Bild
Nästa artikel
Porsches första elbil blir inte billig men Taycan är snabbare än de flesta av märkets befintliga modeller. 0–100 km/tim går på 2,8 sekunder.

Första åkturen i Porsche Taycan

Nyheter

Två blinkningar. 0–100 km/tim på 2,8 sekunder. Snudd på ljudlöst. Accelerationen är brutal där jag slungas bakåt och sitter som klistrad i sportstolen. Porsches första elbil är här.

Det mullrar till, så där dovt som sommaråska några mil bort. Ljudet från Porsches första elbil Taycan har diskuterats, hur får man en elbil att låta som en sportbil? Ljudet går att förstärka med Porsche Electric Sport Sound. Då med Taycans eget ljud som sedan förstärkts för att låta precis som Taycan låter, alltså inte ett syntetiskt ljud. Ljudet imponerar, det är inte så där sopranvinande som elbilar brukar låta utan betydligt mer bas i registret.

Jag får tyvärr inte köra, men väl åka med. Jag befinner mig på en bana i Belgien och det är en åktur i klass med en bättre dag på ett nöjesfält. Taycan har två elmotorer, en på bak- och en på framaxeln som ger drivning på alla fyra hjulen. Fyra körlägen finns, tvåhjulsdrift för snålast körning, fyrhjulsdrift som standard, Sport med fyrhjulsdrift och Sport Plus då all kraft samlas för mest prestanda.

Taycan kommer i två versioner, Turbo och Turbo S, med 680 respektive 761 hästkrafter. Vridmomentet förklarar katapultkänslan, 1 050 Nm för Turbo S är som en hästspark i ryggen.

Taycan hamnar mellan 911 och Panamera i storlek, precis under fem meter lång och kommer byggas i samma fabrik som 911 och de andra sportbilarna i Zuffenhausen.

Interiören är helt digital med fyra stora pekskärmar. Även passageraren har fått en egen skärm.

Interiören är iögonfallande. Helt digital med fyra gigantiska pekskärmar. Fokus ska ligga på föraren och framför föraren finns en böjd, nästan svävande 16,8 tum stor skärm som samlar bland annat ljus- som chassifunktioner.

Mittkonsolen rymmer en skärm för ventilation och i mitten finns den klassiska multimediaskärmen. Nytt är skärmen ovanför handskfacket, anpassad för passageraren där den kan låta sig underhållas utan att störa föraren. Interiören är tillverkad i hållbara och återvunna material, helt rätt i tiden för en elbil.

"Framtidens sportbil är säkrad och ja, redan här."

Taycan har en räckvidd på, som mest, 450 kilometer vid start. Nyligen gjordes test där Taycan klarade 26 starter, 0–200 km/tim utan att tappa effekt. Även räckviddstester har gjorts där Taycan i somras gjorde ett 24-timmarstest och fixade 3 425 kilometer, med stopp för snabbladdning. Taycan är också första serieproducerade bil med ett elsystem på 800 volt. På 5,5 minuter laddas Taycan med 100 kilometer, 75 procent av full laddning tar 22,5 minuter.

Utseendet då, ser den ut som en Porsche? Jodå, den är bred om höfterna med en sluttande taklinje och tydlig kontur kring fönster. Porsche ville markera att detta är en elbil och har gjort lutningen på motorhuven extra brant för att visa att här under finns ingen motor.

Efter några varv på banan måste jag tyvärr lämna bilen, jag hade kunnat åka betydligt fler, Taycan känns som en bekantskap som bara blir bättre ju längre vi umgås. Ljudet, känslan, accelerationen, pekskärmarna. Framtidens sportbil är säkrad och ja, redan här.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Taycan?

Porsche  Taycan Turbo S

Pris, från kr: 2 080 000 (1 700 000 för Taycan Turbo).
Svensk lansering: Första bilarna levereras i slutet av året.
Mått, cm: L 496/B 197/H 138.
Tjänstevikt, kg: 2 370.
Bagage, l: 366 bak, 81 fram.
Motor: Två elmotorer, en fram och en bak. Max effekt 761 hk (560 kW).
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Kan skiftas till tvåhjulsdrift för snålare körning.
Batteri: 93,4 kWh. Max laddeffekt 270 kW, 5–80 procent laddning på 22,5 minuter.
Räckvidd, km (WLTP): 412.
Förbrukning: 26,9 kWh/100 km.
Prestanda: Toppfart 260 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 2,8 s. 

