Nästa artikel
Audi Q3 – premiär för nya lillsuven
Nyheter

Audi Q3 – premiär för nya lillsuven

Publicerad 13 april 2011 (uppdaterad 14 april 2011)
Audi Q3 är här. Mellan de stora bilsalongerna väljer Audi att avtäcka den nya kompakta suven. Bilen kommer till Sverige i oktober.

Nu blir det trångt i Audis suv-familj. Jätten Q7 och mellanstora Q5 får sällskap av Q3. Designmässigt är det milt uttryckt inga överraskningar. Nykomlingen beskrivs nog bäst som en Q5 i skala 1:1,5.

Bilen är 4,39 meter lång, 1,83 meter bred och 1,6 meter hög – takreling inräknad. Axelavståndet nämns inte det första pressmeddelandet men eftersom Q3 bygger på Volkswagen Tiguan kan vi fastslå att det är 2,60 meter mellan axlarna.

Redan från start erbjuds S line-paketet som ger en lite argare front tack vare annorlunda utformning på partiet kring dimstrålkastarna. En annan sak värd att notera är att Audi verkar överge de karaktäristiska pärlbanden av lysdioder i strålkastarna. Varselljusen består visserligen fortfarande av lysdioder, men inte längre lika tydligt markerade.

Fyrcylindrig motorkvartett
Fyra motoralternativ erbjuds från start, två bensinmotorer och två TDI-motorer. Alla är fyrcylindriga med 2,0 liters cylindervolym och direktinsprutning, turboladdning, stopp/start-system samt energiåtervinning.

2,0 TFSI ger 170 eller 211 hästkrafter. Den senare accelererar Q3 från noll till 100 km/tim på 6,9 sekunder och ger en toppfart på 230 km/tim. 2,0 TDI är vid lanseringen tillgänglig med 177 hästkrafter, 140-hästarversionen kommer lite senare. I kombination med framhjulsdrift har 2,0 TDI 140 en snittförbrukning på mindre än 0,52 liter/mil.

Båda bensinalternativ samt 2,0 TDI 177 kommer med quattro fyrhjulsdrift.

2,0 TDI 140 och 2,0 TFSI quattro 170 kommer med sexväxlad manuell låda. De två starkare motorerna får istället sjuväxlad dubbelkopplinslådan S tronic. När föraren väljer effektivitetsläget i Audi drive select (tillval), kopplar S tronic ur kopplingen då bilen rullar vilket gör att den ”rullar fritt”. Detta för att förbättra bränsleekonomin.

Till Sverige i oktober
Audi Q3 är grundutrustad med 16-tums lättmetallfälgar skodda med däck i dimensionen 215/65. Markfrigången uppges till 170 millimeter. De starkaste versionerna får dra släp på upp till 2 000 kilo. Bagageutrymmet sväljer 460 liter och växer till 1 365 liter när det delade, bakre ryggstödet fälls.

Interiörens grundlayout är hämtad från Volkswagen Tiguan. Som sig bör är Q3 något lyxigare och kan fås med centrerad färgskärm på sju tum. Det finns många multimedialösningar. Bland annat kan Audi connect ge internet och trådlöst nätverk (WLAN) som gör det möjligt att koppla upp alla mobila enheter i kupén under resan.

Vill du se Audi Q3 med egna ögon snarast får du åka till bilsalongen i Shanghai som öppnar 21 april. Till Sverige kommer bilen i oktober men försäljningen startar redan i juni. Priserna är inte klara men det tyska grundpriset är 29 900 euro.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi Q3?

Relaterade bildspel

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-13 10:43
Yarl

Audi har fattat grejen med design-DNA. Tråkigt säger vissa, tryggt säger, Yarl.

#2 • Uppdaterat: 2011-04-13 11:09
mendefera (ej verifierad)

Hahaha. tyskar kan inte bygga bil de bara kopierar från frankrike och tror de är bäst. DE är skrot redan från fabriken! Skulle alldrig röra en tysk skitbil med en tång ens.

#3 • Uppdaterat: 2011-04-13 11:25
mendefera (ej verifierad)

Kanske dags att köa utanför feltema, för billiga bildelar. Varför ser man inte många klaga över tyska bilar jo för de är så upptagna med sina tyska kvalitetsbilar att de inte har tid att skriva här.

#4 • Uppdaterat: 2011-04-13 11:46
McTar

Har bilen tvärställd motor (haldex fyrhjulsdrift) eller längsmonterad motor (torsen fyrhjulsdrift)? Kanske troligast med tvärställd om den bygger på Tiguan???

#5 • Uppdaterat: 2011-04-13 12:12
thex

@ mendefera

Ja för franska bilar är ju verkligen kända för att hålla hög kvalité... Nej just det, franska bilar är nästan ökända för sin dåliga kvalité.

Tyska bilar däremot ÄR ju kända för kvalité och för utveckling av ny teknik.

#6 • Uppdaterat: 2011-04-13 12:46
Gösta_L

Med ett grundpris på närmare 300 000:- lär denna bil bli en ovanlig syn på våra vägar.
Folk i allmänhet är inte villiga att betala vad som helst för så kallade livsstilsbilar.
Men i storstadsregionerna kanske några stycken trots allt kommer säljas.

#7 • Uppdaterat: 2011-04-13 13:16
Yarl

Trollhättan, start your photocopiers

#8 • Uppdaterat: 2011-04-13 13:59
mendefera (ej verifierad)

@thex beror på vad du menar med högkvalitet, kvalitetskänsla är inte samma sak som verklig kvalitet, jag har bevis på att franska bilar har högre kvalitet! OCH vet vad jag paratar om men behöver inte tala om det här för ngn okunnig så det så.

#9 • Uppdaterat: 2011-04-13 14:10
McTar

mendefera: Det lät väldigt seriöst. Tror nog det är många som skulle vilja veta vad ett sådant orakel som du har för bevis.

#a • Uppdaterat: 2011-04-13 14:21
KaptenOberkommando

mendefera: och jag vet vad jag pratar om - nämligen motsatsen. Till tyskarnas fördel då, naturligtvis.

När det sedan gäller franska bilar och "kvaliteten" kanske du kan förklara de blygsamma placeringarna i diverse kundundersökningar.

Q3:an är en käck bil som kommer att tilltala unga, moderna människor med eller utan en liten familj.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.