Bild
Nästa artikel
Billigaste bilarna att försäkra: Hela listan – märke för märke

Billigaste bilarna att försäkra: Hela listan – märke för märke

Vi Bilägare granskar

Två bilar i samma storleksklass kan ha helt olika försäkringspremier – och du kan spara många tusenlappar om året på att välja rätt modell, visar vår granskning.

Många bilägare har bra koll på hur mycket bensin eller diesel bilen drar, eller vad den kostar att skatta. Men försäkringspremien riskerar ibland att hamna lite i skymundan – den dras ofta på autogiro utan att bilägaren märker något.

Den som köper en ny bil brukar dessutom ofta använda sig av bilmärkets egna försäkringsbolag, och sedan löper den försäkringen på tills vidare, trots att det i själva verket går att få en betydligt billigare försäkring hos ett konkurrerande bolag.

Vi Bilägare har gått igenom försäkringspremien för samtliga testade bilar från 2018 fram till i dag, totalt 163 bilar. Premien räknar vi fram i samband med våra nybilstester tillsammans med en mängd andra faktorer. Resultatet blir en milkostnad som vi visar i varje test för att du enkelt ska kunna se hur dyr bilen blir att äga.

Vår granskning visar att Suzuki Swift är billigast att försäkra för vår exempelperson (som är densamma i alla testuträkningar för jämförelsens skull). Den kostar 2 900 kronor om året att försäkra. Kia Rio samt den större Kia Xceed ligger inte långt efter.

Tesla är det dyraste märket att försäkra i vår genomgång. Model X Long Range går loss på 16 800 kr per år – nästan dubbelt så mycket som konkurrenten Audi e-tron.
Tesla är det dyraste märket att försäkra i vår genomgång. Model X Long Range går loss på 16 800 kr per år – nästan dubbelt så mycket som konkurrenten Audi e-tron.

Allra dyrast att försäkra bland våra testade bilar blev Tesla Model X Long Range, där försäkringspremien går loss på 16 800 kronor om året – nästan dubbelt så mycket som närmaste konkurrenten Audi e-tron. Även Tesla Model 3 Long Range Dual Motor och BMW 540d xDrive ligger illa till – båda är faktiskt dyrare att försäkra än lyxiga Mercedes S-klass.

Du kan läsa mer om vilka faktorer som påverkar premien i faktarutan nedan.

Men även bland mer ”vanliga” familjebilar utan stark motor finns modeller med höga premier. Jaguar XF Sportbrake med dieselmotor på 180 hästkrafter kostar lika mycket att försäkra som den betydligt starkare Audi A6 50 TDI Quattro, och mildhybridversionen av Kia Sportage samt laddhybriden Optima har också höga premier.

Subaru Impreza kostar hela 3 500 kronor mer att försäkra om året än konkurrenten Volkswagen Golf, och den som kan tänka sig en Toyota RAV4 Hybrid istället för en Volvo XC60 T5 kan spara 2 900 kronor om året på försäkringen.

Kia Xceed är en av de billigaste modellerna att försäkra i vår genomgång. Men mildhybridversionen av suven Kia Sportage är underligt dyr.
Kia Xceed är en av de billigaste modellerna att försäkra i vår genomgång. Men mildhybridversionen av suven Kia Sportage är underligt dyr.
Checklista: Så pressar du ned försäkringspremien

Om du ska köpa bil och är ute efter en låg försäkringspremie – välj en bil som har…

• Hög säkerhetsnivå. Bilen bör ha toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester och även ett välfungerande autobromssystem. Det innebär lägre skaderisk och därmed lägre försäkringspremie.

• Låg reservdelskostnad. Billiga reservdelar gör bilen billigare att reparera och notan för försäkringsbolaget blir därmed lägre. I alla våra nybilstester redovisar vi priserna för utvalda reservdelar till de testade bilarna.

• Enkel teknik. Bilar med exempelvis avancerad hybridteknik eller andra finesser som avancerade strålkastare, eller som bara tillverkas i liten skala, kan bli dyra att reparera om något går fel. Även om hybridbilar kan sänka bränslekostnaderna kan alltså försäkringen bli högre. Dels är tekniken avancerad och dels krävs ibland särskilt certifierade verkstäder för att utföra reparationerna.

• Ett brett verkstadsnät. En faktor som påverkar försäkringspremien är hur många verkstäder som finns. Välj en bil från ett märke där du inte har så långt till en auktoriserad verkstad.

• ”Rimlig” effekt. Ju starkare och snabbare bilen är, desto högre blir premien eftersom olycksrisken och stöldrisken ökar.

Det kan också vara smart att inte välja en större bil än du behöver. Större bilar är generellt sett dyrare att försäkra än lägre, och det gäller även suvar.

Tänk på: Så väljer du rätt försäkring

• Jämför priser mellan olika bolag. Det kan vara stora skillnader på liknande försäkringar hos olika bolag. Begär prisuppgifter hos varje enskilt bolag på nätet eller använd jämförelsesajter som exempelvis Insplanet eller Compricer.

• Jämför även villkoren för försäkringarna. Det kan du göra hos Konsumenternas försäkringsbyrå.