Kommentarer

#1
2019-10-12 11:42

2 370 kg i tjänstevikt. Jag har lite svårt att se att nu även "sportbilar" väger över två ton. Ganska skrämmande utveckling. Greta skälver i grundvalarna.

En Porsche 911 Carrera 4S har en tjänstevikt på 1 565 kg (~800 kg lättare alltså, ungefär en hel Nissan Micra lättare) och kostar ungefär hälften av det här överviktiga eländet.

.

#2
2019-10-12 10:53

Klarsynt: Har du provkört nån vass elbil på bana eller riktigt kurvig skön landsväg?
Den högre tyngden kompenseras flera gånger om av väghållningen med den låga tyngdpunkten centralt och den direkta kraften ut ur apex. Jag kör fortare med min Model S runt bana än jag gjorde med både Porsche Boxster S och Corvette.

#3
2019-10-12 10:57

Ur ett energi perspektiv är det dåligt, hur mycket energi går det åt att frakta själva batteri när det utgör 30 procent av vikten. Man undrar om batteri är rätt väg att gå? Varför inte tillverka energin i bilen? Då behöver man bara ett litet batteri som mellanlagring.

#4
2019-10-12 10:59

Sen förstår jag fortfarande inte hur VAG inte lyckas få ner energiförbrukningen mer....över 2,6 kWh per mil i WLTP, för en slimmad bil....
Model S P som har bättre prestanda och är en 8 år äldre grundkonstruktion ligger strax under 2 kWh per mil i WLTP.....
Tesla har ju sina patent öppna för konkurrenterna, hur kan de då presentera så mycket sämre?
Eller håller de på de viktigaste kanske?...

#5
2019-10-12 10:59

Att höra ljudet från motorn och att växla är också en del av upplevelsen Henrik. Jag tror inte att Taycan kommer ha en chans på bana mot de vassare versionerna av 911:an som kostar lika mycket, det är den inte heller byggd för. Den kommer definitivt inte vara lika rolig.

#6
2019-10-12 11:11

Apex: Har du själv kört både bensindriven och eldriven bil med motsvarande effekt på samma bana och jämfört eftersom du kan uttrycka dig "definitivt"?
Innan dess är inte din åsikt med nån större relevans. Jag har levt med och brukat båda delar och anser helt klart att elbilen är roligare då du kan åka med en helt annan precision med.

#7
2019-10-12 11:19

Henrik
Nej men jag vet att det är så. Jag har heller aldrig blivit skjuten av en riktig pistol men jag vet att det gör mer ont än att bli skjuten av en soft air gun.

TM3 Performance är en sjukt kompetent bil men inte i närheten av att vara lika rolig som en e90 M3 tex.

#8
2019-10-12 11:33

Apex: Det där är ju en subjektiv bedömning, så nej, du kan inte påstå att det "är" så. Du tror att du skulle tycka det, det är en helt annan sak.
Men återigen, har du inte kört båda delar under samma förutsättningar så har inte din gissning nån större relevans.
Om du frågar 100 personer som kört både en vass bensinmellanklassare runt en knixig bana och som även kört en elbil med motsvarande prestanda och mer än hälften av dem anser fossilaren var roligast, ja då finns där lite statistik för att merparten anser det vara så.
Men din gissning utan att testat? Nä.....jag skriver vad jag tycker utifrån att ha testat. Anser du inte själv med att det har mer substans än din gissning?

#9
2019-10-12 13:45

Ljusår bättre än Tesslorna när det kommer till byggkvalitet och rostskydd vartfall; )

#10
2019-10-12 14:04

Mb600: Vore väl illa om en dubbelt så högt prissatt bil från en tillverkare som byggt bilar 50 år längre inte vore bättre i kvalitetskänsla. :)
Men har Model S dåligt rostskydd menar du? Byggd med aluminiumkaross. Den som är Teslas motsvarighet här.
Jag betvivlar inte att Taycan är bättre ihopsatt än Tesla, men anser fortfarande det är lite pinsamt att den på det avgörande i en elbil, vara så mycket sämre med en helt nyutvecklad bil.

#11
2019-10-12 14:58

Henrik M: Tror du att Tesla någon gång kommer att uppnå samma tillverkningskvalité som Porsche?

#12
2019-10-12 15:06

Pratar vi verklig kvalitet eller upplevd kvalitet? Verklig kvalitet tror jag de kan bli minst lika bra. Se Corvette vs. 911 t.ex. så är ju Corvette än idag skramligare men hållbarare.
Upplevd kvalitet så nej, där har de olika kontinenternas billtillverkare olika skolor om vad som är "good enough".

