Nästa artikel
Begagnade bilar står för flest klagomål
Nyheter

Begagnade bilar står för flest klagomål

Publicerad 17 januari 2019
Det vanligaste klagomålet till Konsumentverket under 2018 gällde begagnade bilar.
Statistik från Konsumentverket visar att nästan var tionde klagomål som kom in till den kommunala konsumentvägledningen eller Konsumentverkets upplysningstjänst handlade om begagnade bilar. Totalt rör det sig om 120 000 klagomål under året, alltså över 10 000 specifikt om begagnade bilar - marginellt mer än förra året

Många av dessa klagomål handlar om att en bil som verkade bra har visat sig inte hålla måttet. Därför har Konsumentverket tillsammans med Motorbranschens riksförbund tagit fram en ny varudeklaration för alla begagnade bilar. Med den ska det bli lättare att bedöma skicket på bilen. 

- Blir det fel på bilen är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier, säger Gustav Sandgren, vägledare vid Hallå konsument.

Diskutera: Tycker du att det är svårt att köpa bil begagnat? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-17 07:59
Styggavargen

Stora firmor dumpar över bilar under 100 loppor till mindre företag som ofta hanterar bilarna oseriöst och i många fall kringgår nuvarande reglerna. Tror vi fler eller nya regler får detta att fungera?

#2 • Uppdaterat: 2019-01-17 08:20
stonebreaker

Någon som är överraskad?
Bilskojjare har funnits så länge bilen funnits, men med allt elektroniskt lull-lull och andra "finesser" i bilarna kommer klagomålen öka! Och ingenting kommer du kunna fixa själv!

#3 • Uppdaterat: 2019-01-17 10:58
Kanske

En granne funderar på att köpa en begagnad Mercedes som är två år och har få mil och är i bra skick. Bilen ser fin ut både invändigt och utvändigt och milen borde stämma.

Är det någon som vet om nyare Mercedes kan få sin mätarställning manipulerad, alltså att bilen skruvats från säg 4000 till 1500 mil? Går det på något sätt se det i datasystemet? En sådan skillnad innebär enligt bilpriser.se 15000:- så det är mycket pengar.

Jag tror nu inte att så är fallet i detta fall, men eftersom bedrägerierna generellt verkar öka så inser jag att även på detta område finns det stora pengar att tjäna på fusk.

#4 • Uppdaterat: 2019-01-17 12:59
Mattse

Många av klagomålen beror enbart på bristande kunskap och insikt om att det är en begagnad vara de köpt. Att en begagnad bil har ett lägre pris än en ny har självklart sina orsaker då den är sliten och kan vara behäftad med diverse fel. Men köpare av begagnade bilar förväntar sig ofta att bilen ska vara som ny. När den sedan visar sig ha helt naturliga skavanker orsakade av normalt slitage ropar de ofta högt att det är fel och vill genast ha det åtgärdat utan kostnad.

#5 • Uppdaterat: 2019-01-17 17:53
Axa

Jag kan ju tycka att man som konsument ska undersöka så långt det går fordonets skick innan köp. Sedan finns det alltid firmor som vilseleder så mycket dem kan.
Vissa fel som uppstår efter köp behöver inte betyda att firman har gjort fel eller dolt det.

#6 • Uppdaterat: 2019-01-17 18:29
jørgenn

Har i en mærkeligste jeg har læst andet sted at det er tyske bilmærker der klages mest over ??

#7 • Uppdaterat: 2019-01-17 18:29
jørgenn

Der skulle stå mærke liste,,

#8 • Uppdaterat: 2019-01-17 18:36
Stefan Eriksson

" Blir det fel på bilen är det viktigt att komma i håg att du kan klaga även på begagnad bil i upp till tre år ", Finns det ingen ålder eller milbegränsning alls på det eller är det ok att efter 2 år reklamera ett fel på den 15 år gamla bilen med 30 000 körda mil?
Jag misstänker att många av klagomålen gäller lite äldre bilar-5 år och äldre som en del har lite för höga förväntningar på och även att många av dem är köpta av mindre icke mrf anslutna handlare.

#9 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Det finns x antal år garanti som följer bilen. Där borde inte finnas nån problem. Sen finns det maskinskadeförsäkring som gäller tills 7-8 år/10-12 tusen mil. Självrisken kan man förhandla i förväg eller dra av redan vid köpet. Bilhandlare har förstås mycket större marginaler än 3-5000 kr (själv risken) Sen finns det delar som inte ingår i försäkring som glödstift, broms och koppling i manual växellåda, där får man vara extra nogrann vid en bil affär. Jag antar (vet inte med säkerhet) att reklamationenerna gäller oftast sist nämnda problem eller äldre bilar än så för hela reparations kostnaden hamnar på ägaren. Väldigt få försäljare vill kolla inbytes bilen innan de lämnar offert. Många ringer och efter 2 min lämnar offert. Där ligger problemet. Det är bilar som kommer aldrig i bilhallen hos försäljaren utan hamnar hos oseriösa säljare. Jag var med om ett bilköp där inbytesbilen hade flera problem och problemen nämndes vid inlämningen. Jag var nyficken att se vad händer med bilen och kollade historiken efter nån vecka. Inbytes bilen var såld till en privat person redan efter 2 dagar!!! Det var helt omöjligt att felsöka den bilen på mindre en vecka. Reparationen skulle ta flera veckor till. Jag tycker att det är försäljarens ansvar att laga felen. Det är hen som gör vinst på affären, och skall ha marginal för reklamationen i beräkningen som vilken affär som helst. Men på andra sidan behöver inte reparationen utföras med nya originala delar utan till en funktionsduglig nivå. Vill man ha bättre reparation kan köparen stå för delar (i vilket nivå som man behagar själv) och försäljaren för arbetetskostnaden. Förstås regleras raklamationstiden av lagen. Det förvånar mig att reklamationen gäller i 3 år utan hänsyn till bilens ålder. Samt det är svårt att säga om en problem i koppling eller broms är ursprunglig eller beror på användning, oavsett bilens ålder. En mer detaljerad regelverk kan vara avgörande för att så många arände inte skall hamna i tvist.

#a • Uppdaterat: 2019-01-17 21:33
jørgenn

Findes det ikke en liste over de enkelte bilmærker ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.