Bild
Nästa artikel
Bättre bakåtsikt i nya Santa Fe
Bättre bakåtsikt i nya Santa Fe
Bättre bakåtsikt i nya Santa Fe
Bättre bakåtsikt i nya Santa Fe

Bättre bakåtsikt i nya Santa Fe

Nyheter

Fjärde generationen av Hyundais suv gör entré i Sverige i höst.

Karossen på nya Santa Fe är förstärkt för bättre krocksäkerhet. Bilen är 4,77 meter lång, 1,89 meter bred och hjulbasen har förlängts till strax under 2,8 meter. Med större bakrutor hävdar biltillverkaren att bakåtsikten förbättrats med 41 procent. I bagageutrymmet får det plats 625 liter.

Bilen är utrustad med fyrhjulsdriftsystemet HTRAC som fördelar vridmoment och bromskraft mellan främre och bakre hjul, beroende på underlag.

En ny dieselmotor introduceras: 2,2 liters CRDi med 197 hästkrafter och åttastegad automatlåda. Den har modifierats för att klara Euro 6-kraven. Bland säkerhets- och förarassistansfunktioner hittar vi ett system som varnar om det sitter passagerare kvar i baksätet när föraren lämnar bilen. Rear Cross- Traffic Collision-Avoidance Assist varnar för om någon närmar sig bakom bilen och bromsar automatiskt om det finns rick för krock. Det finns också en finess som låser dörrarna temporärt om någon är på väg att kliva ur och det närmar sig en bil bakom.

Infotainmentsystemet styrs från en 8-tumsskärm och stödjer Apple CarPlay och Android Auto. Det finns också en head up-display som Hyundai hävdar är klassledande med en luminans på 10,000 candela per kvadratmeter.

Till Sverige kommer nya Santa Fe i oktober. Priserna är inte fastställda än.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Santa Fe?

Kommentarer

#1
2018-02-28 12:35

Visibiliby, sikten runt om i en SUV är dålig. En sida där man jämför tex en Kuga mot en Octavia skiljer det massor. Kuga kan se ett 50 cm högt hinder först efter 12,5 meter bakom bilen, medan vanliga bilar kan se detta redan efter ett avstånd på 3-4 meter. Många olyckor med SUV sker intill bilen främst när man parkerar. Översikt alla snackar om, är endast relativt andra bilar. Köper alla SUV påstår jag att vi gjort en stor förlust på sikt området. Vi förlorar alla översikt ute på vägarna, men även på parkeringen. SUV är dubbelfel på nästan alla områden.

#2
2018-02-28 13:59

Så är det, Styggavargen.
Trafiköverblicken ute i trafiken går ut över närsikten på parkeringen och bland barn. Som du skriver, skulle alla ha lika höga bilar skulle översikten bli sämre, men den skulle ändå vara lite bättre än om alla satt i låga bilar. Det finns ju krön och vägkantsvallar och annat som man vill se över. Man ser ju för övrigt längre när man är högre upp – nota bene att inte andra höjdare skymmer sikten.
Måttligt höga bilar har ju fördelen av ett enkelt insteg, i synnerhet om det gäller en MPV och inte en SUV. Även utrymmet kan utnyttjas bättre med högre inre höjd.

#3
2018-02-28 14:01

Nu har bilen blivit riktigt snygg.

#4
2018-02-28 14:32

Och andra sidan så ser han i Kugan/Santa Fe vad som är framför bilen före den som sitter i Octavian, pga sin högre sittposition......synd bara att nya Santa Fe har en omodern/otidsenlig dieselmotor när det skulle varit minst en bensinhybrid med mindre skadliga utsläpp för hälsan.

#5
2018-02-28 15:58

Ser riktigt bra ut, men både denna och Kia-versionen är lite högt prissatta i Sverige.

#6
2018-03-01 07:14

Ja Hyundais utveckling har varit milt sagt otrolig. Denna SUV är nu uppe och konkurrerar med Volvo. Vem hade trott det för 20 år sedan?

MVH AL

#7
2018-03-01 08:56

Min gissning är att dom flesta väljer komfortpaketet till Santa fe för 20.000. Då får man uppvärmd ratt, backsensorer och backkamera. Då har man en bil som är betydligt säkrare att backa med än en Octavia utan backkamera.

#8
2018-03-02 11:09

FXX nu yrar du. Från och med modellår -06 så ingår det en backkarl med varje Octavia. Den är säkrare bakåt än vad Santa Fe'n är framåt!

#9
2018-03-03 08:18

Roger, jag glömde butlern som medföljer Octavian. Han backar ju naturligtvis bilen åt dig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.