Nästa artikel
Audi bygger in solceller i glastak
Nyheter

Audi bygger in solceller i glastak

Publicerad 23 augusti 2017
En tunn film av solceller som ska sitta på glastaken på Audis bilar.
Utnyttjar solljus för att öka räckvidden på sina eldrivna fordon.
Audi har startat ett samarbete med kinesiska solcellsspecialisten Hanergy för att utveckla en tunn film med solpaneler som ska sitta på bilens glaspanoramatak och ge bilen extra energi.

Elektriciteten som samlas flödar vidare in i bilens elektriska system för att exempelvis driva luftkonditionering eller stolsvärme. Detta ger i sin tur en positiv effekt på räckvidden, eftersom batteriet inte behöver slösa energi på bilens komfortsystem. I ett senare skede hoppas man att solenergin ska kunna användas för att direkt driva bilens framfart.

I slutet av detta år planerar Audi och Hanergy att visa upp en prototyp på teknologin.
 
Diskutera: Vad tycker du om möjligheten att ladda eldrivna bilar genom taket?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-23 12:44
saabnisse

Om man räknar med att det skulle kunna gå att få som mest ca 0,3kWh från taket då solen lyser som starkast, så kommer det att ta minst 100 timmar solljus för full laddning.
Men för att få lite svalka vid parkering kan det ju fungera, det har ju Prius visat.

#2 • Uppdaterat: 2017-08-23 13:07
L. Mäkinen

Jag vet inte om det känns så radikalt med tanke på att SAAB EV-1 hade funktionen för drygt 30 år sen.
Konstruktionen känns som om den ger ganska lite pang för pengarna.

#3 • Uppdaterat: 2017-08-23 13:53
StefL

Naturen sätter gränserna. Energiinnehållet i solstrålning på Jordens avstånd från Solen är ca 1,5 kW/kvm, och även om man efter förluster i atmosfären och med hänsyn taget till solcellernas verkningsgrad skulle lyckas tillgodogöra sig så mycket som 10% av detta (vilket ter sig osannolikt) innebär det alltså endast en effekt av 300W för ett tak på 2 kvm - detta under ideala förhållanden.
Om man räknar med att en framtida effektiv elbil behöver 1,5 kWh/mil tar det alltså MINST fem timmar att på detta sätt ladda el för en mils körning...

#4 • Uppdaterat: 2017-08-23 13:56
PREVIA

6 km längre körsträcka på bara el på en dag kan 180 watt panelen som nya Prius nya laddhybrid kan fås med tillföra som mest. 18 000 kr kostar det att utrusta bilen med panelen vilket gör att det tar lång tid att tjäna in kostnaden.

#5 • Uppdaterat: 2017-08-23 17:51
saabnisse

Och det förutsätter att det inte är mulet!

#6 • Uppdaterat: 2017-08-23 18:33
S-E S

Bygg in en bogserlina i fronten att användas i mulet väder och vid färd i fjällvärden.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-23 20:26
Tvärnit

Helt rätt och jag undra varför inte redan så har skett?
Alltid hjälper det något och är ett steg i rätt riktning vilket börjar att bli allt mer viktigt.

#8 • Uppdaterat: 2017-08-23 22:05
Raywave

Först med solceller som drev bilens luftkonditioneringssystem var Mazda Cosmo, 1992 vill jag minnas att den modellen kom.
Så iden är bara 25 år gammal :-)

#9 • Uppdaterat: 2017-08-23 22:55
Tvärnit

Rayware. Helt riktigt men att det skrevs säkert spaltmeter negativt om detta.
25 år ja, jag tycker att vi det här laget så skulle var bil ha integrerade solceller på huv o tak.

#a • Uppdaterat: 2017-08-23 23:39
PREVIA

Audi systemets energivinst blir nog klent då luftkonditioneringen i Audi bilar fortfarande drivs med det ålderdomliga systemet med remdrift så då blir det bara sätesvärmaren kvar att drivas med solceller och då bara på vintern och när bilen körs. Och på vintern har vi inte mycket sol i våra trakter. Andra bilmärken med solceller laddar sitt stora batteri som driver både bilen och luftkonditioneringen vilket gör att batteriet laddas även när bilen står parkerad vilket brukar vara huvuddelen av tiden bilen vistas i solen.
" I ett senare skede hoppas man att solenergin skall kunna användas för att direkt kunna driva bilens framfart." Uttalar sig biltillverkaren som alltid skriver Vorschprung durch Technik i sin reklam om sina bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.