Bild
Nästa artikel
Audi A9 – lyxigaste Audin hittills

Audi A9 – lyxigaste Audin hittills

Illustration

Nuvarande toppmodellen A8 räcker inte längre till för Audis lyxambitioner. En ny, större, bil planeras och modellnamnet blir Audi A9.

Bilen byggs, enligt uppgift, på en ny tekniskt plattform som Volkswagen-koncernen utvecklar speciellt för sina högstatusmärken Porsche, Lamborghini och Audi. Bentley, som också ägs av Volkswagen, står dock ännu så länge utanför projektet.

Ledstjärnan under arbetet med den nya plattformen är extrem flexibilitet. Den tillåter såväl bak-, fram- som fyrhjulsdrivning och ska även kunna användas för eldrift och olika typer av hybridsystem. Audis planerade A9-modell är tänkt som en ultralyxig fyradörrars coupé, med karosslinjer av ungefär samma snitt som nya Audi A7.

Över 100 000 euro
Några mer djuplodande tekniska uppgifter om den nya bilen har vi inte lyckats vaska fram. Men toppversionen lär i alla fall bli eldriven, med en bensinmotor som räckviddsförlängare, och en maxeffekt på uppemot 500 hästkrafter.

Priset blir sannolikt skyhögt. Särskilt med tanke på att A9 i sitt enklaste utförande, om man nu kan tala om enkel i sammanhanget, enligt branschskvaller kommer att kosta en bra bit över 100 000 euro.

Diskutera: Vad tycker du om illustrationen av Audi A9?

Taggar: Nyheter, , Audi

Kommentarer

#1
357:an
2010-11-30 08:40

Ska vi gissa på att smeknamnet blir "Hajen"?

Ok, bara en illustration, men snacka om att tyskarna höjer ribban. Det förefaller vara så banalt enkelt för den tyska trion att distansera sig från de övriga.

Alltså, vilket lok!

#2
j a r l
2010-11-30 08:51

Fy tusan vilket missfoster.

#3
Raymond K
2010-11-30 09:11

Den kunde varit snygg om det inte vore för den gräsligt uppkäftiga fronten

#4
J.Hundt
2010-11-30 14:06

Det är så en riktig bil ska se ut!
Så nu är det bara att vänta på tomten eller ta en trisslott!

#5
J.Hundt
2010-11-30 14:08

Svar till Raymond! Håller fullt och fast med Dig och det är det enda som kanske stör bilden! Men har Du inte sett att i princip varenda biltillverkare har kopierat denna front! Och jag förstår inte att jag alltid gäspar när jag ser denna front! Det smittar tydligen!

#6
DEK
2010-11-30 15:26

Vem behöver ett dylikt missfoster - ung lika ful / opraktisk och miljövidrig som nya Saab 9-5. Ena riktiga 'sista dinosaurier' !

#7
2010-11-30 15:36

För en gång skull ser man en stor grill som inte ser ut som ett pajasgrin eller någon jättelik slamsugare. Den här är faktiskt OK trots sin storlek. Bilen andas maffig elegans.
Sen kan man ju alltid ha synpunkter på behovet av något liknande. Men den är ju knappast tänkt som en volymvagn. Ett bra skäl till dessa extravaganta åk är att de blir plattformar för ny teknik. Ny teknik kostar och här kan man ta betalt för den.

#8
Beppe01
2010-11-30 16:01

Ännu en av Müdsams fantasifoster. Pinsamt att ViB fortfarande använder denne illustratör.

#9
357:an
2010-11-30 16:18

Mest intressant blir dock att invänta svaret från Mercedes och BMW. Maybach har inget i den här matchen att göra, så Mercedes lär nog få utöka flottan ytterligare - precis som BMW. Vilken underbar trio detta är.

#10
S-E S
2010-11-30 17:18

Bra att visa upp om man har glömt bankboken och Rolexen hemma?

#11
Jan Åberg
2010-11-30 19:23

Fronten inklusive framskärmarna är förbannat ful och tyder på (tyskt) mindervärdeskomplex kombinerat med (tyskt) storhetsvansinne vilket inte är någon bra kombination. Dags att rita om!

