Nästa artikel
Bilkörningen fortsätter minska
Nyheter

Bilkörningen fortsätter minska

Publicerad 14 augusti 2012 (uppdaterad 14 augusti 2012)
Bilkörningen minskade under 2009 och 2010. Förra året minskade den för tredje året i rad, visar färska siffror från Trafikanalys.

Under 2011 minskade svenskarnas bilkörning med 2,7 procent, trots att antalet bilar ökade med 66 000. Det visar en sammanställning som Statoil har gjort med hjälp av siffror från Trafikanalys. Våra bilar rullade i genomsnitt 53 mil mindre under 2011 än året innan.

– Den sparade litern är den viktigaste insatsen för att minska trafikens klimatpåverkan. Det kommer inte att räcka med snålare bilar, vi måste också undvika onödig bilkörning och vi ser nu en utveckling i rätt riktning, säger Anders Huss, kommunikationsdirektör på Statoil.

Bilkörningen minskade klart mest i Malmö, där det sammanlagda antalet mil under hjulen minskade med 17,5 procent. Andraplacerade Örkelljunga kom inte ens i närheten med sin minskning på 7,6 procent.

Bilkörningen ökade bara i sju kommuner, där Lund var den största boven med en ökning på hela 36,5 procent.

Här minskade bilkörningen mest i procent
(2011 jämfört med 2010)

1. Malmö, 17,5
2. Örkelljunga, 7,6
3. Solna, 7,5
4. Sundbyberg, 6,9
5. Markaryd, 6,1
6. Salem, 6,0
7. Munkfors, 5,8
8. Hultsfred, 5,5
9. Simrishamn, 5,4
9. Jokkmokk, 5,4

Här ökade bilkörningen, ökning i procent
(2011 jämfört med 2010)

1. Lund, 36,5
2. Arjeplog, 7,2
3. Sorsele, 4,6
4. Älvkarleby, 2,8
5. Ragunda, 1,7
6. Ljusnarsberg, 1,0
7. Nacka, 0,8

Diskutera: Hur ser du på att bilkörningen minskar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-14 12:14
lsoderlund

Personligen har jag kört mindre mil hittils detta år, än vad jag gjorde förra året. Anledningen? Jag har börjat åka EU-moped till jobbet. Blir ca 3 mil tur & retur varje dag. blir bliigare för mig, men för miljön är det ju en katastrof.

Bilen har ju avgasrening, mopeden, ja den har ingen avgasrening. I artikeln talar man om miljöpåverkan, jag tjänar uppenbarligen på att skita ner mer. Tidsförlusten för mig att ta mig till och från jobbet på mopeden är larviga 10 min / dag och den kan jag leva med. Många på mitt arbete har börjat göra samma sak! För 1 år sedan åkte ingen moped, detta år har väl ett 20 tal börjat åka moped.

Bra eller dåligt, Välj själv!

#2 • Uppdaterat: 2012-08-14 13:22
eric70

Jag tror att kommunuikationsdirektören på StatOil talar med en riktigt dold agenda. För det är väl varje företags målsättning att öka vinsten/resultatet. Eller? Det är visserligen "fint" för affärerna att vara ett socialt ansvarstagande företag - men, kom igen - hymla inte! Det är alls inget fel att vilja öka bensinförsäljningen!
Sålänge som kollektivtrafiken är så underdimensionerad och allmänt obekväm i landet ( ex. den svettiga t-banan i Sthlm!) åker vi bil oavsett.
eric

#3 • Uppdaterat: 2012-08-14 13:28
Eric H

@lsoderlund
Samma här.
Har även införskaffat en "lite tyngre moppe, 125cc, 4-t" för sommartransporter. 0.25l/mil..och utan kat..(Där fick ni miljömuppar!)
Som pangis kör man ju dessutom betydligt mindre bil, i mil räknat.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-14 14:38
LC4ever

Iakttagelse, Malmö minskar, Lund ökar. Vilka företag, verksamheter flyttade från Lund till Malmö under denna tiden?
Centralstationen av personal på Region Skåne till Malmö?
Personalnedskärningar på Ericsson och Astra och nya arbetstillfällen i Malmö?

#5 • Uppdaterat: 2012-08-14 18:21
Per_K

Bilkörningen minskar alltså, men ändå skall det införas så kallad trängselskatt även i Göteborg (där biltrafiken också är på nedåtgående i centrum). Men vänta nu... just det, det var ju ingen trängselskatt (den bara kallas så av någon anledning). Det är ju en extra-skatt för att Göteborg skall kunna bygga en jättestor och jättefin tågtunnel (Västlänken). Då får vi hoppas att biltrafiken inte minskar för mycket, för då blir det kanske ingen tunnel.

Slut på ironin.

Att minskad biltrafik leder till minskade skatteintäkter, som ju används till mycket annat än trafikrelaterade utgifter, kan ändå vara värt att fundera på.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-15 11:50
Hackenbush

Då ser vi ganska snart en skattehöjning på drivmedel för bilar är jag ganska säker på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.