Bild
Nästa artikel
Vätgasbilen Toyota Mirai är en av 40 bilmodeller som rekommenderas av motororganisationen Gröna Bilister.
Vätgasbilen Toyota Mirai är en av 40 bilmodeller som rekommenderas av motororganisationen Gröna Bilister.

Bilarna som är bäst för miljön

Nyheter

Motororganisationen Gröna Bilister har valt ut 40 bilar för den miljömedvetne.

Bilmodellerna som är med på listan uppfyller Gröna Bilisters kriterier om att vara fossiloberoende, energieffektiva och krocksäkra. Nytt för 2018 är att man inte bara redovisar bilarnas klimatpåverkan vid körning, utan även vid tillverkningen. Listan består av sju elbilar, tretton laddhybrider, sjutton gasbilar, en etanolbil, samt för första gången två vätgasbilar. 

Läs detaljerade uppgifter om de 40 bilmodellerna i det bifogade dokumentet.

Diskutera: Vad tycker du om listan?

 

Lista: Miljöbästa bil 2018 (bokstavsordning):

(Bilmodell, drivlina)

  • Audi A3 e-tron, laddhybrid
  • Audi A3 TFSI g-tron, fordonsgas
  • Audi A4 TFSI g-tron, fordonsgas
  • Audi A5 TFSI g-tron, fordonsgas
  • Audi Q7 e-tron, laddhybrid
  • BMW 530e iPerformance, laddhybrid
  • Ford Focus EcoBoost Biogas, fordonsgas
  • Hyundai Ioniq Electric, elbil
  • Hyundai Ioniq GDI plug-in, laddhybrid
  • Hyundai ix35 Fuel Cell, vätgas
  • Kia Niro Plug-In Hybrid, laddhybrid
  • Kia Optima Plug-In Hybrid, laddhybrid
  • Land Rover Range Rover P400e (4WD), laddhybrid
  • Mitsubishi Outlander PHEV, laddhybrid
  • Nissan Leaf, elbil
  • Opel Astra CNG Ecotec, fordonsgas
  • Opel Zafira CNG Turbo, fordonsgas
  • Renault Zoe, elbil
  • Seat Ibiza TGI CNG, fordonsgas
  • Seat Leon TGI CNG, fordonsgas
  • Seat Mii Ecofuel CNG, fordonsgas
  • Skoda Octavia G-TEC, fordonsgas
  • Suzuki Ignis AllGrip 4x4 CNG (4WD), fordonsgas
  • Suzuki S-Cross Boosterjet AllGrip 4x4 CNG (4WD), fordonsgas
  • Suzuki Vitara Boosterjet S AllGrip 4x4 CNG (4WD), fordonsgas
  • Tesla Model S 75D/100D (4WD), elbil
  • Tesla Model X 75D/100D (4WD), elbil
  • Toyota Mirai, vätgas
  • Toyota Prius Plug-in HSD, laddhybrid
  • Volkswagen e-Golf, elbil
  • Volkswagen e-Up, elbil
  • Volkswagen eco-Up, fordonsgas
  • Volkswagen Golf GTE, laddhybrid
  • Volkswagen Golf TGI BlueMotion, fordonsgas
  • Volkswagen Golf TSI 125 MultiFuel, etanol
  • Volkswagen Passat GTE, laddhybrid
  • Volkswagen Polo TGI Bluemotion, fordonsgas
  • Volvo S90/V90 T8 Twin Engine AWD (4WD), laddhybrid
  • Volvo V60 D5/D6 Twin Engine AWD (4WD)
  • Volvo V60 Classic T5 Bi-Fuel, fordonsgas     
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-03-15 12:53

Kias, Hyundais och VW´s laddhybrider är väl fossilberoende? Att ta bort bilar som kan köras på HVO pga för få mackar men ändå behålla vätgasbilar tycker jag är inkonsekvent.

#2
2018-03-15 13:13

Fossilberoende om du ska längre än batterikapaciteten. HVO minskar klimatpåverkan men de hälsofarliga utsläppen med partiklar och kväveoxider är kvar. Vätgas i bränslecell ger inga hälsofarliga utsläpp från avgasröret.

#3
2018-03-15 15:22

Etanolbilar var grejen för 10 år sen, diesel blev inne i Sverige för 5 år sen. Nu är det tydligen nåt annat som gäller. Hur länge? Gröna bilister förresten, är det de som är avis på min Corvette?

#4
2018-03-15 17:09

Intressant att av 40 modeller kommer 17 från VW-koncernen.
Noterar att en stor(kvantitet) japansk tillverkare får med 2....

#5
2018-03-15 17:41

Idioti!
Finns ingen bil för den miljömedvetna! Finns inga "gröna bilister" på riktigt!

#6
2018-03-15 18:19

Peter E, intressant att bara två av alla bilar har 0 i utsläpp och jag kan berätta att det är ingen av de 17 du gillar :)

#7
2018-03-15 18:53

Simon no1, intressant, vilka två är det som har 0 i utsläpp då?

#8
2018-03-15 20:15

Fossiloberoende? Hur många på listan var det?
Fordonsgas är oftast fossilt. Och kör du på batterier endast på din plugin-hybrid så lär du inte komma långt.
Sen kan man väl diskutera monster som Range Rover P400e och XC90 T8...

#9
2018-03-15 20:22

Peter E: jag tror att Simon no1 menar att elbilar släpper ut lite el, på samma sätt som att vätgasbilar släpper ut lite väte - och att väte är ofarligare än el;-) Men jag kan ha missuppfattat det hel i vanlig ordning.