#13
1
2019-10-12 16:05

Töntigt med motorljudet, töntigt med turbonamnet, en bil bara för att de måste få ner koldioxidsiffrorna, men denna bil kommer bara hjälpa tillverkaren och inte klimatet.

#14
2019-10-12 16:28

Hur bra bilen än är så kan man inte trolla bort 2,3 ton. Det måste märkas i skarpa kurvor.

#15
2019-10-12 16:44

Hajjar inte hur den kan väga 2.3t? Måste ju vara ett komplett misslyckande.
Jag menar om en 911 kan väga 1.5t med motor, växellåda och allt som krävs för en förbränningsdrivlina så borde man lätt kunna hamna under 2t? Batteriet borde inte väga mer än ca 650kg. Det betyder att den väger 1650kg "tom"...?
Det är ju rent fånigt.

#16
2019-10-12 17:03

Hacken: Det jag menade innan att det du förlorar in i kurvan med den extra vikten har du igen genom den snabbare fartökningen ur kurvan när du passerat apex.

#17
2019-10-12 17:05

Milky: Panamera fossil väger 2,2 ton i tjänstevikt, så att inte ha mer i viktökning trots batteriet är väl tvärtom hyfsat?
Denna är ju närmre Panamera än 911 i storlek.

#18
2019-10-12 17:47

Även sportbilar har blivit tyngre de senaste 10-15 åren. Många väger uppåt 1.8-1.9 ton (fossil motor). Jag vet inte varför inte mer energi läggs på att få bilarna lättare? Det finns mycket besparing att hämta ur energiperspektivet om bilarna blir lättare, och lite mer aerodynamiska. Däck och hjulhus och sidospeglar och allt annat som tar upp energi borde man kunna lägga mer utveckling på att få ner energin de tar.. varför gör inte mer på detta området?

#19
2019-10-12 18:37

Henrik M: Möjligen så. Så du menar eg. att det inte är en 911 vi avser med bilen (varför då Turbo-nomenklatur?) utan mer Panamera? Visst. Kan jag ju köpa. Men det känns inte som Porsche själva hade den avsikten.

#20
2019-10-12 18:49

Bara 0,5 sekunder från Formel1-prestanda!

Själv gillar jag inte Porsche särskilt mycket, men när det kommer till byggkvalitet framstår Tesla som rena Trabanten i jämförelse.

Sedan är det återigen detta med batterier och den perverst höga vikten. Snart behövs det körkort för lätt lastbil. Och krockenergin ska vi inte tala om. Jag säger det igen: Kia e-niro är i min värld den absolut mest prisvärda elbilen - med normal vikt, dessutom. Kommer 45 mil på en laddning till minst halva priset av en Tesla.

#21
2019-10-12 18:46

Milky: Även Panamera heter Turbo i vissa versioner. Sen anser ju jag det är superlöjligt att kalla en elbil för Turbo....
Jo, Porsche själva säger den ligger mellan Panamera och 911 som en vass körglad GT-vagn. Kollar du måtten på den är de nästan exakt samma som Teslas Model S. Fast mindre inuti.

#22
2019-10-12 19:05

Det finns folk som kan göra lätta sportbilar. Gordon Murray till exempel.
https://www.gordonmurraydesign.com/en/?cultureKey=en

#23
2019-10-12 19:07

Håller dock fullständigt med om att lätta sportbilar är det bästa ur körglädje. Vet inte hur många här som haft nöjet att köra klubbracing med Super 7:a, men ni som kört sådan en del vet att det knappt finns något roligare man kan göra med kläderna på...

#24
2019-10-12 19:07

Men Henrik är inte en sportbil just en bil som skall vara väldigt bra på kurvor? Vad är vitsen med en bil som bara är snabb rakt fram? Då kan man ju lika bra köra dragrace endast.

#25
2019-10-12 19:35

Henrik M: Det visar sig nog. Kanske om ett par generationer och någon batterigeneration eller två så blir elbilar rimligare i vikt. :)

#26
2019-10-12 19:53

Hacken: Som jag skrev längre upp så kör jag fortare på samma bana med min Model S än med mina tidigare Porsche och Corvette, så det går kombinera vikt med väghållning med. Testa att pressa en elbil med batteri i golvet och jag tror du kommer bli förvånad över hållningen. Sen ja, tyngre bil bromsar inte lika sent kanske, men som sagt så den snabbare responsen i och ur apex kompenserar. Detta är iaf min erfarenhet.
Självklart dock vore ju låg vikt och elbilens respons den perfekta kombinationen.

