Bild
Nästa artikel

Audi Q3 – premiär för nya lillsuven

Nyheter

Audi Q3 är här. Mellan de stora bilsalongerna väljer Audi att avtäcka den nya kompakta suven. Bilen kommer till Sverige i oktober.

Nu blir det trångt i Audis suv-familj. Jätten Q7 och mellanstora Q5 får sällskap av Q3. Designmässigt är det milt uttryckt inga överraskningar. Nykomlingen beskrivs nog bäst som en Q5 i skala 1:1,5.

Bilen är 4,39 meter lång, 1,83 meter bred och 1,6 meter hög – takreling inräknad. Axelavståndet nämns inte det första pressmeddelandet men eftersom Q3 bygger på Volkswagen Tiguan kan vi fastslå att det är 2,60 meter mellan axlarna.

Redan från start erbjuds S line-paketet som ger en lite argare front tack vare annorlunda utformning på partiet kring dimstrålkastarna. En annan sak värd att notera är att Audi verkar överge de karaktäristiska pärlbanden av lysdioder i strålkastarna. Varselljusen består visserligen fortfarande av lysdioder, men inte längre lika tydligt markerade.

Fyrcylindrig motorkvartett
Fyra motoralternativ erbjuds från start, två bensinmotorer och två TDI-motorer. Alla är fyrcylindriga med 2,0 liters cylindervolym och direktinsprutning, turboladdning, stopp/start-system samt energiåtervinning.

2,0 TFSI ger 170 eller 211 hästkrafter. Den senare accelererar Q3 från noll till 100 km/tim på 6,9 sekunder och ger en toppfart på 230 km/tim. 2,0 TDI är vid lanseringen tillgänglig med 177 hästkrafter, 140-hästarversionen kommer lite senare. I kombination med framhjulsdrift har 2,0 TDI 140 en snittförbrukning på mindre än 0,52 liter/mil.


Båda bensinalternativ samt 2,0 TDI 177 kommer med quattro fyrhjulsdrift.

2,0 TDI 140 och 2,0 TFSI quattro 170 kommer med sexväxlad manuell låda. De två starkare motorerna får istället sjuväxlad dubbelkopplinslådan S tronic. När föraren väljer effektivitetsläget i Audi drive select (tillval), kopplar S tronic ur kopplingen då bilen rullar vilket gör att den ”rullar fritt”. Detta för att förbättra bränsleekonomin.

Till Sverige i oktober
Audi Q3 är grundutrustad med 16-tums lättmetallfälgar skodda med däck i dimensionen 215/65. Markfrigången uppges till 170 millimeter. De starkaste versionerna får dra släp på upp till 2 000 kilo. Bagageutrymmet sväljer 460 liter och växer till 1 365 liter när det delade, bakre ryggstödet fälls.

Interiörens grundlayout är hämtad från Volkswagen Tiguan. Som sig bör är Q3 något lyxigare och kan fås med centrerad färgskärm på sju tum. Det finns många multimedialösningar. Bland annat kan Audi connect ge internet och trådlöst nätverk (WLAN) som gör det möjligt att koppla upp alla mobila enheter i kupén under resan.

Vill du se Audi Q3 med egna ögon snarast får du åka till bilsalongen i Shanghai som öppnar 21 april. Till Sverige kommer bilen i oktober men försäljningen startar redan i juni. Priserna är inte klara men det tyska grundpriset är 29 900 euro.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi Q3?

Taggar: Nyheter, , Audi, Audi Q3

Kommentarer

#1
2011-04-13 10:43

Audi har fattat grejen med design-DNA. Tråkigt säger vissa, tryggt säger, Yarl.

#2
mendefera
2011-04-13 11:09

Hahaha. tyskar kan inte bygga bil de bara kopierar från frankrike och tror de är bäst. DE är skrot redan från fabriken! Skulle alldrig röra en tysk skitbil med en tång ens.

