Bild
Nästa artikel

Behövs verkligen rondeller?

Nyheter
Rondellkörning är ett ofta diskuterat ämne. Och inte är det lätt
heller.

Frågan är om vi verkligen behöver dem? Titta så bra det
fungerar - i vart fall i Indien!

Se filmen:

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Gurra
2009-11-04 16:37

Om jag ser någon köra i en rondell ringer jag polisen och ber dom ta en ev. rattfyllerist eller ngt. liknande. Själv åker jag i cirkulationsplatser runt "rondellen" som är centrum i en cirkulation.

#1
stellan börjesson
2009-11-04 16:38

Rondeller.Kravmärk rondellerna.
1:överbyggda kullar. ingående trafik.
2:Radien på rondellen med hänsyn till trafiken, ex malmörondeller
pyttesmå med stora speditioner
industrier, 4 vägsrondeller
med små bilar bland lastbilar,.
Göteborg hade stora mot.
En norm, skulle vara på plats.
hälsningar

#1
kalevi vartiainen
2009-11-04 16:50

rondeller är bra men får intte täkka nångra puskar eller nogon hinder attman kan inte se över anra sidan rondellen, alt som hinrar siktet port från rondeler

#1
lngvar Karlsson
2009-11-04 18:56

Rondeller fungerar bra, tycker jag. Trafiken flyter bättre med färre stopp. Att sedan så många gjör sina egna regler är ju synd. Blinka vänster alltmedan man svänger höger är en konstig variant. Andra menar man inte behöver blinka när
man ska "rakt fram" ur rondellen. Det finns inte rakt fram ur rondell, bara höger. Vad har trafik-
skolorna för del i denna förvirring ?

#1
Tom
2009-11-04 19:31

Rondeller är alldeles utmärkt.
Problemet är bilförarna som inte vet hur man beter sig i rondeller.
Som yrkeschaufför av tunga fordon blir man ofta stående och väntar på bilar som finns inne i rondellen och därmed har företräd. MEN en efter en lämnar rondellen utan att ge tecken och där står ma. Till slut är risken att man tröttnar och kör in i rondellen och då kommer den som inte skall lämna rondellen.
SKÄRPNING SVENSKA BILISTER!
GE TECKEN I TID NÄR NI SKALL KÖRA UR/LÄMNA EN RONDELL

#1
Anders
2009-11-04 23:04

LNGVAR, såvida man inte kör mot trafiken så svänger man alltid åt vänster i en rondell.

#1
Ingvar Larsson
2009-11-05 01:17

Detta måste kallas offensiv körning.DVS värre än det arroganssyndrom som råder i sverige.Blinkers är ju inte att tänka på .Kul inslag !

#1
Rosengren
2009-11-05 08:53

Svar till "Lngvar Karlsson":
Idag behöver man bara ge tecken när man ska lämna rondellen. Inte svårare än så, alltså.
Detta blir ju till ett otyg för den tunga trafiken, jag har själv kört yrkesmässigt och håller därmed också med "TOM" nedan.
Däremot är trafikskolorna tämligen oskyldiga till den oreda som uppstått i rondellerna. Det är en generationsfråga.
"Rekommendationerna" för hur man ska köra i en rondell har varierat i takt med att man inom Trafiksäkerhetsverk och Vägverk bytt generaldirektörer. I lagtexten har man aldrig kunnat läsa ett enda ord om rondeller (eller cirkulationsplatser som det ju egentligen heter)...
Slappa myndigheter är alltså svaret på din fråga "Lvingvar Karlsson"!

#1
hakfri
2009-11-05 09:21

Egentligen är det enkelt. En rondell (ja, jag vet att det heter cirkulationsplats) är en rak väg! Som visserligen svänger åt vänster hela tiden (som många andra raka vägar) men den ska köras i som kör man på en rak väg. Man kommer in i den med en högersväng, kör rakt fram (fast i vänsterkurva) och svänger av åt höger när man kommer till sin avtagsväg. Och då blinkar man höger.
Hela tiden beter man sig som man gör på vilken rak väg som helst. Dvs blinkar vid filbyte. Lätt som en plätt. Egentligen. Och verkligen!

#1
Henrik
2009-11-05 09:22

..och blinkar man även vänster när man kör in i cirkulationsplatsen och ska vänster, så behöver ännu färre bilar stå och vänta i onödan!
Jag tog mc-kort 2008, då fick vi lära oss att blinka både in och ut vid vänstersväng. Elementärt om du frågar mig.

