Nästa artikel
Audi e-tron får toppbetyg i krocktest
Nyheter

Audi e-tron får toppbetyg i krocktest

Publicerad 15 augusti 2019 (uppdaterad 15 augusti 2019)
Första elbilen att få högsta säkerhetsklassningen från amerikanska krocktestorganisationen IIHS.

Elsuven Audi e-tron har redan testats av europas krocksäkerhetsorgan Euro NCAP och fick där fem av fem stjärnor, med bland annat 91 procentigt skydd i delkategorin vuxna passagerare och 85 procentigt skydd av barn. 

Men nu har bilen också satts på hårda prov av IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) i USA. Testerna av IIHS ses som många som tuffare än de som utförs av Euro NCAP. Resultatet blev att e-tron tilldelas institutets högsta utmärkelse, ”Top Safety Pick+”. Det är första gången som en elbil får denna utmärkelse.

E-tron testades i standardutförande och fick goda resultat, då den ”presterade bra i krocksäkerhetstesterna och fick bra betyg i frontaltestet med liten överlappning på passagerar- och förarsidan, samt frontalkrock med medelöverlappning”, skriver IIHS på sin hemsida. E-tron sidokrock, hade god takhållfasthet och stabit nackskydd. IIHS bedömde också att e-trons LED-strålkastare gjorde ett gott jobb i varierande ljussituationer. Bilens system för att undvika frontalkrock beskrivs som ”överlägset” och lyckades undvika en krock i 25 mph-testet (40 km/tim). Vidare lyckades e-tron reducera sin träffhastighet med motsvarande 18 km/tim i 12-mph-testet (19 km/tim). 

En annan biltillverkare som siktade på högsta säkerhetsklassningen var elbilen BMW i3, men eftersom den bara förtjänade betyget ”acceptabelt” om sina säten och nackskydd blev det inte Top Safety Pick+ i det fallet. 

Enligt Automotive News som pratat med IIHS kommunikationschef är de just nu i färd med att avgöra om Tesla Model 3 får samma utmärkelse som Audi e-tron och resultatet förväntas komma i september. 

Du kan se krocktesterna av Audi e-tron i filmerna nedan.

Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron?
 

Fakta: Krockprover

Testförfarandet av Euro NCAP och IIHS skiljer sig åt på flera punkter. 

Euro NCAP tar i sina tester inte någon hänsyn till huvudets återstuds bakåt när krockdockan träffat airbagen. Euro NCAP använder heller inga kvinnliga krockdockor, vilket IIHS gör i vissa delmoment.

Båda krocktestorganisationerna låter bilarna bli påkörda från sidan av en krockvagn i 50 km/tim. IIHS krockvagn väger 1,5 ton och ska simulera en suv, medan Euro NCAP:s krockvagn med sina 950 kilo efterliknar en småbil. 

Såväl Euro NCAP som IIHS gör frontalkrockprov med 40 procents överlappning, men IIHS gör också med 25 procents överlappning, vilket blir mer krävande för bilkonstruktionen. IIHS testar också takstyrka, vilket inte Euro NCAP gör. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-15 12:30
Klarsynt

Tja... vad annars när bilen väger 2.5 ton (varav cirka 750 kg är blodsbatteri).

.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-15 13:59
gmogmo

@Klarsynt - egenvikten är ointressant vid krock med ett betongfundament!
Men du är ju å andra sidan mästare på osakliga inlägg - har du någonsin funderat på hur mysigt oljearbetarna i Sudan, Venezuela och Saudi Arabien m.fl. har det?

#3 • Uppdaterat: 2019-08-15 14:15
StefL

Klaris - eftersom alla som läser här numera VET att ordet "blodsbatteri" ingår i samtliga dina inlägg kan du spara en väldig massa tid om du ersätter det med en kortare symbol såsom * eller liknande. ;-)

#4 • Uppdaterat: 2019-08-15 14:59
L. Mäkinen

Undrar om det går att återvinna all kobolt som finns i avgasbilarnas katalysatorer så barnen i Kongo slipper jobba...

Jag tycker e-tron är en klen ursäkt till elbil från en koncern som borde ha muskler att göra något för en bredare publik.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-15 15:52
celef

Är det verkligen nödvändigt att krocktesta nya bilar idag, dom kan säkert krocksimuleras i datorn med hög ackuratess?
Och hur många bryr sig egentligen om dessa test, vi köper nog bil väldigt oavsett krockresultat

#6 • Uppdaterat: 2019-08-15 21:34
Klarsynt

@gmogmo

Jaså? Det var ett synnerligen oinitierat inlägg, med otrevliga personangreppsuttryck. Med mer material i fordonet så finns det mer som kan ta upp smällen, Mer material för deformationszoner med mera.

.

#7 • Uppdaterat: 2019-08-15 21:48
N-iklas

Kunde ju varit bättre, utlösa sidogardinerna i frontsmäll är inte nödvändigt om man investerar mer i teknikens utprovning och att BÅDA sidorutorna krossas och dessutom kastar in en mängd stora och små glasbitar som med hög hastighet flyger genom kupen är inte acceptabelt - även om en förmildrande omständighet är att den påkörande vagnen inte är en personbil som i Europa utan den typiska amerikanska bamsebilen.

Sen är väl filmen vid liten överlappning tämligen bristfällig eftersom det är vad som händer i fotutrymmet som är intressant.

Noteras kan också att rutan i bakdörren, som vanligt på Audibilar, öppnar uselt.

#8 • Uppdaterat: 2019-08-15 22:38
Uffeeh

Hög tid att Euro-NCAP inför small-overlap i sina tester, ställer mycket högre krav på bilen än med större överlappning.

#9 • Uppdaterat: 2019-08-27 23:04
Roy J

Klarsyn, jag drar det här en gång till, men sen får det vara slut med ditt osmakliga epitet "blodsbatterier".
Den kobolt som bryts under feodalliknande förhållanden med vidrigt barnarbete i södra Kongo används huvudsakligen inom vitaminindustrin och vid raffinering av olja.I norra Kongo har kineserna startat gruvor med betydligt bättre förhållanden och kobolt kommer att brytas på allt fler platser, kanske även i Sverige.
Kobolt finns i din mobiltelefon och i katalysatorn under din bil och används inom en rad andra områden.
Vad gäller bilbatterier har kobolthalten dragits ner och helt nya batterier är under utveckling, inte minst solid state-batterier som minskar vikten men framförallt volymen.

Barnarbete och vidriga arbetsförhållanden är knappast materialets fel, för övrigt. Har du funderat på hur dina jeans är framställda?

#a • Uppdaterat: 2019-08-27 23:10
Roy J

Klarsyn, du behöver läsa på lite om grundläggande fysik.
Att bromsa upp en högre vikt är inte precis lättare än att bromsa upp en lägre vikt om du krockar med en betongbarriär eller bergvägg. De tunga batterierna ingår inte i den energiupptagande strukturen.
Vid kollision med en mindre och lättare bil kan dock den högre vikten vara en fördel, men inte i den utsträckning du kanske tror, på grund av den låga placeringen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.