Bild
Nästa artikel
Audi dras in djupare i dieselgate

Audi dras in djupare i dieselgate

Nyheter

Tyska åklagare fortsätter att gräva i dieselfusket. Nu utreds flera individer i Audis ledning, bland annat ska Audis vd Rupert Stadler ha beordrat mörkning av fusket.

Åklagarmyndigheten i München meddelar nu att undersökningen av Audi i utsläppsskandalen nu undersöker både aktiva och före detta styrelsemedlemmar som misstänks vara inblandade i utsläppsskandalen som avslöjades 2015. Om någon fälls riskerar de böter på upp till en miljon euro. Audis vd Rupert Stadler anklagas samtidigt för att ha gett order om mörkning av utsläppsmanipulationen inför ett möte med amerikanska miljömyndigheter 2015.

I Tyskland kan inte företag åtalas för brott, men Tyska staten kan eventuellt kräva att Audi betalar hela vinsten på de manipulerade fordonen i ersättning. Det kan också bli en förvaltningsrättslig process där företaget kan dömas att betala stora summor i böter.

Diskutera: Är det rätt att ta hela vinsten från Audi?
Taggar: Nyheter, Audi

Kommentarer

#1
2017-08-07 10:09

Nu var det ju inte frågan om att ta HELA vinsten från Audi, utan vinsten från manipulerade fordon.
Och tja, är det så att det stämmer så låter det ju som ett bra straff som skickar tydliga signaler att det inte är ok att fuska.

Men upp till en miljon Euro i böter för en person i den positionen, det är nog peanuts i sammanhanget, sannolikt vad som vaskas på någon enkel grillfest hos dessa herrar.

#2
2017-08-07 11:45

Hur blir det med herr Winterkorn?

#3
2017-08-07 11:51

Mkt bra poäng trasten, det har varit väldigt tyst runt den mannen.
Hade nog varit skönt om han och de ansvariga som lett detta faktiskt får lite skit kastat på sig och öppna plånboken.

#4
2017-08-07 11:56

Spelar ingen roll. Tesla kommer ändå krossa dem.

#5
2017-08-07 13:27

Rymdskrot, tror tvärtom.
När Audi kommer med en ren elbil så finns ingen anledning att köpa Tesla.
Audi är mästare på s.k. kvalitetskänsla.

#6
2017-08-07 14:17

Hur fan kan företag INTE åtalas för brott i Tyskland? Det är ju helt sinnessjukt?
Inte undra på att de är helt jädrans respektlösa?

#7
2017-08-07 14:22

Det är väl lätt att räkna ut varför inte Tyskland sätter dit Audi/VAG så det visslar om det?? Eller varför drar inte EU åt tumskruvarna hårdare? Det är lika lätt att lista ut varför jänkarna är hårda i nyporna.

#8
2017-08-07 14:42

Helt rätt Ingooo.
Den enkla uträkningen heter olika lagar.

#9
2017-08-07 15:21

Varken den tyska staten eller EU äger rätt att kräva någonting angående Dieselgate, man kan ju undra hur allt detta uppstår och för mig sätter detta made in Germany på spel. Ser man bakåt så har dem trots sina eminenta kunskaper en tendens till att bli styva i korken om saker kommer lätt, VW skulle inte ha tagit sig genvägar.

I skenet av detta så framstår Volvos symbios med Kina som ett genidrag, Volvo har säkert fått till sig en massa visdom och ligger nu i en fas där de klättrar upp till nästa nivå medan att VW sugs ned i leran.

#10
2017-08-07 16:05

Rev Benny.
Ja olika lagar är en orsak förstås samt att det är olika bestämmelser här och där vilket innebär olika konsekvenser. Sen är min konspiratoriska sida mer inne på att incitamenten inte är lika lockande här inom EU som för jänkarna att försvaga VAG avsevärt. Det kan ju innebära att respektive myndigheter väljer att använda hela arsenalen med "åtgärder" för att åsamka ekonomisk skada eller välja den väg som orsakar minsta möjliga skada totalt sett på "hemmaplan". Skulle ha varit otroligt intressant att se hur EU agerat med åtgärder om det exvis hade varit kinesägda Volvo eller amerikanska Ford som hade gjort bort sig på motsvarande sätt

#11
2017-08-07 16:15

Helt rätt att ta hela vinsten från Audi. Fusk och mygel skall kännas, ordentligt. Annars fortsätter de bara att fuska, det blev ju inget straff.

