Nästa artikel
Bilkörningen fortsätter minska
Nyheter

Bilkörningen fortsätter minska

Publicerad 14 augusti 2012 (uppdaterad 14 augusti 2012)
Bilkörningen minskade under 2009 och 2010. Förra året minskade den för tredje året i rad, visar färska siffror från Trafikanalys.

Under 2011 minskade svenskarnas bilkörning med 2,7 procent, trots att antalet bilar ökade med 66 000. Det visar en sammanställning som Statoil har gjort med hjälp av siffror från Trafikanalys. Våra bilar rullade i genomsnitt 53 mil mindre under 2011 än året innan.

– Den sparade litern är den viktigaste insatsen för att minska trafikens klimatpåverkan. Det kommer inte att räcka med snålare bilar, vi måste också undvika onödig bilkörning och vi ser nu en utveckling i rätt riktning, säger Anders Huss, kommunikationsdirektör på Statoil.

Bilkörningen minskade klart mest i Malmö, där det sammanlagda antalet mil under hjulen minskade med 17,5 procent. Andraplacerade Örkelljunga kom inte ens i närheten med sin minskning på 7,6 procent.

Bilkörningen ökade bara i sju kommuner, där Lund var den största boven med en ökning på hela 36,5 procent.

Här minskade bilkörningen mest i procent
(2011 jämfört med 2010)

1. Malmö, 17,5
2. Örkelljunga, 7,6
3. Solna, 7,5
4. Sundbyberg, 6,9
5. Markaryd, 6,1
6. Salem, 6,0
7. Munkfors, 5,8
8. Hultsfred, 5,5
9. Simrishamn, 5,4
9. Jokkmokk, 5,4

Här ökade bilkörningen, ökning i procent
(2011 jämfört med 2010)

1. Lund, 36,5
2. Arjeplog, 7,2
3. Sorsele, 4,6
4. Älvkarleby, 2,8
5. Ragunda, 1,7
6. Ljusnarsberg, 1,0
7. Nacka, 0,8

Diskutera: Hur ser du på att bilkörningen minskar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2012-08-14 14:38
LC4ever

Iakttagelse, Malmö minskar, Lund ökar. Vilka företag, verksamheter flyttade från Lund till Malmö under denna tiden?
Centralstationen av personal på Region Skåne till Malmö?
Personalnedskärningar på Ericsson och Astra och nya arbetstillfällen i Malmö?

#5 • Uppdaterat: 2012-08-14 18:21
Per_K

Bilkörningen minskar alltså, men ändå skall det införas så kallad trängselskatt även i Göteborg (där biltrafiken också är på nedåtgående i centrum). Men vänta nu... just det, det var ju ingen trängselskatt (den bara kallas så av någon anledning). Det är ju en extra-skatt för att Göteborg skall kunna bygga en jättestor och jättefin tågtunnel (Västlänken). Då får vi hoppas att biltrafiken inte minskar för mycket, för då blir det kanske ingen tunnel.

Slut på ironin.

Att minskad biltrafik leder till minskade skatteintäkter, som ju används till mycket annat än trafikrelaterade utgifter, kan ändå vara värt att fundera på.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-15 11:50
Hackenbush

Då ser vi ganska snart en skattehöjning på drivmedel för bilar är jag ganska säker på.