Bild
Nästa artikel
Bilar gör dig lycklig

Bilar gör dig lycklig

Nyheter

Det är ingen nyhet för bilägare men nu är det bevisat: Prestandabilar gör dig lycklig.

Den "vetenskapliga" undersökningen är genomförd av Ford som av en ren slump har byggt en konceptbil som visar förarens lyckokänslor på bilens utsida. Ford har jämfört olika lyckorus med varandra och kommit fram till att en tur på en bergochdalbana ger mer lyckokänslor än bilkörning, men eftersom du kan köra bilen till jobbet varje dag så är det en mer tillgänglig metod som kan användas ofta och därmed förbättra välmåendet.

Om vi ska vara helt ärliga så är det kanske inte riktigt så enkelt som att sätta sig i en Ford och sedan vara lycklig. Men en konceptbil är ju alltid kul.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-01-27 12:03

Förutom om man är en vresig gammal gubbe som hänger på ViB. Då är det ett transportmedel allena och fy den som finner glädje i en bil ;)

#2
2018-01-27 12:38

Jag finner glädje att med bilen ta mig från Punkt A till Punkt B.

#3
2018-01-27 12:54

Om man bryr sig om sådana saker har inget att göra med bilar utan är en personlighetsfråga, de flesta människor är torftiga och känslomässigt inskränkta överhuvudtaget i alla delar av livet, på alla områden och det är också orsaken till att roliga bilar couper, cabriolet, sedanmodeller m.m. är utrotningshotade, inklusive manuell växellåda och bilar man kör själv, annars skulle det naturligtvis inte se ut som det gör.

#4
2018-01-27 13:08

Det viktigaste för mej är en gedigen hållbar bil som inte ruinerar mig, den ska vara "diskret" i designen, inte för iögonfallande!

#5
2018-01-27 13:17

Min dieselToyota Avensis är bara en ”grej” som fraktar mig mellan A till B under 8 månader eller ca 400 - 500 mil per år. Punkt!

- Däremot har jag en ”genuint äkta” veteranbil i närapå nyskick, Saab 900 EMS -79, som verkligen skänker både mig och min bilomgivning glädje och nostalgiska minnen med glada tuthälsningar under årets vår och sommarmånader.

#6
2018-01-27 14:12

Svenskar är nog mest livsslösande folket i världen. Så mycket individuell självförverkligande att man reducerar vardagligheter till känslolösa aktiviteter. Inte så konstigt att resultatet är bland världens högsta självmordsstatistik.

#7
2018-01-27 14:26

Axa, det är en efterhängsen myt, att Sverige har bland världens högsta självmordsstatistik. Har du någon källa, eller är det bara allmänt tankegods? I alla undersökningar kommer inte Sverige ens i närheten av självmordstoppen. Statistik över detta är svårt pga kulturella skillnader, men man kan kolla denna, https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsstatistik . Du hittar Sverige på plats 60...

#8
2018-01-27 14:40

Tur man får en Mustang 2018 Cabbe om två månader då.

#9
2018-01-27 15:40

40-talet
Då antar jag att jag gått på myten. Men jag står fast i andemeningen i det jag skrev. Vilket jag även får bekräftat genom hur folk som skriver här tänker kring bilkörning...

#10
2018-01-27 16:26

man är lycklig när man har en ny och fin bil för att ta sig till choppingcentret på helger
Torftigt!

#11
2018-01-27 16:45

Alltså.. vad är lycka egentligen?

#12
2018-01-28 22:55

Kan bara hålla med.Det är klart att jag hellre kör en modern prestandabil än en Trabandt,och känner mig lycklig över mindre utsläpp.Annars är man ju en aning korkad.

#13
2018-01-27 17:33

Det är skönare att vänta på något gott, än att ha det. T.ex att få köra en ny bil, där är lyckokänslan kvar ett par veckor, sen är det som vanligt igen.
"Nytt göka blir gammalt göka, även om det är toppengöka," (Janne "Loffe" Carlsson).

#14
2018-01-27 17:41

Junker:
Grattis till din kommande läckra Ford Mustang cabriolet. Vilken färg blev det på lack och klädsel?

#15
2018-01-27 17:59

Det är därför man kör BMW och inte Skoda

#16
2018-01-27 18:05

Grosser.
Lycka är att lyckas tyckas normal. (citat Robban eller var det Tage D?)

#17
2018-01-27 18:54

Om man är bilintresserad så tror jag inte det spelar så stor roll om bilen är ny eller inte för lyckan. Jag tror man blir lycklig av att köra och att det samtidigt är roligt. Alltså utan massa självkörande egenskaper och automatiska lådor. Det kan lika gärna vara i en billig Miata.

#18
2018-01-27 19:09

Stoor, lightning blue, svart klädsel med blå sömmar.