#3
mendefera
2011-04-13 11:25

Kanske dags att köa utanför feltema, för billiga bildelar. Varför ser man inte många klaga över tyska bilar jo för de är så upptagna med sina tyska kvalitetsbilar att de inte har tid att skriva här.

#4
2011-04-13 11:46

Har bilen tvärställd motor (haldex fyrhjulsdrift) eller längsmonterad motor (torsen fyrhjulsdrift)? Kanske troligast med tvärställd om den bygger på Tiguan???

#5
2011-04-13 12:12

@ mendefera

Ja för franska bilar är ju verkligen kända för att hålla hög kvalité... Nej just det, franska bilar är nästan ökända för sin dåliga kvalité.

Tyska bilar däremot ÄR ju kända för kvalité och för utveckling av ny teknik.

#6
2011-04-13 12:46

Med ett grundpris på närmare 300 000:- lär denna bil bli en ovanlig syn på våra vägar.
Folk i allmänhet är inte villiga att betala vad som helst för så kallade livsstilsbilar.
Men i storstadsregionerna kanske några stycken trots allt kommer säljas.

#7
2011-04-13 13:16

Trollhättan, start your photocopiers

#8
mendefera
2011-04-13 13:59

@thex beror på vad du menar med högkvalitet, kvalitetskänsla är inte samma sak som verklig kvalitet, jag har bevis på att franska bilar har högre kvalitet! OCH vet vad jag paratar om men behöver inte tala om det här för ngn okunnig så det så.

#9
2011-04-13 14:10

mendefera: Det lät väldigt seriöst. Tror nog det är många som skulle vilja veta vad ett sådant orakel som du har för bevis.

#10
2011-04-13 14:21

mendefera: och jag vet vad jag pratar om - nämligen motsatsen. Till tyskarnas fördel då, naturligtvis.

När det sedan gäller franska bilar och "kvaliteten" kanske du kan förklara de blygsamma placeringarna i diverse kundundersökningar.

Q3:an är en käck bil som kommer att tilltala unga, moderna människor med eller utan en liten familj.

#11
mendefera
2011-04-13 14:29

Re.kapten Som sagt ingen idé att diskutera. Statistiken kan man vrida och vända hur man vill den säger inte så mycket! Och ursäkta utrycket bara idioter kör tyskt och annat krafs. Det är bara att se sig om vilka.

#12
2011-04-13 14:33

Vi är överens i första meningen.

#13
2011-04-13 14:42

själv har jag bara goda erfarenheter av de Renault jag ägt senaste 7 åren, men jag förstår inte varför det hela tiden ska ställas bilmärken/länder mot varandra?
Renault och Peugeot är inte samma bilar mer än vad VW och Opel är pga att de kommer från samma länder... känns onödigt att gräla om det, oftast pga att ena parten har liten eller ingen egen erfarenhet av den andra partens favorit...

#14
mendefera
2011-04-13 15:07

Tack FLAC! Mycket bra gjort av dig av att ha ägt renault!

#15
2011-04-13 16:17

Statistik är endast insamlade fakta från verkligheten. Eftersom underlagen alltid är större än de enskilda erfarenheterna här i spalten, så är naturligtvis statistik alltid mer tillförlitlig.
Sen gäller det att kolla vad som verkligen mäts och hur resultaten tillämpas - men det är en annan fråga.

Vi kan väl i all fall konstatera att Renault generellt har ett mycket bra rostskydd, men kanske inte alltid så pålitlig elektronik. Jag upplever dem ofta som ombonade med ibland lite finurliga detaljer - men det har jag ingen statistik på, förstås...
Kommer troligen dock aldrig att köpa någon själv, men kommer definitivt inte att göra ner någon som gör det.

Nu gällde det ju inte Renault, utan denna Audi som har ett tämligen slätstruket utseende, bortsett från den fula grillen med sina vertikala ribbor som ännu mer betonar höjden.
Men bilen är säkert mycket bra - och dyr.

