Bilden visar dagens Volvo XC40, inte nya EX30.

Nästa artikel
Volvo avslöjar batteristorlek och räckvidd i EX30
Nyheter

Volvo avslöjar batteristorlek och räckvidd i EX30

Publicerad 24 maj 2023 (uppdaterad 30 maj 2023)

Bilden visar dagens Volvo XC40, inte nya EX30.

Volvos nya kompakta elbil EX30 lanseras med två batterialternativ – av olika typ.

Volvos nya elbilsmodell EX30 ska visas upp officiellt i början av juni. Men redan nu har chefen för Volvo Cars hållbarhetscenter, Anders Nyth, avslöjat att bilen kommer med två olika batteristorlekar.

– Vid lanseringen kommer vi erbjuda den med två batterivarianter, säger han i en intervju med Autocar.

Instegsversionen av Volvo EX30 får ett så kallat LFP-batteri på 51 kWh, medan den dyrare varianten får ett 69 kWh-batteri av typen NMC. 

Den bakhjulsdrivna versionen med 69 kWh-batteri får längst räckvidd, drygt 48 mil. Som jämförelse har Kia Niro EV en räckvidd på 46 mil med ett batteripaket på 64,8 kWh.

Den bakhjulsdrivna versionen med stora batteriet får längst räckvidd

LFP-batterier är något som fler och fler biltillverkare sneglar på eller redan börjat använda, däribland Tesla. Bokstäverna står för litium, järn och fosfat, och med den här batteritekniken behövs varken nickel eller kobolt.

När LFP-batterierna först dök upp var de sämre än andra batteritekniker på exempelvis energitäthet, snabbladdning, vinterprestanda och räckvidd. De kan heller inte leverera lika mycket kraft lika snabbt som konventionella litiumjonbatterier vilket gör att de inte passar i prestandamodeller.

Men LFP-batterierna har utvecklats och blivit bättre, och framför allt uppges de vara billigare att tillverka, ha längre livslängd och minska beroendet av material från konfliktområden.

Mer än så här vill Volvo inte visa av nya EX30 innan premiären i juni.

Det större batteripaketet i Volvo EX30 på 69 kWh är av typen NCM eller NMC där bokstäverna står för nickel, kobolt och mangan. 

Som namnet antyder används alltså både nickel och kobolt i detta batteri. Kostnaden är högre än för ett LFP-batteri och livslängden kan vara kortare. Men å andra sidan kan NMC/NCM-batteriet leverera högre effekt och energitäthet. Det kan teoretiskt sett också fungera bättre i kallt väder.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (26)

  • 26 maj 2023 Raphael Utifrån det som…
  • 26 maj 2023 Vi vet inte om det är netto…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.