#10
2018-03-15 20:36

Nu vet jag vad Simon no1 menar...han menar att eftersom det finns 4 tankställen för vätgasbilar i Sverige så kommer antalet körda km med dessa bilar bli så litet att det kan räknas som 0. Tex elbilar har minst 2 miljoner tankställen i Sverige så där kan man räkna med mer körda km. ;-)

#11
2018-03-15 20:53

Denna vidriga organisation av bilhatande politruker bör man inte se som annat än det dårskap det är. Usch.

#12
2018-03-15 21:14

Gröna bilister? Hahaha vilken sjuk organisation!

#13
2018-03-15 21:23

Om miljö även omfattar den utomhusmiljö ögonen uppfattar måste Toyota Mirai vara direkt miljöfarlig så ful som den är.

#14
2018-03-15 23:04

Peter E, en ledtråd... Vätgas :)

#15
2018-03-15 23:10

Fullkomligt löjligt.
Finns inga gröna bilister.

#16
2018-03-16 06:57

Jag är medlem i Gröna bilister av det enkla skälet att jag vill bidra till att minska utsläppen från privatbilismen. Ett sätt är att välja en bil som släpper ut mindre CO2, ett annat att köra mindre. Konstigare än så behöver det inte vara...

#17
2018-03-16 07:03

Lurigt med laddhybrid, de kan gå snålt med låga utsläpp eller i vissa fall vara en bil med väldigt höga utsläpp. Allt beror på hur mycket man lyckas köra på el.

#18
2018-03-16 10:39

London får 11 st Mirai polisbilar ser man här.
http://blog.toyota.co.uk/mirai-met-police
Tyskland satsar stort på förnyelsebar elproduktion och har redan haft dagar där elen från förnyelsebar elproduktion täkt hela landets elbehov vilket gjort att den Svenska kärnkraftselen och kolkraftselen i Tyskland fått säljas med förlust.
Sverige köper genom Vattefall upp kolkraftverk, kärnkraftverk, och fossila gaskraftverk för hundratals miljarder och för dem pengarna sattsar dessa länder på förnyelsebar elproduktion.
Sverige kunde redan ha bara förnyelsebar elproduktion om vi inte kastat bort pengarna på utländska äventyr.

#19
2018-03-16 11:08

@Styggavargen.
Roms universitet har gjort en studie av hur mycket av tiden och hur stor andel av körsträckan som en vanlig bilist i en Prius har motorn avstängd.
Totalt kördes 212 mil och 73.2 % av körtiden var bensinmotorn avstängd och 62.5 % av körsträckan.
Ännu högre del av tiden var motorn avstängd i centrala delar av Rom skriver man.
45 % av framdrivningen kom från elmotorn och 34.3 % av drivning till hjulen kom från återladdad ström från fartminskningar.
http://blog.toyota.co.uk/toyota-prius-hybrid-excels-rome-zero-commuting-...
När får vi se en så här verklighetstrogen test i Sverige?
http://blog.toyota.co.uk/toyota-prius-hybrid-excels-rome-zero-commuting-...

#20
2018-03-16 17:00

Vilken typ av Prius var det? Om det inte var en plugin så kan man ju tänka sig att motorn går 50% av tiden men förbrukar 200% bränsle den tiden den går jämfört men en vanlig bil. Då är ju nyttan = 0.
Då är ju såklart inte re-genereringen medräknad.

#21
2018-03-16 18:58

@McTar.
Det var den vanliga Priusen. Om man skulle testa plug-in varianten så måste dem ta med hur många kWh man laddat under utprovningen och då skulle bensinmotorns gångtid varit betydligt kortare.
Här står det vilka åldrar det var på personerna som körde bilen och om dem tidigare kört en hybridbil. 70 % av körtiden är inte bensinmotorn igång läser man vilket till stor del beror på att batteriet återladdas var gång man minskar farten.
http://drogheda.malones.ie/pages/news/toyota-article/world-of-toyota/art...

#22
2018-03-17 19:14

Den bästa bilen för miljön är din gamla bil som rullat 30 000+ mil och därmed skjutit upp nybilsköpet så långt det bara går. Vi kan inte överkonsumera oss ur ett miljöproblem men är man "grön" bilist så är man just grön...

#23
2018-03-17 19:27

Joooooo vi ska alla köpa nya bilar, för att sänka förbrukningen några procent. Det ser bäst ut på papperet och miljömupparna kan komma dragande med sina elbilsagendor.

#24
2018-03-18 21:01

I min värd kan inte en tung suv som outlander phev inte vara miljöriktig.
En törstig bensin koloss.
Snål i stan på i sommaren.

#25
2018-03-18 23:47

Prius lär nog kunna köra en stund på sitt batteri, ingen tvekan om det. Men SUV som väger över två ton lär köra slut på sitt batteri relativt snabbt, sedan blir det en koloss som släpper ut ännu mer än en vanlig bil. Så andelen körd sträcka på el bör vara väldigt hög om vi skall sänka utsläppen. Denna gröna lista, förblir nog bara en lista då få köper dessa miljövänliga bilarna!? Det är vad jag tror i alla fall

#26
2018-03-19 11:38

Chefens Outlander går på el till och från jobbet i de flesta fall iallafall. Runt två mil tur och retur trafikled/stadskörning. Kanske inte när det är som kallast men överlag så går bensinmotorn oerhört sällan. Bara det lär spara många droppar och mycket utsläpp. Speciellt i stan där halva tiden spenderas vid trafikljus.

#27
2018-03-19 19:46

Så länge det finns en pump med HVO100 längs en sträcka man frekventerar är det inga problem då man lätt kan åka på resor 40-50 mil bort och ta sig hem igen innan man behöver tanka. Men VAG:s laddhybrider som inte fungerar under -10 och saknar partikelfilter tar man med som bra miljöval liksom Volvos törstiga dieselhybrider. Vilka stolpskott.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.