Nästa artikel
Audi presenterar elektrisk lådbil
Nyheter

Audi presenterar elektrisk lådbil

Publicerad 21 januari 2011 (uppdaterad 21 januari 2011)
Audi visar nu en ny leksaksbil med elmotor – stor nog för vuxna att lattja med. Premiär på leksaksmässan i Gripenberg.

2008 lanserade Audi en trampbil baserad på klassiska tävlingsvagnen Auto Union Type C i skala 1:2. Samma lådbil har nu fyllts till bredden med modern teknik och ett paket litiumjonbatterier.

Bilen mäter 2,3 meter på längden och får bära namnet e-tron, samma beteckning som Audi använt till flera elbilskoncept i full storlek de senaste åren.

Under skalet av kolfiber och aluminium har en elmotor som driver framhjulen tagit plats. Det maximala vridmomentet anges till 60 newtonmeter och effekten på 1,5 hästar räcker till en anständig toppfart på 30 km/tim.

Laddas på två timmar
Bilen har en räckvidd på upp till 25 kilometer och när krämen är slut är det bara att koppla in sladden i ett eluttag. Efter två timmar har man full tank igen.

Auto Union Type C e-tron är stor nog för att rymma förare som är upp till 180 centimeter långa, för dem som är längre går det säkert att trycka ihop sig.

Än så länge kallas leksaksbilen en konceptstudie. Men om den blir verklighet kan vi räkna med att prislappen för trampbilen, som kostar runt 100 000 kronor, vida överstigs.

Diskutera: Vad tycker du om Auto Union Type C e-tron?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-22 13:38
Uno Lööv (ej verifierad)

Audi är en bil som ger stämpeln: Jag hade inte råd med Mercedes.

De kan hålla sig till lådbilar.

#2 • Uppdaterat: 2011-01-24 14:50
Trött på barnsligt tjafs (ej verifierad)

Är så trött på folk som klankar på Audi hela tiden. "Vilken DKW-skit" bla bla bla. Audi tillhör numera "The Big Three" vilken innefattar Mercedes, BMW och Audi. Alla tre märken håller enorm kvalité och alla tre märkena är bra. De har sina olikheter men det är också det som sätter fart på dem. De vill hela tiden förbättra och få kunder från varandra. Om BMW eller Audi inte hade funnits så hade tillvaron sett ganska tråkig ut om bara Mercedes ledde den övre medelklassen.

Konkurrensen är bra, kvalitén är den samma och om det är någon från de andra märkena som hackar på de andra, så är det bara löjligt.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-24 16:02
Uno Lööv (ej verifierad)

Audi är inte någon premiumbil. De ligger starx under t ex Mercedes.

Jag kör en Nissan men inte faan kallar jag den premium för att jag är avundsjuk på dem som kör Mercedes?

#4 • Uppdaterat: 2011-01-24 17:06
Trött på barnsligt tjafs (ej verifierad)

Vad är det som definierar en premiumbil? Är inte A8 eller R8 premiumbilar? Alla tidningar säger nu att Audi är ett premiummärke. Om du har tid så kan du åka till Södertälje, Göteborg eller Malmö och sätta dig i en Audi med lite utrustning och se vad du tycker om dem.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-24 19:26
Uno Lööv (ej verifierad)

Premiummärken är de finaste märkena, de i toppen t ex alla Mercedes, Lexus och även BMW får vi räkna dit.

Audi kan kosta vad de vill men premium är de inte än... Det krävs mycket för att bli det.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-24 20:34
Trött på barnsligt tjafs (ej verifierad)

Kan det vara så att det är upp till marknaden till att bestämma vilka som är premiummärkena och inte vi enskilda svenskar?

#7 • Uppdaterat: 2011-01-24 20:39
Uno Lööv (ej verifierad)

Audi kommer inte bli premium bara för att du skriver skumma inlägg...

#8 • Uppdaterat: 2011-01-24 20:43
Trött på barnsligt tjafs (ej verifierad)

Det har jag inte sagt heller men försöker bara avsluta en fjantig debatt. Alla tycker olika. Vissa tycker att Mercedes näst intill har börjat förlora sin premiumstämpel sedan Chrysler köpte dem. Andra tycker att BMW är överskattade och vissa tycker att Audi fortfarande är en wannabe. Det är det som är själva grejen med fri vilja, man får tycka vad man vill.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-24 20:45
Trött på barnsligt tjafs (ej verifierad)

Rättelse, sedan Mercedes köpte Chrysler.

#a • Uppdaterat: 2011-01-24 20:49
Uno Lööv (ej verifierad)

Unos ord är det som gäller. Skämtåsido men jag ger alltid ett oberoende perspektiv på sådana här uttalanden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.