#27
2019-10-12 19:55

Milky: Jag har en fundering på att bygga en eldriven Super 7. Tänker mig den landar runt 850 kg, ska bara försöka hitta rätt drivlina och ett garage.

#28
2019-10-12 21:06

Sjuorna är så fruktansvärt fula. Jag hade hellre haft en uppdatering av något sånt här.
https://www.blocket.se/vi/86561652.htm

#29
2019-10-12 21:09

Cobran är helt klart snyggare Mäkinen, men 7:an är grymmast när det gäller komma ner i vikteffekt.
Kört en 7:a med 320 hk och 550 kg tjänstevikt......helt underbar!

#30
2019-10-12 22:22

Säkert imponerande, men ännu fler kladdskärmar och färre riktiga vred och urdåligt baksäte.

#31
2019-10-12 23:20

Frågan jag ställer mig är varför man tar en Porsche istället för Tesla? De verkar ju ha ungefär samma prestanda (mätt som acceleration och toppfart).

Och varumärket är ju inte så där värst mycket hetare hos Porsche än Tesla, och allra minst för att man skall punga ut miljonen extra för bilen ifråga. .

Så vad motiverar det förhållandevis höga priset?

MVH AL

#32
2019-10-13 02:58

Även om Tesla har snäppt upp känslan i inredningen så skulle jag tro att Porsche känns lite mer ombonad. Amerikanska biltillverkare har aldrig gjort färdigt bilarna.

#33
2019-10-13 14:28

Och hur miljlvänlig är den här pjäsen att framställa?

#34
2019-10-13 18:33

Henrik M: Det vore ju helt episkt! :) Man behöver ju inte överdriva batteriet om det är en trackday-car heller. Blåser på ett par varv, sen laddar man. Viktigare är att batteriet kan dumpa mycket effekt i liten storlek. :)

#35
2019-10-13 18:35

Intelligens: F1:or är ju notoriskt långsamma 0-100. Det är kanske F1:ans absolut sämsta mått. Prova 100-250 eller en 5G kurva.
Eller varför inte 350-100 inbromsning efter en raka? Då får du se hur nära en sånhär bil är en F1:a... eller inte.

#36
2019-10-13 18:43

Milky: Väntar på prisuppgift på en lös Teslamotor från en enbart bakhjulsdriven bil tillsammans med det minsta batteriet och kringutrustning för att få paketet att fungera. Deras minsta tidigare var ju 60-packet men bara det lär ju ge bra med räckvidd i den lilla bilen, även om det som sagt egentligen inte behöver så mycket på den sån bil som mest kan ses som en leksak. Den gav enligt uppgift 302 hk. Tänker det kan bli rätt kul i en sån bil....

#37
2019-10-14 10:31

"Frågan jag ställer mig är varför man tar en Porsche istället för Tesla? De verkar ju ha ungefär samma prestanda (mätt som acceleration och toppfart).
Och varumärket är ju inte så där värst mycket hetare hos Porsche än Tesla, och allra minst för att man skall punga ut miljonen extra för bilen ifråga. .
Så vad motiverar det förhållandevis höga priset?"

Porsche är ju alltid dyrare än konkurrenterna. Det enda man kan motivera det med är väl körkänslan och en väl avstämd kombination av komfort och sport. Den enda Porsche jag kört är nya Cayenne, men även i den så märker man en stor skillnad mot konkurrenterna i samma klass. Ska man enbart titta på tillverkningskostnad så är det svårt att motivera prispåslaget gentemot en BMW X5 t.ex. Men när man kör bilen så förstår man ändå varför den kostar mer. Jag har inte kört någon annan stor SUV som ligger så platt på vägen och har en sån styrrespons som Cayenne! Alla konkurrenter känns svajiga och gungiga i jämförelse.
Porsche är helt enkelt extremt duktiga på chassiavstämning, och de tar väldigt bra betalt för det. Dock ska sägas att när det gäller själva drivlinan och tekniknivån på elmotorer och batterier så är jag övertygad om att Tesla ligger långt för Porsche.

#38
2019-10-14 19:27

Fast.....köper man en Tesla är det för att man vill ha en elbil.
Köper man en Porsche, är det för att man vill ha en Porsche.
Så ser jag det(fast jag har inte pengar till nån av de...)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.