Bild
Nästa artikel
Billigare el-Porsche – Taycan 4S

Billigare el-Porsche – Taycan 4S

Nyheter

Eldrivna sportbilen får ytterligare motoralternativ med lägre prislapp.

Porsches första elbil, Taycan, har hittills funnits i värstingversionerna Taycan Turbo S för  drygt 2 miljoner och Taycan Turbo som kostar från 1,7 miljoner kronor.

Nu kommer ett något billigare alternativ: Taycan 4S. När den börjar säljas i Sverige i början av 2020 blir priset 1.170.000 kronor. Instegsmodellen har två batteristorlekar att välja på: Antingen single-deck-batteriet Performance på 79,2 kWh eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh. Det större batteriet är samma som i Taycan Turbo S och Turbo. 
 

Billigare el-Porsche – Taycan 4S

Med det mindre batteriet får elbilen en effekt på 390 kW, motsvarande 530 hästkrafter. Nöjet att trycka plattan i mattan och färdas i en hastighet från noll till hundra kilometer i timmen varar i fyra sekunder. Räckvidden sägs vara över 40 mil, enligt mätmetoden WLTP.

Med det större batteriet i Taycan 4S blir räckvidden 46,3 mil och effekten något högre: 571 hästar eller 420 kW. 
 

Billigare el-Porsche – Taycan 4S

Precis som på Turbo och Turbo S-versionerna har 4S två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln, men skillnaden är att den baktill är 8 centimeter kortare.

Visuella skillnader som gör att det går att särskilja en 4S från sina dyrare syskon är 19-tums Aero-fälgar och rödlackade bromsok. Dessutom har den främre spoilern annan geometri och sidotrösklarna är svartlackerade. Adaptiv luftfjädring inklusive elektronisk stötdämparkontroll är standard på Taycan 4S. 

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Taycan 4S?   

Billigare el-Porsche – Taycan 4S

Kommentarer

#1
2019-10-15 09:57

Undrar hur jag övertygar chefen om att det är samma TCO som en V60 D3...

#2
2019-10-15 16:31

Ja, nu kommer vi nog till samma punkt som med fossil bilar. Det är inte ok att åka Porsche, Tesla eller andra "dyra" åk som förmånsbil, för "vanliga" förmånsåkare. Utstrålar fel signaler till kunderna.
Det är knappt att jag som ägare till företaget "vill" åka dessa bilar, helt fel signal den dagen man förhandlar pris med kund.
Synd, men jag tror det sitter djupt inne med den uppfattningen. Du kan försöka förklara bort det för en kund hur mycket du vill med att TCO är lika som V60 D3, hjälper inte.

#3
2019-10-16 08:31

Kanske ska förtydliga att jag inte tror det är samma TCO på Taycan och TCO, men det vore praktiskt om min arbetsgivare kunde tro det.

#4
2019-10-16 09:48

Optimus: Jag kör Tesla Model S som tjänstebil och ingen nånstans som reagerat negativt på det eller att det skulle vara fult och skicka fel signaler mot kunderna.....tvärtom, det visar att vi uppskattar ny teknik, vi är miljövänliga, vi ser ekonomiskt långsiktigt istället för bara till nästa kvartalsrapport m.m....sen självklart kan det vara olika beroende på vilket område du jobbar inom. Men jag har bara upplevt positiva tongångar och att det öppnar för nyfikenhet, intresse och en bra öppnare för samtalen med. Och då är jag ute och träffar allt från VD ner till skyffelgubben i gropen.

#5
2019-10-16 10:31

Henrik M, som tur är kan det vara lite olika situationer. Kan bara konstatera att du har tur som slipper att motivera gentemot kunden. Jag tar inte den risken gentemot mina kunder.

#6
2019-10-16 11:06

Optimus: Vad har du för kunder? vad jobbar du inom? Vi ser över vår bilpolicy nu och kommer troligtvis köra bara rena elbilar till även projektledare och projektörer vid kommande bilbyten. Kikat Model 3 och det blir betydligt lägre kost för företaget än de Passater och V90 vi har nu.

#7
2019-10-16 11:23

Jobbar inom IT, kunder inom såväl privat som offentlig verksamhet(landsting, kommuner myndigheter). Vid upphandlingar gentemot offentliga är vi styrda av LOU(mycket timpriser). Jag förstår naturligtvis att det är bra med el-bilspolicy, likväl som förmånsbils policy för fossil bilar. Precis som policy för fossilbilar, tror jag på en begränsning av bilens kostnad typ 7,5 belopp. Det är ju inte fritt fram att "ta ut" vilken fossil bil som helst bara för att man får köra förmånsbil. Det är väl på plats för en sådan regel även för el-bilar.

#8
2019-10-16 11:33

Optimus: Då jobbar vi med liknande delar, även om du kanske mer håller på med ändutrustning och vi med infrastrukturen för IT.
Varför ska du ha en begränsning av inköpspriset om driftskostnaden är så brutalt olika? En TCO-baserad policy är betydligt mer rätt i tiden i denna övergångsperiod. Och det fler och fler företag kör på.

