Bild
Nästa artikel
Billigaste bilarna att försäkra: Hela listan – märke för märke

Billigaste bilarna att försäkra: Hela listan – märke för märke

Vi Bilägare granskar

Två bilar i samma storleksklass kan ha helt olika försäkringspremier – och du kan spara många tusenlappar om året på att välja rätt modell, visar vår granskning.

Många bilägare har bra koll på hur mycket bensin eller diesel bilen drar, eller vad den kostar att skatta. Men försäkringspremien riskerar ibland att hamna lite i skymundan – den dras ofta på autogiro utan att bilägaren märker något.

Den som köper en ny bil brukar dessutom ofta använda sig av bilmärkets egna försäkringsbolag, och sedan löper den försäkringen på tills vidare, trots att det i själva verket går att få en betydligt billigare försäkring hos ett konkurrerande bolag.

Vi Bilägare har gått igenom försäkringspremien för samtliga testade bilar från 2018 fram till idag. Premien räknar vi fram i samband med våra nybilstester, tillsammans med en mängd andra faktorer. Resultatet blir en milkostnad som vi visar i varje test för att du enkelt ska kunna se hur dyr bilen blir att äga.

Vår granskning visar att Kia Xceed är absolut billigast att försäkra för vår exempelperson (som är densamma i alla testuträkningar för jämförelsens skull). Den kostar 3 000 kronor om året att försäkra. Småbilarna Volkswagen Up och Toyota Aygo ligger inte långt efter.

BMW brukar vara dyra att försäkra, och så även i vår genomgång av premien för alla testade bilar de senaste åren. BMW 540d xDrive är dyrast av alla testbilar att försäkra.
BMW brukar vara dyra att försäkra, och så även i vår genomgång av premien för alla testade bilar de senaste åren. BMW 540d xDrive är dyrast av alla testbilar att försäkra.

Allra dyrast att försäkra bland våra testade bilar blev BMW 540d xDrive med stark dieselmotor, där försäkringspremien går loss på 9 324 kronor om året. Även Tesla Model 3 Long Range Dual Motor och Alfa Romeo Stelvio Q4 ligger illa till – båda är faktiskt dyrare att försäkra än lyxiga Mercedes S-klass.

Du kan läsa mer om vilka faktorer som påverkar premien i faktarutan nedan.

Men även bland mer ”vanliga” familjebilar utan stark motor finns modeller med höga premier. Jaguar XF Sportbrake med dieselmotor på 180 hästkrafter kostar lika mycket att försäkra som den betydligt starkare Audi A6 50 TDI Quattro, och mildhybridversionen av Kia Sportage har även den underligt dyr premie.

Subaru Impreza kostar hela 3 500 kronor mer att försäkra om året än konkurrenten Volkswagen Golf, och den som kan tänka sig en Toyota RAV4 Hybrid istället för en Volvo XC60 T5 kan spara 2 900 kronor om året på försäkringen.

Kia Xceed är billigast att försäkra i vår genomgång. Men mildhybridversionen av suven Kia Sportage är underligt dyr.
Kia Xceed är billigast att försäkra i vår genomgång. Men mildhybridversionen av suven Kia Sportage är underligt dyr.
Checklista: Så pressar du ned försäkringspremien

Om du ska köpa bil och är ute efter en låg försäkringspremie – välj en bil som har…

• Hög säkerhetsnivå. Bilen bör ha toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester och även ett välfungerande autobromssystem. Det innebär lägre skaderisk och därmed lägre försäkringspremie.

• Låg reservdelskostnad. Billiga reservdelar gör bilen billigare att reparera och notan för försäkringsbolaget blir därmed lägre. I alla våra nybilstester redovisar vi priserna för utvalda reservdelar till de testade bilarna.

• Enkel teknik. Bilar med exempelvis avancerad hybridteknik eller andra finesser som avancerade strålkastare, eller som bara tillverkas i liten skala, kan bli dyra att reparera om något går fel. Även om hybridbilar kan sänka bränslekostnaderna kan alltså försäkringen bli högre. Dels är tekniken avancerad och dels krävs ibland särskilt certifierade verkstäder för att utföra reparationerna.

• Ett brett verkstadsnät. En faktor som påverkar försäkringspremien är hur många verkstäder som finns. Välj en bil från ett märke där du inte har så långt till en auktoriserad verkstad.

• ”Rimlig” effekt. Ju starkare och snabbare bilen är, desto högre blir premien eftersom olycksrisken och stöldrisken ökar.

Det kan också vara smart att inte välja en större bil än du behöver. Större bilar är generellt sett dyrare att försäkra än lägre, och det gäller även suvar.

Tänk på: Så väljer du rätt försäkring

• Jämför priser mellan olika bolag. Det kan vara stora skillnader på liknande försäkringar hos olika bolag. Begär prisuppgifter hos varje enskilt bolag på nätet eller använd jämförelsesajter som exempelvis Insplanet eller Compricer.

• Jämför även villkoren för försäkringarna. Det kan du göra hos Konsumenternas försäkringsbyrå.

• Se upp med försäkringar som har höga självrisker eller bara betalar ut ersättning upp till en viss procentsats för exempelvis maskinskador. Det kan ge lägre premie, men du tvingas också betala mer om något händer. Om verkstadsräkningen efter ett allvarligt fel är på 30 000 kronor, och du får ersättning för hälften, tvingas du ändå betala 15 000 kronor ur egen ficka.

• Kolla med ditt fackförbund. Många som är fackanslutna har rabatter hos olika försäkringsbolag.

• Samla försäkringarna till samma bolag – det kan löna sig.

• Planera in att se över försäkringskostnaden en gång om året.

• Försäkra inte bilen mer än du behöver. Om du exempelvis aldrig kör på mörka landsvägar på landsbygden kanske du inte behöver en särskild försäkring mot viltolyckor. Detsamma gäller en tilläggsförsäkring för billigare hyrbil om du redan har en andrabil i hushållet. Nyare bilar har vagnskadegaranti och då behöver du inte helförsäkring.

Taggar: Nyheter

Många bilägare har bra koll på hur mycket bensin eller diesel bilen drar, eller vad den kostar att skatta. Men försäkringspremien riskerar ibland att hamna lite i skymundan – den dras ofta på autogiro utan att bilägaren märker något.

Den som köper en ny bil brukar dessutom ofta använda sig av bilmärkets egna försäkringsbolag, och sedan löper den försäkringen på tills vidare, trots att det i själva verket går att få en betydligt billigare försäkring hos ett konkurrerande bolag.

Vi Bilägare har gått igenom försäkringspremien för samtliga testade bilar från 2018 fram till idag. Premien räknar vi fram i samband med våra nybilst

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-01-23 12:19

Bor norr om Dalälven och min halvårsgamla T-cross kostar totalt 1541:- helår inklusive sk mer.

Skulle faktiskt kostat över det dubbla med folkvagns egen försäkring.

Tur man bor på rätt ställe.

#2
2020-07-24 09:51

Det är konstigt hur det kan skilja så mycket.
Vår andra bil octavia 18 betalar vi 1568:- per år i Lf och det kan väl knappast bli lägre.

#3
2020-07-24 10:01

Lite väl generell tabell!
Har ViB observerat att det kan skilja väldigt mycket i premie för samma bil i olika bolag?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.