Bild
Nästa artikel

BIL Sweden: Svenska bilar renast i Europa

Nyheter

För en dryg månad sedan utsågs svenska bilar till smutsigast i Europa av Transport & Environment (T&E) . Men nu slår BIL Sweden tillbaka - och utser de nya svenska bilarna till Europas renaste.

- Det är glädjande att den svenska miljöbilssatsningen nu har gett oss Europas lägsta koldioxidutsläpp från nya bilar, säger Bertil Moldén, vd BIL Sweden.

Det är den senaste månadens miljöbilsrekord som får BIL Sweden att utse de svenska bilarna till renast i Europa. Enligt BIL Sweden var de genomsnittliga utsläppen från alla nyregistrerade personbilar 127 gram/km - vilket är den lägsta siffran i Europa.

Transport & Environment (T&E) är av en annan uppfattning. Enligt en rapport från slutet av augusti är de svenska bilarna smutsigast i Europa. Rapporten har valt att räkna etanol och biogas som likvärdiga med fossila bränslen - och då släpper svenska bilar ut 180 g/km.

Men dessa uppgifter får inget stöd av BIL Sweden som hänvisar till FN:s klimatkonvention (UNFCCC). I denna konvention ger koldioxidutsläppen från etanol och biogas inte några nettotillskott av koldioxid.

Därmed skulle de nyregistrerade svenska bilarna vara bäst i Europa. Nu hoppas BIL Sweden att EU-parlamentet kommer använda samma förutsättningar som FN:s klimatkonvention när de nya utsläppsreglerna för koldioxid blir fastslagna.

- Det är mycket angeläget att alla som vill ha en vetenskapligt grundad klimatpolitik försöker stoppa kommissionens förslag att räkna biomassa som fossilt bränsle. Precis som i övriga sektorer borde biomassebaserade bränslen få tillgodoräknas. Det är också viktigt att inte den svenska miljöbilssuccén tappar fart. Den risken är uppenbar, när det nu aviserats om indragna morötter för framtida miljöbilsköpare, säger Bertil Moldén.
Taggar: Nyheter
 BIL Sweden: Svenska bilar renast i Europa

Kommentarer

#1
Jag
2008-10-11 16:56

Med detta uttalande har Bil Sweden förlorat all trovärdighet. Goodbye Bil Sweden!

#1
Raphael
2008-10-11 17:01

BilSweden har målat in sig i ett hörn genom deras hyllning av etanol. Etanol är inte ett renare bränsle än bensin och diesel sett till utsläppen. Dessutom är det ekonomiskt och samhällsmässigt vansinne att upplåta jordbruksmark till produktion av etanol istället för mat.
Nog är det bättre att producera mat och sedan köra bilarna på resterna som blir när vi har ätit maten, istället för att köra bil på grödorna direkt?!
Och det är precis så biogas fungerar! Biogas bildas genom rötning av matrester. Biogas är en två-i-en lösning - både mat och bränsle samtidigt!
Etanol är en återvändsgränd.

#1
fpr
2008-10-11 22:14

Raphael, du får gärna beskriva varför E85 inte är renare än bensin/diesel. Jag trodde en E85-bil avger lägre halter av kolväten, kväveoxider och partiklar än båda dessa fossila bränslen? Eller menar du hela kedjan från produktion av biomassa till förbränning? Överhuvudtaget känns det tröttsamt med alla dessa för- eller emot-fanatiker som tycker att den andra sidan är "vansinnig". Sanningen är väl att ingen kan räkna exakt på nyttan med E85. Själv tycker jag E85 har bidragit på ett oöverträffat enkelt och snabbt sätt med att få svenska bilägare att inse att det finns alternativ till det totala oljeberoendet (E85, biogas, eldrift etc). Och kanske till på köpet minska CO2-utsläppen något.

#1
Kenneth
2008-10-12 20:48

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En SAAB eller Volvo eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Samtidigt bör man välja en SAAB eller Volvo för att dessutom bidra till att ge den krisande svenska bilindustrins 210 000 arbetare och underleverantörer fler arbetstillfällen där bilarna och dess reservdelar ej har transporterats runt jordklotet. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig hybridbil vs miljövänlig etanolbil

#1
Roy
2008-10-14 14:06

Kenneth berör transporterna av bildelar - något som CNW säkert inte räknat med. Jag känner inte till om de räknat med utvecklingskostnaderna för ny teknik (de verkar ju hylla gammal teknik), något som jag anser att de inte ska göra. Det är väl utmärkt att det pågår så många nya utvecklingar i olika riktningar. Alla vägar står öppna. Att den första generationen av vad det vara må, inte alltid är den mest effektiva är väl helt naturligt. Redan nu har Honda en billigare och mindre energikrävande framställd hybridbil på gång. Etanolframställningen ur sockerrör genomgår en snabb utveckling och andra framställningsalternativ är också på gång. (Gäller förstås även biogas, men den har infrastrukturella brister.)
Den etanol som finns inblandad i den vanliga bensinen är (eller åtminstone var) producerad av majs. Där förstår jag resonemanget om föda osv.
Förutsättningen för att etanol ska vara koldioxidneutral, är att motsvarande grödor återplanteras - något som är totalt omöjligt beträffande fossila bränslen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.