Nästa artikel
Bilarna som är lättast och svårast att stjäla
Nyheter

Bilarna som är lättast och svårast att stjäla

Publicerad 14 juni 2017 (uppdaterad 14 juni 2017)
Försäkringsföretag har testat hur lätt eller svårt det är att bryta sig in i och sno bilar av årsmodell 2017.
Nya bilar har rangordnats utifrån hur bra stöld- och inbrottsskydd de har. Volvo och Porsche i täten, Audi och Lexus backar. BMW, Mercedes och Mazda vill inte delta.
Varje år testar försäkringsbranschen nivån på bilars stöldskydd och inbrottsskydd enligt metoden NVSA (New Vehicle Security Assessment). Den här gången gäller det 2017 års modeller. I den senaste omgången graderades 161 modeller med stjärnor utifrån hur svåra de var att bryta sig in i och hur svåra de var att stjäla. Maxbetyg är 5 stjärnor i stöld av fordon och 4 stjärnor i kategorin stöld ur fordon. Systemet fungerar så att biltillverkaren gör en uppskattning på sin bilmodells säkerhetsnivå och sedan görs en kontroll av försäkringsbranschen om bilen verkligen uppfyller kraven.

– Resultaten visar att 21 procent av dem fått toppresultat medan ett antal andra inte alls klarar kraven, vilket är en försämring jämfört med tidigare år. Det beror framför allt på att de märken som inte ger försäkringsbranschen möjlighet att testa sina bilar nu räknas in i underlaget, men har givits lägsta möjliga gradering, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.

BMW, Mercedes och Mazda är några av de bilmärken som inte låter NVSA testa deras bilar. Resultatet blir lägsta betyg i utvärderingen.
– Vi har förståelse för att olika märken väljer att gå olika långt i sitt skydd. Men det är ett högst rimligt krav att ge konsumenterna ett bedömningsunderlag när de ska välja bil. Särskilt med tanke på att vissa av de biltillverkare som inte rapporterar sina fordon för klassificering finns bland de mest frekventa i stöldstatistiken, säger Anders Edvardsson.

Volvo fick beröm för sin stöld- och inbrottssäkerhet i samliga modeller. Också Porsche glänste i testerna. Att Volkswagen erbjuder stöldsäkerhetspaket som tillval visar sig i Passat och Polo, som utan paketet hamnar på listan över de sämsta bilarna. Lexus och Audi backar något i resultaten jämfört med föregående år, men gör fortfarande helt klart godkända bilar, enligt NVSA.
 
Mer information om alla bilmodellers betyg hittar du på NVSA:s hemsida.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Bilarna med bäst skydd 2017

I bokstavsordning. Resultaten presenteras i två olika kategorier "stöld av fordon" och "stöld ur fordon".

Audi (A6, A7, A8, Q3, Q7, R8, RS5, RS6, RS7, S1, S3, S4, S5, S6, S7, S8, SQ5, SQ7, TTS): 5/5, 4/4
Lexus (CT, GS, IS, RX): 5/5, 4/4
Porsche (718, 911, Cayenne, Macan, Panamera): 5/5, 4/4
Seat (Alhambra, Ateca, Leon): 5/5, 4/4
Volkswagen (Beetle, Golf, Passat, Polo, Sharan, Touareg: 5/5, 4/4
Volvo (S60, S60 CC, S90, V40, V40 CC, V60, V60 CC, V90, V90 CC, XC60, XC90: 5/5, 4/4
 

Bilarna med sämst skydd 2017

Resultaten presenteras i två olika kategorier "stöld av fordon" och "stöld ur fordon".

Dacia (Duster, Lodgy, Logan, Sandero): 2/5, 1/4
Subaru WRX Sti: 2/5, 1/4
Suzuki Swift: 2/5, 1/4
Ford (B-Max, Mondeo): 2/5, 2/4
Peugeot (2008, 3008, Tepee): 2/5, 2/4
Volkswagen (Passat, Polo utan Security-paket): 2/5, 2/4
Mitsubishi Space Star: 3/5, 1/4
Peugeot Ion: 3/5, 1/4
Subaru BRZ: 3/5, 1/4
Toyota (GT86, Prius, Prius+, RAV4): 3/5, 1/4

Ej testade märken som inte vill delta (automatisk bottenbetyg)
  • Alfa Romeo
  • BMW
  • Chevrolet
  • Fiat
  • Jaguar
  • Jeep
  • Land Rover
  • Mazda
  • Mercedes
  • Mini
  • Range Rover

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-06-14 13:53
Mattse

Dacia har dåligt betyg. Audi har bra betyg. Ändå stjäls det betydligt fler Audis än Dacior.....