#19
2018-01-27 19:23

Junkers:
Wow, nu blir jag verkligen sotis på din nya fräcka Ford Mustang igen!!! Lägg gärna ut fotografier på den så snart du har mottagit skönheten.

#20
2018-01-27 19:57

Hela artikeln är ju bara båg, men sorgligt nog stämmer den in på mig till 100%. Vardagsbilen äntras med nöje, de där nära 300 hk som finns utnyttjas ganska ofta.

Sommarbilen - ja, där finns längtan ständigt närvarande. Ska försöka plocka ut den från sitt Limbo om typ 2 månader. Att köra den är som att - ja, knark kommer upp som substitut. Även om jag inte testat det senare;-)

#21
2018-01-27 21:01

Ford menar alltså att man blir lycklig av att köra bil och då helst en Ford. Jag har klarat av några tusen mil med en V8 tillverkad av Ford och kan konstatera att Ford har rätt.

#22
2018-01-27 21:27

Jag var lycklig när jag körde min första bil, en Ford!
Från början 50 hk i en fyrcylindrig sidventilspis som gått oändligt långt, osynkad låda, 20% broms av original, slicks runtom, 2,5 l/ mil, men jag var lycklig och alla kompisarna!

Andra verkligt lyckliga känslan i en Saab 96 V4 även den med Fordmotor, väl sliten bil med märklig sönderbruten växelspak som krävde tvåhandsväxling men motorn var rejält skrämd så den gick otäckt fort, men kul.

Numera är man mest lycklig när man slipper problem och allt fungerar som det ska!

#23
2018-01-28 01:11

Jag ser mig med åldern allt mer som lyckligt lottad som till grund är väldigt billig i drift....
En sketen liten bil som Chevrolet Spark ger mig ett smil på läpparna.

#24
2018-01-28 10:02

Så nu är det bevisat att man känner sig lyckligt när man har det man vill och inte det som man måste! Det var nytt :)

#25
2018-01-28 13:32

Ju häftigare bil desto lyckligare liv = sant.
Och omvänt förstås.

.
Det märks ju inte minst här ;-)

#26
2018-01-28 14:06

Vi har nog svårt med att finna och tillåta lyckan i nuet.
Om vi tar bil, om man nu idag uttrycker glädje över sin kostsamma nya prestandabil så är man en skrävlare och helt säkert även att se som slösaktig och en lätting...en suspekt figur alltså.
Om man efter trettio år fortsatt äger denna prestandabil men enbart som ett hobbyfordon till rekreation där man minns hur det var förr... men i annat kör en intetsägande dötrist bil då är man en redig man.

#27
2018-01-28 14:10

Så må du tycka tvärnit. Jag känner mig dock betydligt lyckligare än så.
Men kanske är det så att min bilbudget kontra din tillåter ett lyckligare liv?

#29
2018-01-28 14:39

3D. Men om du läser bakåt så är jag också billig i drift.
Jag njuter något alldeles otroligt av min Toyota Auris TS HSD Selection.
Allt är relativt, 240 000 är väl varken att se som billigt eller dyrt men att jag sätter den summan i dagsläget som ett billigt nöje och kan inte se att jag skulle ha blivit lyckligare för + 200 000 däremot en bil med pris uppåt millen och över hade säkert gett ett ännu bredare smil men då vill jag inte bo i Sverige med vår ängslan och småskurenhet.

#30
2018-01-29 07:53

Visst kan man känna glädje i en häftig bil eller motorcykel men att dra till att man blir lycklig är lite väl magstarkt.
Riktig lycka är när ens första barn föds och det är mil ovanför vad man känner för en bil.

#31
2018-01-29 08:23

Undersökningen gjord av ett bilföretag. Misstänkte det innan jag klickade på rubriken... PR kallas det visst.

#32
2018-01-29 09:12

Nä, nu ska jag inleda veckan med lite kvalitetstid i min Berlingo skåp med 69 pigga dieselhästar.

#33
2018-01-29 09:26

en ledig toalett när man verkligen behöver den kan också göra en lycklig..

#34
2018-01-29 11:14

Det beror väl helt på intressen. Intressant är att folk här ifrågasätter att man kan bli lycklig av en bil. Men föga chockerande. Men det är klart - har man aldrig haft nån rolig bil så vet man väl inte vad man går miste om. Att ligga först i kön 20 under skyltat kan inte vara roligt.

#35
2018-01-29 13:11

Har haft flera motorstarka bilar som var roliga att köra och jag kunde känna en glädje av att ratta dem men ren pur lycka? Nej det kan jag inte påstå att jag kände. Jag går inte runt i ett lyckorus av materiella ting.

