksäkerhet att göra!
För det första:
En bil som hade 5 stjärnor för 5 år sedan är farligare att krocka i idag än när den var ny. Slitage och rost gör bilar mindre krocksäkra. Bara en sådan sak som nedsutten förarstol kan påverka risken för pisksnärtskada.
För det andra: säkerhet i bilar är inte en statisk sak. EuroNcap har alltid varit tydliga med att de gradvis kommer att höja kraven för att få 5 stjärnor. Tanken är att biltillverkare ska pressas att verkligen ta säkerhet på allvar.
För det tredje: EuroNcap betygsätter inte komfort. De bryr sig inte. Vad de betygsätter är om bilar har system som kan hjälpa till att förhindra eller mildra en olycka. Exempel där är autobroms och antisladdsystem. Varning för trafik i filbyte är ett annat exempel.
Jag kan fortsätta, om du känner för det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.