#2 • Uppdaterat: 2017-06-14 14:12
Tvärnit

Visst är det en trygghet med en inbrottssäker bil men en falsk sådan. Tjuvarna vet precis hur de ska gå till väga, jag kan ta ett exempel, ett sport/lyx märke med anor och en SUV, rating 4/5.
Tjuvarna gjorde ett snitt i plåten på en av dörrarna med en kirurgs exakthet och kunde där igenom få det eminenta larmsystemet ur funktion, att ta hela bilen kräver dock mer men att de tog utrustning och delar, interiör, ratt inklusive fälgarna vilket i mitt tycke är värre, att komma till och beskåda eländet en bil som i princip bara är ett skal kvar av ja till och med backspeglarna saknades!
Låst och larmad bil handlar enbart om att hålla rena tomtar borta och försäkringen förstås.

#3 • Uppdaterat: 2017-06-14 16:21
Axa

Mattse
Blir du förvånad?

#4 • Uppdaterat: 2017-06-14 18:30
Roy J

Noterar att Mercedes (och några till) väljer att avstå – som vanligt.

#5 • Uppdaterat: 2017-06-14 19:55
Ronneby-Benny

Förstår BMW:s vägran....Grannens ett år gamla kärra utsattes för inbrott en vecka sedan. Rutan krossad och airbagen stulen plus skador på inredningen. Larmet gick inte igång....Kebabracerns är lätta att göra inbrott i......

#6 • Uppdaterat: 2017-06-14 20:47
systembolaget

väldigt dåligt av BMW att inte ställa upp, det känns lite som om de har ett väldigt dåligt låssystem på sina bilar, BMW är ju biltjuvarnas favoriter, varför det?

#7 • Uppdaterat: 2017-06-14 23:00
Henrik-Andersson

Även jag ställer mig frågande till främst BMW:s vägran. De drar ju till sig buset likt magneter !

Airbagstölder och navigationsutrustningar och.....det handlar ju inte längre OM, utan NÄR det ska hända.

Jag har ett tips - GJUT in GPS-trackers i de mest stöldbegärliga delarna tillsammans med ett batteri som varar säg 5-7 år. Då ska det nog gå att lagföra åtminstone några av dem som ställer till med oreda.

Själv väljer jag bort bilar som är stöldbegärliga, det låter kanske besynnerligt. Men samhället har ändrats radikalt jämfört med 15 år sedan. Öppna gränser och minskad kontroll är säkerligen bra för företag som handlar med varor utanför Sveriges gränser, men nackdelarna går heller inte att blunda för !

#8 • Uppdaterat: 2017-06-15 07:13
FXX

Det spelar nog ingen roll att det tar 10s att komma in i en bil och 20s i en annan. Har man väl genomskådat tekniken så kommer proffsen in ändå. Att just Bmw drabbas hårdare än andra bilmärken beror väl helt enkelt på vad folket i länderna dit grejorna smugglas vill åka i för stunden. Om ett år kanske dom vill åka XC90, då får Volvo samma problematik som Bmw har idag.
Gps-trackers kanske fungerar mot klåparna som åker runt med skåpbilar och plockar båtmotorer i våra hamnar. Proffsen som tar reservdelar från premiumbilar har gps/gsm-störare så det har ingen betydelse.
Tyvärr så är perimeterskydd det enda som fungerar. I och med vårt tillträde i den europeiska gemenskapen EU så tog man bort detta yttre skydd, även kallat landsgränsen. Detta gör att man får i möjligaste mån sätta upp ett eget skydd i form av inhägnad runt huset, kamerabevakning osv. Gated communities som finns lite varstans i världen kommer nog bli ganska vanligt även i Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid. Detta har vi själva bidragit till när vi har lämnat grinden öppen till hönsgården.

#9 • Uppdaterat: 2017-06-15 07:27
Hackenbush

Bilfabrikanterna jobbar mer på att få fram häftiga strålkastare idag än de jobbar på stöldskydd. Inte så konstigt för när bilen väl är såld så behöver inte fabrikanten stå för några stöldkostnader.

#a • Uppdaterat: 2017-06-15 09:10
Defendersofthefaith

@Hackenbush. Fel, bilfabrikanterna betygssätts av försäkringsbolagen med avseende på stöldskydd. Får man dåligt betyg så blir bilen dyr att försäkra. Så biltillverkarna har press på sig att göra bra stöldskydd

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.