Bild
Nästa artikel
Bilarna som är svårast att stjäla

Bilarna som är svårast att stjäla

Nyheter

Volvo, Audi och Volkswagen har bäst skydd mot stöld och inbrott. Det visar försäkringsbranschens graderingslista för nya bilar.

Ett hundratal nya modeller har testats enligt den så kallade NVSA-normen (New Vehicle Security Assessment). Bilarna har graderats enligt en femgradig skala i kategorierna ”stöld av bil” och ”stöld ur bil”.

För att få toppbetyg måste fordonen bland annat var utrustade med elektroniskt stöldskydd, larmsystem och väl skyddade dörrlås. Anders Edvardsson är ansvarig för NVSA i Sverige:

– Tre tillverkare sticker ut och det är Audi, Volkswagen och Volvo, säger han till Vi Bilägare. I dagsläget levererar de inga modeller utan fem och fyra i rating.

Anders Edvardsson poängterar särskilt att Volvo låtit testa hela sitt modellprogram, trots att normen bara föreskriver att helt nya bilar ska kontrolleras. Porsche, Renault, Seat och Saab visar också upp höga betyg för stöld- och inbrottsskydd. Tillverkare som Citroën, Mazda, Peugeot, Subaru, Suzuki samt till viss del Ford och Toyota klarar sig sämre.
 
– Det är klart att det finns en förbättringspotential för dem som inte blev godkända. Men jag vill ändå lyfta fram dessa eftersom de trots sina ganska dåliga resultat väljer att skicka bilarna till oss och gör det möjligt för konsumenten att bedöma resultaten, säger Anders Edvardsson.

Inget underlag
BMW, Mercedes, Kia, Nissan och Honda väljer dock att inta rapportera sina fordon för betygsättning. Beklagligt, tycker Anders Edvardsson.


– BMW och Mercedes säger att de inte stödjer den här nationella normen och väntar på en gemensam EU-norm, säger han.

NVSA-normen är ursprungligen framtagen av den engelska försäkringsbranschen. Klassificeringen används för att bedöma försäkringspremier för olika modeller.

Klicka här för att se hela listan med graderade bilmodeller enligt NVSA-normen.

Diskutera: Vad tycker du om graderingslistan?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Kalas
2011-06-14 11:57

Jag anser nog att Ford, Toyota, Subaru har bättre stöldskydd än många andra bilar eftersom det kan väl inte finnas någon enda "som ens skulle vilja stjäla dem.... Eller?

#2
2011-06-14 23:02

Varför ge en av Citroens modeller den enda maxpoängen mot stöld ur bil bara för att den har alla rutor laminerade som standard. Det går ju att få på många lite bättre bilar. Exempelvis på vanliga volvo från slutet av 90-talet och framåt. Kostar idag 4 papp extra. Det sänker dessutom ljudet och skyddar extra om bilen voltar. En bra grej som sällan lyfts fram i tester.

#3
2011-06-15 12:06

Svågerns C5 med laminerade rutor och larm hindrade inte marodörer från att sno hans GPS (som ändå var gömd) i ett bevakat parkeringsgarage!

#4
2011-06-15 12:37

Kalas.

Tjuvarna vill väl vara säkra på att de inte blir stående efter vägen därför väljer de med fördel japanskt. Desseutom kommer de längre i dessa bilar på den återstående bränslet i dessa bilar då de är bränslesnåla. Sedan så är det så att vill en tjuv in i en bil så tar han sig in oavsett vad det är för bil. Lås och bom är för ärliga människor. Egentligen ganska löjliga undersökningar som inte kommer att ändra tjuvarna beteende att stjäla bilar. Vill de stjäla så gör de det,och är det besvärligt att bryta sig in i de bästa bilarna så blir det mer åverkan på bilen bara och därmed dyrare att laga sedan. Men stjäla kommer de att göra oavsett.

#5
Kalas
2011-06-15 13:55

Shogun:
Javisst, man kan alltid vända och vrida på saker för att uppfylla sina egna illusioner. Det är klart att det är så att tjuvarna vill stjäla dvs helst åka japanskt eftersom de höga stöldtalen av japanska bilar kan absolut inte bero på att de faktiskt har betydligt sämre stöldskydd än andra bilmärken och att de därför oftare är föremål för stöld? Du har rätt, som vanligt....

#6
2011-06-15 22:34

Hänger betygen på om bilarna är utrustade med larm eller ej? Känns ju lite halvdant då vem som helst kan montera in ett larm i en bil. Vissa har det standard, men hos många är det tillval. Tar man bilen med larm som kandidat då? Troligen kan en vanlig bil utrustas med tex ett Carguardlarm för ungefär samma peng som ett larm kostar extra i tillbehörslistan. Känns lite missvisande att ha med det.

I övrigt får man väl vad man betalar för även där. Audi har mer pengar över till bra lås än Ford etc. Sen är väl dyrare bilar mer stöldbegärliga så de kräver väl helt enkelt bättre lås för att det inte ska bli någon slags skandal.

#7
2011-06-15 23:16

Kalas.

