Bild
Nästa artikel
Nyheter

Audi TT missar full pott

Publicerad 14 maj 2015 (uppdaterad 15 maj 2015)
Audi TT i Euro NCAPs krocktest.
Avsaknaden av autobroms ligger Audi TT i fatet när Euro NCAP redovisar sina senaste krocktester.
Euro NCAP har återigen krocktestat ett antal bilar. Den här gången var det Suzuki Vitara, Renault Espace, Mazda 2, Fiat 500X och Audi TT som synades i sömmarna.
 
Suzuki och Renault kammade hem full pott på fem stjärnor, varav Vitaran hade det bästa skyddet för förare och passagerare. Espace å sin sida hade ett bättre totalbetyg på barnskydd och fick extra beröm för att det gick att koppla ur airbagen i framsätet, med tydlig information till föraren om airbagens status.
 
Fiat och Mazda nådde inte hela vägen fram utan landade på fyra stjärnor. Även Audi missade full poäng och fick fyra stjärnor totalt. Något som drog ner betyget var bland annat att TT saknar autobromssystem.
 
Redan när Vi Bilägares Tommy Wahlström provkörde modellen förra året påpekade han att det var underligt att bilen saknade autobroms, och nu straffar det sig alltså i NCAP testet.

Diskutera: Hur viktigt är autobroms för dig?

Kommentarer

#1 • 2015-05-14 13:14
IngoS

I Renaults fall är det litet lustigt att man inte använder tekniken som finns in-house, hos Nissan, som har långvarig erfarenhet från Infinity och nu briljerar med AEB-teknik i överkomliga prisklasser. Kan det vara så att man envist vill ha en "fransk" teknisk lösning? Renaults lösning ger ett extra skydd för förare och passagerare i den egna bilen, men skyddar inte medtrafikanter från whiplashskador. Med ett fult ord kunde man benämna det osolidariskt. Mitt intryck av Renault vad gäller säkerhetsarbetet: kunna men inte vilja. Avspeglar sig också hos Dacia som är påtagligt substandard jämfört med Mitsubishi, Ford och VW i deras lätta billighetsbilar. Vad gäller PSAkoncernens verkar de f n varken vilja eller kunna. Sannolikt kommer de också att spotta upp sig; att de släpar efter är nog bara tecken på bristande prioriteringar, framförhållning, investeringar och styrning. Fiat är lika bra som Jeep Renegade om man köper rätt utrustningsnivå, d v s en av de allra bästa i klassen. Det ligger inte i de latinska generna!

#2 • Uppdaterat: 2015-05-14 13:30
Gunnar Lindberg

Trista bilder av krockade testbilar. Jag skulle vilja se en testbil utan skråmor och en söndersmulad barriär.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-15 08:27
hultarn

Skandal att Audi TT saknar autobroms öht! Bilar av den typen körs dessutom på ett aggressivare sätt och därmed behövs autobroms till större grad.

Så, den som funderar på en TT borde se sig om efter en säkrare bil istället för en bil där tillverkaren struntar i säkerheten.

Lite intressant att det ges extra beröm för det där med avstängningsbara airbagen, det är ju till och med standard på min gamla Xantia. På den tiden fick ägare till många "premiumbilar" åka till verkstaden och betala dyrt för att få den ur/inkopplad.

#4 • 2015-05-15 08:39
Pi

hultarn - även om jag håller med dig i sak om avsaknaden av autobroms i Audi TT så misstänker jag att det inte finns speciellt många konkurrerande alternativ som har denna säkerhetsfunktion f n.

#5 • 2015-05-15 10:27
Rålle G.

Ja det här är ju en mycket större skandal än Espace. Ingen autobroms alls....!!!!!

Detta i en bil som har förare som oftare än andra älskar att ligga två meter bakom framförvarande och blinka med helljuset och hetsa. "För jag kör Audi och därmed är jag smartare och viktigare än alla andra så flytta på dig Svensson!"

Så överväger man att köpa en TT så bör man verkligen titta på andra alternativ istället. Det här är ju en dödsfälla som i förlängningen skapar onödiga kostnader för samhället. Dessa pengar skulle göra mer nytta för våran välfärd istället för att gå till tillverkare som så cyniskt slarvar med säkerheten. Köper man en TT så innebär det ju i praktiken att våra äldre får svälta på sina äldreboenden.

OBS! Lite ironi var det allt....

#6 • 2015-05-15 18:53
Gunnar Lindberg

Tvärt emot Gäsp tror jag att många som väljer en bil typ TT kör med mindre marginaler och ofta överskattar sin körförmåga. Det märks när bilförsäkringen skall betalas. Jag håller med om att TT borde ha autobroms, för allas säkerhet.

#7 • 2015-05-16 22:07
hultarn

Även om mer aktiv förare kanske kör med mer fantasi, så är det oftast de som gärna ligger 2 meter bakom och trycker på. Och inte slår de autobroms i reaktionstid...

#8 • 2015-05-17 00:00
Swemba

Rålle mfl. Kör hårfrisörskor verkligen så aggressivt? För TT var väl en hårfrisörskebil?

#9 • 2015-05-17 08:57
Rålle G.

Men alltså...

Hur är läsförmågan hos flera här?

Jag avslutade med "OBS! Lite ironi var det allt...."..

#a • 2015-05-17 18:18
Audi A5 SB

Håller med de som har sunt förnuft i behåll: skandal att bilen inte har autobroms.

F.ö. undrar jag varför ordet "autobroms" blir markerat som felstavat när jag skriver det här. Webbläsaren?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.