
Ett känt ansikte säljer bilar. Så resonerar Volvo som nu vill knyta till sig den kinesiska NBA-stjärnan Jeremy Lin.
Som en del i strategin att öka den globala försäljningen från fjolårets 449 255 bilar till 800 000 bilar år 2018 blickar Volvo mot idrottens värld.
Enligt nyhetsbyrån Bloomberg är Volvo i långt gångna förhandlingar med den Kinaättade basketspelaren Jeremy Lin, hemmahörande i New York Knicks. 23-årige Lin har gjort succé i den amerikanska basketligan NBA och blivit en stor profil.
Förra året sålde Volvo 47 000 bilar i Kina, en ökning med 54 procent jämfört 2010. Men Volvo har betydligt högre mål än så. Med den nya fabriken i Chengdu i sydvästra Kina, som står klar 2013, tror Volvo på 200 000 sålda bilar år 2020.
För att nå det målet kan Jeremy Lin bli en viktig pusselbit.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos säljmål i Kina?

Kommentarer
Har aldrig hört talas om Lin tidigare men kan han få kineserna att köpa Volvo så är det bara att önska lycka till.