Har du sett en tjuv som inte tar sig in i en bil någongång? Finns den bilen? Vad har den för rutor? Vad jag sett så har de i de flesta fall slagt sönder någon ruta och vips så är de inne i bilen. Gör man det ännu svårare för tjuven att han måste bryta och bända sönder än mer,ja då blir det dyrare att laga bilen sedan som i förlängningen ger dyrare premier för oss ärliga som bryr oss om lås och bom. Det billigaste är nog att hålla dörrarna öppna......så visst har jag rätt Kalas. Med sunt förnuft kommer man långt.

Har du någon länk som styrker påståendet att japanska bilar stjäls ofta som du påstår,var har du läst det?

#8
2011-06-15 23:37

Snarare är det väl så att tyska bilar stjäls mer. Vad jag hört så är speciellt gamla 90-tals-Audis poppis. Stora tunga och håller bra när man tex ska dra loss fronten på en bankomat eller köra in i ett skyltfönster. Ofta motorstarka med så man kan köra ifrån polisen. En japansk bil är sällan stor och tung - inte mycket att ha när man ska göra sånt som brottslingar använder stulna bilar till. De är sällan eftertraktade på svarta marknaden om det inte handlar om extrema sportbilar. Finns någ en del i öststaterna som är beredda att köpa en stulen Audi RS6. Men en stulen Toyota Avensis med hundbur? Tror inte det.

Av samma anledning så stjäls det troligen inte så många anda oglamorösa bilar utan brottsliga kvaliteter.

De som snor icke eftertraktade bilar är troligen sådana som mest behöver en flyktbil i all desperation eller bara ska busköra (är väl rätt ovanligt att man hör om det nu för tiden?). Då väljer man troligen en bil som är mycket lättstulen, a la Saab 900 som går att starta med.. det mesta. Skruvmejsel, hårspänne you name it. Dessa pojkar och flickor har nog sällan en ODB-programmerare med sig i bakfickan.

#9
Kalas
2011-06-16 07:51

Shogun:
Det behövs inga, som du har gamla, länkar för att bevisa detta påstående att japanska bilar stjäls oftare än tex Audi, VW och Volvo. Det är bara att du läser texten dvs artikeln ytterligare en gång. För säkerhetsskull kan jag tala om VAR det står. Fjärde stycket och tredje raden men det är klart det räcker inte att bara läsa ,man måste dessutom förstå dess innehåll och sedan inte vantolka stoffet så det är klart jag har väl fel...;-)... Det är klart att det står att japanska bilar har bättre stöldskydd än Audi, VW och Volvo.... eller?

#10
2011-06-16 09:31

Kalas.

Du läser som fan läser bibeln.....och tolkar och förvränger fritt.

Här testar man hur lätt det är att stjäla bilen och bryta sig in i bilen. Det har inte ett dugg med att göra hur mycket japanska bilar stjäls mest eller ej även om kanske flera är lättare att bryta sig in i. Det är en helt annan sak. Hur är det med läsförståelsen?

Jag hävdar fortfarande att lås och bom är för ärliga människor. Vill tjuven in i bilen så kommer han in i den oavsett om du har en Volvo eller Citroen eller vad som helst. Vill du inte ha bilen förstörd,ha dörren öppen.......;o)

#11
2011-06-16 09:49

Några bilmärken bl-a. Saab har ju lås som inte går att låsa upp inifrån.
Har man slagit sönder ett fönster och krupit in får man också krypa ut genom samma fönster när man är klar med sitt jobb.
Jag läste för en tid sedan om en Saabägare som från sitt fönster såg en figur som höll på att rota inne i hans bil.
Han kom på att han glömt att låsa bilen, men gjorde det nu.
Sedan ringde han polisen som för ovanlighets skull hade tid över och kom och hämtade tjyven.
Efter ett aja-baja blev han förmodligen släppt senare.

#12
Raymond K
2011-06-16 17:21

saabnisse de flesta bilmärken har detta system med låsta dörrar även från insidan av kupén så det är inget nytt. Vad som är nytt nu är att när det stjäls hela bilar är det oftast de dyra exklusiva märkena man stjäl och där spelar det ingen roll hur många larm eller immobilisers man har dom tar bilen i alla fall för dom är proffs. När det gäller "vanliga bilmodeller" så stjäl man oftast komponenter såsom , backspeglar, gps, krockkuddar, fälgar, fronter och annat smått o gott.
Man skiter alltså i om man får igång bilen eller kan öppna dörren så länge man får delar till sin egen bil så att man kan rusta upp den. Det enda som kanske hjälpa mot att bli av med sin bil är nog spårningsutrustning monterade i bilarna. Visst bilen kan stjälas i alla fall men den kan då hittas igen ganska snabbt. Vad som skulle kunna motverka bilstölder med det systemet som finns som artikel här på ViB där man talar om ett system där bilarna i trafiken "talar" med varandra för att få t.ex. trafikinformation. Man kan ju i detta system baka in en ägaridentifikation som när bilen körs utan kodad originalnyckel eller inslagen kod, så påvisas i kommunikationssystemet att bilen är stulen och polis och ägare larmas automatiskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.