#12
2017-08-07 17:29

Audi bygger fantastiska bilar.. Men är dom fuskare ska dom straffas.

#13
2017-08-07 20:04

"I Tyskland kan inte företag åtalas för brott"
Men böta kan man få göra, knepigt.

#14
2017-08-07 21:59

Vad krävs för att man inte ska ha förtroende längre för ett företag?

#16
2017-08-08 10:03

"Audi bygger fantastiska bilar" jaha och hur vet man det om man fuskar?
En gång fuskare alltid fuskare och en gång lögnare alltid lögnare.

Själva tanken bakom fusk är ju att lura någon att tro något som inte är sant, så hur kan man då veta att det människor tror verkligen är med sanningen överensstämmande och inte en skicklig lögn?

#17
2017-08-08 10:18

Du är inte lite fördömande nu? Visst det är dåligt att de fuskar, men var långtifrån ensamma om det. Titta dig runt i världen så kommer du att upptäcka så mycket fusk med precis allt. Hur mycket frukt/bär är det i våran mat tex som skall innehålla det!? (bara som ett konkret exempel).

#18
2017-08-08 12:07

Att ta vinsten är ju det samma som ett dåligt år. Det är väl inget vidare straff? Skadeverkan kan begränsas till en bokföringsgrej som inte nämnvärd belastar företaget. Är vinsten 0 betalas till exempel ingen skatt och samhället är den största förloraren?

#19
2017-08-08 12:09

åja det fuskas med mycket men det innebär ju inte att fusket därmed inte är något fusk...
eller något negativt...
eller något dåligt...

Det går inte att någonsin överhuvudtaget lita på den som medvetet fuskar eller ljuger - inkompetens, slarv och olyckligt misslyckande utan medveten avsikt kan man alltid åtgärda och ta bort, men fusk handlar om den grundläggande kärnan och visar hur skäl och hjärta ser ut - det ändrar man inte på genom att be om ursäkt och glömma alltsammans till nästa dag...

Förtroende är grunden för allt - när något blir fel är det avgörande inte OM det blev fel utan VARFÖR... det avgör vilket förtroende man kan ha i framtiden.

#20
2017-08-08 15:49

Bilägarna som är de minst skyldiga är de som kommer att straffas
Kapitalet kanske svettas en stund så de behöver byta skjorta.
Sveriges bedrägerirotel- Det är chefsåklagare Alf Johansson som nu ska undersöka om VW gjort sig skyldig till grovt bedrägeri och brukande av osann urkund, vilket ..någon som hört något?
Den lilla männsikan ska betala i värdeminskning o bränsleförbrukning och sen ska han inte få köra i städer.
Staten kommer ta tillfället i akt och höja priset på diesel.
Klart VW koncernen ska betala- och sedan krypa in i kurran.
Visserigen tror jag inte på NOx hysterin- men man räknar med hundratusentals dödsfall per år- och hur många grader varmare blir det och hur många centimeter ökar havsnivån?

#21
2017-08-09 09:49

VAG har med största sannolikhet valt att "offra" varumärket Volkswagen i Dieselgate. Låter ju rätt medvetet smart att hålla undan de övriga för att minska skadan, men risken är att man förlänger "affären" istället. Nu dyker skriverier om Audi och Porsche upp, och än så länge har det varit rätt tyst runt Skoda och Seat -men de får väl sin tid också, så småningom.

#22
2017-08-10 07:08

Detta är ganska fantastiskt, vad krävs för att man inte ska ha förtroende för en koncern/bilmärke.....tydligen krävs det ganska mycket innan man ändrar uppfattning, trots att man blivit grundlurad av koncernen/ bilmärket........och inte fått det man trott......för att inte tala om miljö och hälsoproblem som ett brev på posten.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.