• Se upp med försäkringar som har höga självrisker eller bara betalar ut ersättning upp till en viss procentsats för exempelvis maskinskador. Det kan ge lägre premie, men du tvingas också betala mer om något händer. Om verkstadsräkningen efter ett allvarligt fel är på 30 000 kronor, och du får ersättning för hälften, tvingas du ändå betala 15 000 kronor ur egen ficka.

• Kolla med ditt fackförbund. Många som är fackanslutna har rabatter hos olika försäkringsbolag.

• Samla försäkringarna till samma bolag – det kan löna sig.

• Planera in att se över försäkringskostnaden en gång om året.

• Försäkra inte bilen mer än du behöver. Om du exempelvis aldrig kör på mörka landsvägar på landsbygden kanske du inte behöver en särskild försäkring mot viltolyckor. Detsamma gäller en tilläggsförsäkring för billigare hyrbil om du redan har en andrabil i hushållet. Nyare bilar har vagnskadegaranti och då behöver du inte helförsäkring.

Taggar: Nyheter

Många bilägare har bra koll på hur mycket bensin eller diesel bilen drar, eller vad den kostar att skatta. Men försäkringspremien riskerar ibland att hamna lite i skymundan – den dras ofta på autogiro utan att bilägaren märker något.

Den som köper en ny bil brukar dessutom ofta använda sig av bilmärkets egna försäkringsbolag, och sedan löper den försäkringen på tills vidare, trots att det i själva verket går att få en betydligt billigare försäkring hos ett konkurrerande bolag.

Vi Bilägare har gått igenom försäkringspremien för samtliga testade bilar från 2018 fram till i dag, totalt 163 bilar. Premien räknar vi fram i samba

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-01-23 12:19

Bor norr om Dalälven och min halvårsgamla T-cross kostar totalt 1541:- helår inklusive sk mer.

Skulle faktiskt kostat över det dubbla med folkvagns egen försäkring.

Tur man bor på rätt ställe.

#2
2020-07-24 09:51

Det är konstigt hur det kan skilja så mycket.
Vår andra bil octavia 18 betalar vi 1568:- per år i Lf och det kan väl knappast bli lägre.

#3
2020-07-24 10:01

Lite väl generell tabell!
Har ViB observerat att det kan skilja väldigt mycket i premie för samma bil i olika bolag?

#4
2020-10-20 13:52

Ni glömde nog en parameter, bilar som håller eller har låg frekvens av motorskador mm får lägre premier. Det är nog inte så mycket slump att Toytota, Kia och andra driftsäkra märken ("icke premium") har lägre premier. Har du dessutom en "låg tech" bil som Octavia som ingen tjuv vill sno saker på så blir det ännu bättre. Vill de sno min H7 lampa ...var så god, jag byter den enkelt själv för 70-80 kr :-)

#5
2020-10-20 21:16

Galet att elbilar straffas. Är det alla gamla leafar som straffar övriga elbilar? Obs, ironi.

#6
2020-10-20 21:51

Elbilar är en ganska ny företeelse, jag tror försäkringsbolagen tar lite höjd nu eftersom batterierna och andra saker kan få problem...och då blir det dyrt!

#7
2020-10-21 09:16

Känner inte igen mej. Dacia 5297 kr per år? Min Duster Dci-17 med automatlåda kostade mej med vagnskadegaranti, tilläggsförsäkring för viltskada och 75 % rabatt på hyrbil 1980 kr per år. Nu när vagnskadeförsäkringen gått ut betalar jag ca 3200 kr per år inkl. ej förhöjd självrisk och 1500 mil per år.

#8
2021-01-08 13:24

Jag ger inte mycket för sådanahära undersökningar dessutom är det en gammal artickel.
Man måste kolla riktigt skälv.

Jag betalar 1785:-:- helår för min nya golf GTE och 1590:-min 18 octavia Hz

#9
2021-01-08 14:42

Det är betydligt viktigare att jämföra försäkringsbolagen mot varandra. Självklart måstre villkor och självrisker vägas in.
Det skiljer mycket mellan bolagen, kollade häromdagen på frugans bil, t.ex. Folksam är cirka 40% dyrare än LF.
Dessutom ska man inte gå på niten att använda Insplanet och vad de heter, som utger sig för att kunna hitta billig försäkring. De har nämligen långt från alla bolag med.
Hittills har inget sånt bolag kunnat hitta billigare än vad jag själv hittat.

#10
2021-01-08 15:37

Tror knappast att mso 1000 skulle ha så låg premie om han skulle bo t ex i en stad i Mälardalen - för att inte tala om Stockholm.

#11
2021-01-10 17:04

Pi. Det vet jag.
Man vill väl bo på rätt ställe. ;)

Men om jag valt folkvagns eller Skodas försäkring hade prislappen blivit drygt det dubbla för mig.
Och det var likadant på några fler som jag snabbkollade på nätet.

#12
2021-01-11 09:04

Dacia Duster 5297 kr/år? Jag betalade 1980 Kr/år när jag hade vagnskadegaranti. I denna summa ingick 1500 mil, tilläggsförsäkringen "MER" som innebär hyrbil där jag bara betalar 25% av kostnaden, och dessutom viltskadeförsäkring. Efter augusti 2020, när bilen passerat 3 år betalar jag 3400 kr/år för samma försäkring. Att det skiljer så mycket kan inte bara bero på var man bor och vem som kör utan även vilket försäkringsbolag man har och om man har samlat sina försäkringar i samma bolag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.