
Eldrivna sportbilen får ytterligare motoralternativ med lägre prislapp.
Porsches första elbil, Taycan, har hittills funnits i värstingversionerna Taycan Turbo S för drygt 2 miljoner och Taycan Turbo som kostar från 1,7 miljoner kronor.
Nu kommer ett något billigare alternativ: Taycan 4S. När den börjar säljas i Sverige i början av 2020 blir priset 1.170.000 kronor. Instegsmodellen har två batteristorlekar att välja på: Antingen single-deck-batteriet Performance på 79,2 kWh eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh. Det större batteriet är samma som i Taycan Turbo S och Turbo.
Nu kommer ett något billigare alternativ: Taycan 4S. När den börjar säljas i Sverige i början av 2020 blir priset 1.170.000 kronor. Instegsmodellen har två batteristorlekar att välja på: Antingen single-deck-batteriet Performance på 79,2 kWh eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh. Det större batteriet är samma som i Taycan Turbo S och Turbo.

Med det mindre batteriet får elbilen en effekt på 390 kW, motsvarande 530 hästkrafter. Nöjet att trycka plattan i mattan och färdas i en hastighet från noll till hundra kilometer i timmen varar i fyra sekunder. Räckvidden sägs vara över 40 mil, enligt mätmetoden WLTP.
Med det större batteriet i Taycan 4S blir räckvidden 46,3 mil och effekten något högre: 571 hästar eller 420 kW.
Med det större batteriet i Taycan 4S blir räckvidden 46,3 mil och effekten något högre: 571 hästar eller 420 kW.

Precis som på Turbo och Turbo S-versionerna har 4S två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln, men skillnaden är att den baktill är 8 centimeter kortare.
Visuella skillnader som gör att det går att särskilja en 4S från sina dyrare syskon är 19-tums Aero-fälgar och rödlackade bromsok. Dessutom har den främre spoilern annan geometri och sidotrösklarna är svartlackerade. Adaptiv luftfjädring inklusive elektronisk stötdämparkontroll är standard på Taycan 4S.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Taycan 4S?
Visuella skillnader som gör att det går att särskilja en 4S från sina dyrare syskon är 19-tums Aero-fälgar och rödlackade bromsok. Dessutom har den främre spoilern annan geometri och sidotrösklarna är svartlackerade. Adaptiv luftfjädring inklusive elektronisk stötdämparkontroll är standard på Taycan 4S.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Taycan 4S?

Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.