#36
2018-01-29 13:18

Finns väl olika definitioner på vad lycka är :P Tror kanske inte Ford syftar på nån överdådig eufori :P Sen är det ju en mix med. Att köra en bil snabbt ger ju både endorfiner och adrenalin, samt en känsla av kontroll. Mycket olika positiva intryck. Kanske lite rädsla också - och det kan ju bidra till en positiv känsla till en viss grad.
Att få en unge ger väl också glädje - men där är det kanske inte lika mycket adrenalin och absolut ingen känsla av kontroll ;) Där är det andra juicer som flyter i hjärnan. Att vinna på lotto blir man ju också lycklig av (iallafall ett tag) - men även det är ju en annan sorts lycka.

#37
2018-01-29 13:23

Det är nog så att vi definierar lycka olika. För mig är lycka just att få barn, gifta sig, allt som har med känslor att göra med större saker än materiella ting. Man kan känna sig glad över en ny bil med det avtar ganska snabbt. Lyckan av sina barn och fru räcker hela livet.

#38
2018-01-29 16:26

Jag längtar starkt till våren när jag kan ta ut min sommarbil (BMW M235i), och som jag verkligen blir lycklig av att köra, helt underbart.

#39
2018-01-29 16:32

Lycklig vet jag inte. Men en härlig känsla i kroppen varje gång jag tar ut min Corvette och drar en repa. Skräckblandad förtjusning känns det ibland när mätaren passerar 230.

#40
2018-01-29 17:56

Det finns djupare undersökningar än denna som visat att materiella ting gör en lycklig – en stund.
Jag gillar att lyssna till musik över en bra anläggning och jag gillar att se på film som även har en bra teknisk kvalitet. Så visst kan vissa prylar hjälpa till att få de där upplevelserna.
Att sätta sig bakom ratten på en bekväm bil med bra körkänsla, se landsvägen sträcka ut sig framför en och känna att man är på väg till det där, lite avlägsna målet, är helt klart en positiv känsla.
Att känna samspelet med bilen under lite mer "inspirerande" körning är också glädje – där man så kan göra.
Men glädjen över själva prylarna är kortvarig.

#41
2018-01-29 19:45

Hackenbush #37 En gång i tiden tyckte och trodde även jag så...detta med familjelyckan o känslor, det är vackert beskrivet i sagorna...evig lycka, verkligheten har dock en förmåga till att bita en i handen och att det gäller även för dem som man älskar.
Märkligt är att inne på slutvarvet så har jag återgått till att dyrka det materiella och gläds över mina ting och ej endast enbart ett par ggr utan mer beständigt, bättre att gråta i en Cadillac än att sitta i en Folkvagn o må skit och att jag tror stenhårt på detta.
Idag är inte lycka för mig enbart en sak utan flera så att jag kan släppa ett med usch fy fan o nej nu räcker det med detta och ägna mig i något annat som t ex min Volvo Duett, egoism kan det också kallas för.

#42
2018-01-29 21:11

Tror inte lyckan som är kopplad till bilen är en materiell lycka - det är en upplevelse. Lite som att många kan känna sig som i himmelriket om de får traska upp på nåt fjäll, känna snålblåsten rycka i Fjällrävenuniformen och dricka källvatten ur en egenhändigt täljd kåsa. Som nån skrev ovanför behöver det ju inte vara en ny eller ens fin bil som ger lycka egentligen. En gammal Bagge från 60-talet för 15 000 kr kan säkert ge någon minst lika mycket lycka som nån annan får ut av an kolfiber-Ferrari. Det handlar om känslan - och på äldre bilar även dofter och små egenheter. Det kan vara avkoppling - även om man kanske idkar aktiv körning och är fullt alert så kan man koppla bort det mesta andra - man gör det varken man vill eller inte nästan.

#43
2018-01-30 06:32

Att vara lycklig är en känsla lika sann som alla andra känslor, att en bil skänker lycka ja och tycker man så, då är det så!
Anledning till att vara lycklig är som sådan där fin o god choklad...den är min!
Lyckan kräver ett visst mått av egoism för att hålla sig kvar, lyssnar man enbart till andras råd och förmaningar så blir man i regel snabbt av med lyckan.

#44
2018-01-30 10:08

Lycka är subjektivt och relativt. En viss bil kan innebära lycka för en person men också grav olycka nästa dag (om man krockar eller behöver lämna bilen på reparation).

För egen del innebär lycka många olika saker. Det kan vara allt från en bra aktieaffär, till att familjen utökas, när jag tittar på ett bra konstverk, läser en god bok, äter god mat eller åker skidor i franska alperna. Adrenalin och bilkörning, nja det är nog ingen bra kombination. Men jag kan ändå förstå de som tycker det är kul. Men då är det bättre att köra på en avlyst bana. Där kan man få en riktig kick.

MVH AL

#45
2018-01-31 11:03

Varför äta god mat? Poängen är ju att bli mätt. Samma argument med bil. Jag ska ju från a till b....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.