När bilarna får allt mer avancerad teknik som kan bli dyr att reparera tar vissa bilägare en olaglig genväg. De stänger helt enkelt av systemet.
Det kan till exempel handla om AdBlue-systemet i dieselbilar som ska minska utsläppen av kväveoxider. Om föraren tröttnat på att tanka AdBlue kan systemet kopplas bort på olaglig väg. Detsamma gäller problem med partikelfiltret, även det i dieselbilar.
Manipulationen kan i vissa fall kan vara svår att upptäcka både på besiktningen och när en bilhandlare köper in bilen för försäljning, något som nu tas upp av Motorbranschens Riksförbund.
I stället kan den nya ägaren upptäcka att bilen manipulerats vid en framtida reparation av exempelvis avgassystemet. Då har ARN (Allmänna reklamationsnämnden) beslutat att bilhandlaren blir ansvarig – om bilen köpts av en handlare.
– Undantaget är om handlaren kan bevisa att den som sålde bilen till dem visste om manipulationen, till exempel om vederbörande har beställt bortkopplingen. Då kan handlaren begära ersättning för den kostnad de drabbats av med stöd av skadeståndslagen, eftersom den som sålt bilen till handlaren är skyldig att uppge kända fel på bilen, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, till tidningen Motorbranschen.