#1
Kjell-Åke
2009-11-05 11:00

Rondeller är den vettigaste korsningsvarianten som finns för dem som behärskar reglerna. Vägverket har en stor uppgift i att utforma enhetliga regler och framförallt informera folk om dessa. Som det är idag har många egna regler som är helt felaktiga och dessutom inte skäms för att framhålla dem som det enda riktiga. Därför ser det ut som det gör i rondellerna eller "cirkulationsplatserna" som enligt någon är den enda riktiga benämningen, som om inte alla ändå vet vad som menas.

#1
Raphael
2009-11-05 11:02

Problemet med svenska bilförare är att de inte vet vad blinkers är. Alltså körriktningsvisare. I Indien har de iaf vett att vifta med armarna för att visa vart de ska...

#1
Sune S
2009-11-05 19:02

En cirkulationsplats är en enkelriktad ringväg med på- och avfarter där de som kör på ringvägen ska lämnas företräde.
Svårare än så är det inte.

#1
Per_K
2009-11-05 21:39

Cirkulationsplatser (rondeller) är jättebra - om de inte är för små eller har parallella filer in och ut ur den. Men det är påfallande många som glömmer att ge tecken med blinkers åt höger när de skall köra ut, och en del blinkar till och med åt vänster!

#1
Olle
2009-11-05 22:24

Vägverket/Transportstyrelsen envisas med att kalla rondeller för cirkulationsplats. Problemet är att språkets ägs av folket som talar det. Med tiden ger nog cirkulationsplatsanhängarna upp och ansluter sig till de praktiska människorna. Rondell är ett etablerat begrepp och kommer att förbli det. Varför krångla till saker?
Vänsterblink är utmärkt. Man skall blinka höger när man kör ur rondellen (de flesta gör det inte) men det är inte förbjudet att vara tydlig med sina avsikter och också använda vänsterblink. Risken för missförstånd är 0.
För övrigt tycker jag att man borde hålla så stora avstånd i och kring rondellen att det går lätt att köra in. Jämför med motorvägspåfarter.
HAKFRI har gjort en elegant och kreativ tolkning!

#1
Börje Gran
2009-11-06 12:53

Granbig
Visst, cirkulationsplatser är något som sänker hastigheten i korsningar och gör att det sker mindre antal olyckor i trafiken. MEN, så länge det finns trafikanter som "svänger vänster" från höger körfält, ökar denna manöver i stället risken för incidenter. Lagen säger ju att vid färd rakt fram är det tillåtet att använda alla körfält om inget annat anges. Varför kan man inte från myndighetshåll skapa en regel för detta. Saknas kunskap?
Vad anser ni medtrafikanter om detta som jag ser det,oskick.

#1
Roy
2009-11-06 16:34

Någon skriver att reglerna för cirkulationsplatskörning ändrats ett antal gånger - och det är fel! I princip så gäller fortfarande de gamla reglerna, men man har valt att använda en annan, förenklad syn på rondellen (som den helt kort kallas i folkmun).
Rondellen är en helt egen väg och ska man avvika från den så använder man förstås blinkers innan. Naturligtvis kan det då aldrig bli tal om annat än högerblinkers. (Hakfri förklarar samma sak på ett något annat sätt för dem som inte förstår att en väg kan gå runt i en cirkel.)
Naturligtvis är det inte förbjudet att vara extra tydlig och använde t ex vänsterblinkers innan man kör in i rondellen. (Att slå på den inne i rondellen, som många gör, fyller ingen vettig funktion.)
"Men va fan, jag ska ju rakt fram! Inte behöver jag använda blinkers då!" Du använder inte blinkers för att tala om för dig själv vart du ska (hoppas jag), utan för att informera andra som kanske inte kunnat se din bil rätt över rondellen. Dessutom finns det rondeller med fem och fler anslutande vägar.
Vad som däremot är korkat (och det har ändrats ett par gånger genom åren) är att man får ligga i höger körfält och ändå följa rondellen åt vänster. Eftersom den absoluta majoriteten skiter i att använda blinkers innan de kör ut ur rondellen (och att den i vilket fall som helst kan vara svår att se från vänster körfält) så är risken stor för en kollision.

#1
Pi
2009-11-17 19:27

Om man av en eller annan anledning behöver vända för att åka åt det håll man kom ifrån är cirkulationsplatsen en utmärkt plats att göra detta på. Men då måste alla vara överens om betydelsen av vänster körriktningsvisare: "Jag fortsätter cirkulera tills jag blinkar höger". Det är den principen trafikskolorna lär ut idag. Då flyter trafiken bättre. Tankeläsning fungerar bara på bio, tyvärr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.