#12
Karl_99
2010-11-30 19:51

Ytterligare en variant på A4, bara lite större, vad är nyheten på denna bil? (Delar troligen plattform med ´Skoda Superb dessutom...)

#13
Proffsbilist
2010-11-30 19:56

Vem betalar uppåt en miljon kronor för en Audi??

#14
2010-11-30 20:13

Va fan är detta, dagens i-landsproblem? Vem i h***ete behöver en bil som är så stor och dyr??

#15
357:an
2010-11-30 20:19

Tja, vad ska man säga om alla dess revolterande tonåringar som inte är torra bakom öronen?

#16
sweeny
2010-11-30 21:20

om man inte hyllar BMW, MB, Audi är man bara en fjortis...? moget...

#17
Jookern
2010-12-01 05:53

Karl_99, skriver du ett inlägg till en text du inte ens har läst? Det står ju att A9 är byggd på en ny plattform som är utvecklad även för Porsche och Lamborghini. Alltså statusmärken, inte Skoda.

Arnold Schwarzenegger sa så här för några år sen: I Kalifornien så gratulerar grannen dig när du köpt en ny, fin bil. I Europa får du lacken repad.

#18
Jookern
2010-12-01 05:54

Karl_99, skriver du ett inlägg till en text du inte ens har läst? Det står ju att A9 är byggd på en ny plattform som är utvecklad även för Porsche och Lamborghini. Alltså statusmärken, inte Skoda.

Arnold Schwarzenegger sa så här för några år sen: I Kalifornien så gratulerar grannen dig när du köpt en ny, fin bil. I Europa får du lacken repad.

#19
357:an
2010-12-01 08:32

Jookern, snygg beskrivning i andra stycket. Det är svenskens (även om det i texten stod om Europa) barnsliga sätt att "våga vägra" premiumbilar bara för att de själva inte får åka i en. Förstör de inte andras dyra, fina bilar vräker de galla ur sig över det som är premium ackompanjerat av något osammanhängande ludd om bluff och båg. Tyvärr har det under några år nu varit inne med att häftigt kritisera det etablerade. Nu är pajasjournalisterna igång och försöker avsätta kungen. *Suck*

#20
THBE
2010-12-02 14:17

Blir så trött på att det inte framgår tydligt att bilden endast är en illustratörs gissningar och egna tolkningar på det han fått läsa och höra. Speciellt när denna artikel var med i papperstidningen kunde man lätt tro att detta var slutlig design då inget annat framgick. Det ger ju mer att visa en spionbild på en maskerad bil, eller ingen bild alls.

#21
Hans B
2010-12-13 11:18

Det här ser ju ut som Citroens nyligen lanserade konceptbil Metropolis! Den bilen måste illustratören haft som mall...

#22
J.Hundt
2010-12-15 17:55

THBE. Bli inte trött, utan se vad denne Müdsam kan åstadkomma! Han ligger alltid sanningen så nära, att många har grunnat på den information han har!
En fantastisk illustratör!!

#23
Wall Enberg
2010-12-15 17:59

Jag hoppas att Vi Bilägare behåller Herbert Müdsam i många år till!
En fantastisk tecknare! Och oftast har han helt rätt i sina antaganden! 5 stjärnor!

#24
R.Agata
2010-12-15 18:01

Jamen, vem vill inte ha ett sådant lokomotiv?
Jag tror inte någon av insändarna skulle tacka nej! ;-D

#25
Magnus_Lindberg
2010-12-26 00:14

Konstigt, att så fort man döper en bil till Audi så blir den snygg men när den hette Citroën Metropolis, då var den ful ????
Jan Åberg, jag vet inte om den som ritade Metropolisen var tysk, men den som ritade denna bilden har nästan kopierat metropolisen rakt av.

#26
Napolion
2011-01-05 18:19

En kopia av Citroens Metropolis! Cittran är faktiskt snyggare med en mer dynamisk linjeföring.
Skulle inte tro att Audi godkänner ett så stort avsteg från sin i mitt tycke lite tråkiga och alldagliga linje.

#27
benzon
2011-01-09 18:19

Det är lätt att prata skit om en bil man aldrig får råd att köpa.
Typiskt jantesvenssons.
CL600

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.