#9
2019-10-16 11:50

Henrik M: om det är bilen som styr var du arbetar är det ok för mig att du erkänner. Men om det inom många företag finns en regel, typ 7.5 beloppet för fossilbilar, vilket jag tycker man nu skall uppdatera för att anpassa sig mot ett el-bilsutbud. Om företaget/marknaden då väljer ett belopp som passar el-bilar för exempelvis år 2020 på 10 basbelopp(470300kr). Då kan du fortfarande välja el-bil som förmånsbil och utåt mot marknad och kunder visa på framåtanda(som du egentligen skriver i ditt inlägg). För mig handlar det mer om att du personligen gärna vill åka Tesla inte Hyundai Ioniq eller Kia Niro.

#10
2019-10-16 12:05

Optimus: Nu hängde jag inte alls med i ditt resonemang.....att jag menar att det är bättre köra på TCO just nu är då folk fortfarande väljer både elbilar och fossilbilar, alt. laddhybrider på samma företag, då kan du inte ha en specifik beloppsgräns utan TCO så kan en elbil ha ett högre inköpspris men utan att för den sakens skull ha en högre kost för företaget än fossilbilen. Hänger du med? Det har inget mer märke att göra. Om policyn är att enbart rena elbilar får väljas, då kan man helt klart göra som du skriver och sätta en beloppsgräns igen. Men där är väldigt få företag just nu då det fortfarande inte är elbilar för allas behov. Att vi valt Tesla är endast för att där vi rör oss idag och hur vi rör oss så är det den enda i dagsläget som fungerar utan att behöva styra upp dagen även efter laddning. Förhoppningsvis ändras det under de närmsta åren rejält.

#11
2019-10-16 12:13

Henrik M: Jag hänger med fullständigt, denna typ av resonemang kommer upp hela tiden på företag, där det finns förmånsbilar. En mycket känslig fråga som ständigt diskuteras, vilket är lite tröttsamt som företagare. Det verkar mera vara vilken bil man får ta ut som förmånsbil istället för intressanta arbetsuppgifter. Flera av mina företagskollegor har gått ifrån förmånsbilar och istället infört personalbil(ett helt kostnadsneutralt sätt för företaget och den anställde). Då kan du nästan ta vilken bil du vill bara du har råd att betala. Egentligen kostar det nästa lika mycket som att ha en privatbil, så då är det individens plånbok som styr. Ett annat sätt att se på saken.

#12
2019-10-16 12:25

Optimus: Varför skulle det vara känsligt? Man sätter en TCO bilen får kosta per månad för företaget enligt en viss kalkyl, sätter kriterier på bilen, t.ex. färg, miniutrustning, att den såklart ska passa arbetsuppgifterna man har m.m. Har företaget ett ramavtakl med en viss återförsäljare kanske man styr vilka märken etc. Sen får folk välja därinom, vad är känsligt med det? Sen kan man ha som mitt förra företag där du har en trappa med buttolönsavdrag om du väljer gå utanför "ramen" och öka kosten för företaget så dras den ökningen genom ett bruttolöneavdrag som blir kostnadsneutralt för företaget. Sen faktiskt så vågar jag även sticka ut och säga att jag tror en attraktiv arbetsgivare, som kan ge det lilla extra, kan locka bättre personal med som ger lite extra med....
Själv blev jag headhuntad efter 15 år på gamla företaget och ja, bland alla andra fördelar med bytet så var att gå från en V90 till Tesla en lite kul grej med. Det står jag för, men det var låååångt ifrån avgörande :)

#13
2019-10-16 12:43

Henrik M. Det där är basic saker som alla företag löser, sedan att ni använder TCO är ert sätt att se på saken. Det är få frågor inom ett företag som kan röra upp så mycket damm som förmånsbilsregler, möjligtvis lönefråga. Alla har åsikter och anser att deras syn är den bästa(oftast för dem själva inte för företaget). Men vi kanske skall stanna här för idag i denna fråga.

#14
2019-10-16 12:57

Optimus: Låter som en bra idé då jag anar en stor del jante i din åsikt med.......sen finns ju en annan grund, allt måste inte vara rättvist heller, inget säger att alla måste ha det lika, gör du mer kanske du skall ha mer.....

#15
2019-10-16 13:47

Om man tror att inga kunder reagerar negativt på vad man kör så gör man sig själv en otjänst. Alla "vet" att Tesla är dyra bilar och de som är negativa säger antagligen ingenting direkt, men har de sin röst med i valet av leverantör kan det påverka. Inte sjutton tar folk till sig fakta för vad en bil kostar att ha. De tittar blott och enbart på prislappen och ser att de betalar för mycket till leverantören.
Man behöver inte själv leva efter Jantelagarna för att inse att de är vid full vigör i landet.

Jag har aldrig förstått det där med olika bilars status och att "flasha" med sina prylar. När jag valde en begagnad KIA som tjänstebil fick jag höra att jag kunde ha fått en Volvo eller Audi istället. Varför jag skulle ha en sämre bil har ingen förklarat...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.