#16
2011-04-13 17:55

Jag tycker den är jättefin! Ska definitivt ha den med på provkörningslistan i höst när det blir dax att byta bil. Dumt att förneka f.ö.olika nationalkaraktärer (eller kanske snarare ingenjörstraditioner)när det gäller bilbyggande och tekniska lösningar. Hur skulle det kunna förklaras på något annat sätt, när du jämför "latinländers" bilmodeller och konstruktionslösningar med t.ex tyskarnas? Olika människor attraheras av olika lösningar. Många av de franska bilar jag har haft har varit bland de mest charmiga och ljuvliga-att-åka-i bilar (t.ex Renault 16 Tsi eller Peugeot 605) men när det gäller funktion och kvalitét så föredrar jag mina Audis, även om dessa också har sina hjärnsläpp.

#17
2011-04-13 19:06

Skitful exteriört, väldigt snygg interiört!

#18
mendefera
2011-04-13 19:50

Nej! sverige klarar sig utan tyskarnas skitbilar! latinskaländers? frankrike gör inte lika rostbenägna och sönderfallane bilar som italien iaf kolla bara på bilparken i sverige de är udda! OCH vi bil ägares rost test inte en enda har en 5:a men renault, citroen 4 respektive 5:a fiat är ju dessutom bland det sämsta i bilköp man kan göra. de har ingen marknad i sverige heller.

#19
2011-04-14 01:34

Tycker, som jag skrev på en annan sida, den är oerhört lik en Skoda Fabia kombi i Audi-mundering. Om man ser till proportioner, vinklarna på fram och bakruta etc.

Skoda Fabia kombi är inte vacker, och det är inte den här heller. TUR att den är dyr så man slipper se eländet.

#20
2011-04-14 08:44

Till mendefera! Fortsätt du att leva i din egen värld men det är ju faktiskt så att vissa tyska bilar värderas högre som nya och begagnade. Det är ju vi bilköpare som bestämmer hur mycket vi betalar för en begagnad bil. Sen kan franska bilar vara sköna att åka i men både kvalitet och rostskydd ligger efter de tyska premiummärkena, men på ungefär samma nivå som Opel och Ford. När fransmännen bättrat på rostskydd, kvaliten på inredning och elektroniken kan du komma igen!

#21
2011-04-14 10:35

BennyH, du måste ha missat de förbättringar som gjorts just på de punkter du efterlyser... Renault har ett av marknadens bästa rostskydd sedan ett antal år tillbaka, kvalitet och problemfrihet på tex den senaste Megane ligger i topp enligt bla AM&S begagnatundersökning (90%). Elektronikfel drabbar inte franska märken mer än andra numera heller. Det kallas produktutveckling och sker ständigt... sen menar jag återigen att det är fel att klumpa ihop märken efter land, typ franska, tyska, svenska mm. tex Audis kvaliteter eller brister har ju inget att göra med Opels dito...

#22
2011-04-14 11:59

Till FLAC...Ja det mycket möjligt, nu är det bara upp till bilköpare att bedöma om kvaliten är tillräckligt bra för att motivera ett köp. Oavsett vad så bestäms alltid en bils värde av hur mycket marknaden (dvs bilköparna) är beredda att betala för ett märke. Det är ju ingen hemlighet att franska bilar över lag haft en del problem men man kan hoppas det är åtgärdat. Kvalitetsproblem kan drabba alla märken och gör det förr eller senare...Toyota är väl ett praktexempel!

#23
2011-04-14 15:35

Är det bara jag som tycker att den är läskigt lik Saab 9-4x? Kolla porfilen på de bilarna. Tydligen bygger Saab numera bilar som alla vill ha?!?

#24
mendefera
2011-04-14 22:53

saab 94x är död kommer alldrig att finnas! svenskit

#25
Raymond K
2011-04-14 22:54

Alla suv:ar är stora, klumpiga, fula, höga, så visst liknar den Saabs suv och alla andra med för den delen.

#26
2011-04-15 00:38

Synd att generalisera kanske. Men det stämmer generellt på Audis suvar iallafall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.