Bild
Nästa artikel
Audi A8 kommer som hybrid

Audi A8 kommer som hybrid

Nyheter

Under 2012 kommer Audi att lansera en hybridvariant av lyxsedanen A8. Utöver elmotor har bilen en 2,0-liters bensinmotor.

Audi planerar att lansera en hybridvariant av lyxsedanen A8 under 2012. Bilen har en 2,0-liters bensinmotor som kan ge 245 hästkrafter och 480 newtonmeter under kortare perioder. På enbart el kan Audi A8 Hybrid nå 100 km/h och köras i tre kilometer så länge farten inte överstiger 60 km/h.

Från stillastående accelererar Audi A8 Hybrid till 100 km/h på 7,7 sekunder och toppfarten är 235 km/h. Bilen har en tiptronic-växellåda med åtta växlar och gör åt mindre än 6,4 liter bränsle per 100 km, vilket ger en utsläppsnivå på 148 gram per kilometer.

Valbara körlägen
Föraren av en Audi A8 Hybrid kan själv välja mellan tre olika körlägen. Bilen kan köras med elmotorsprioritet, ett läge som balanserar mellan el och bensin och ett läge för ett ”sportigare körsätt”. Dessutom kan bilen köras på enbart el eller enbart bensin.

För att ytterligare spara energi är Audi A8 hybrid utrustad med såväl start/stop som ett system som använder sig av överskott från vridmomentet för att ladda batteriet. Batteriet laddas även när föraren släpper på gasen.

Audi A8 Hybrid är också en lättviktare. Genom att bygga karossen, förutom B-stolparna, helt i aluminium har tillverkaren gjort karossen 40 procent lättare än om den vore byggd helt av stål.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A8 Hybrid?

Taggar: Nyheter, , Audi A8

Kommentarer

#1
2011-09-14 18:40

Audi skjuter sig nog i foten här, dom som köper ny A8a är nog inte speciellt sugna på 4cylindrar även om den kommer med en elmotor, Bmw och M-B har fattat galoppen i alla fall och erbjuder V6/8 och elmotor sina hybrider i samma segment.
Snikigt Audi, snikigt värre! och jag tror dom flesta håller med mig då man vill känna sig lite speciell i toppmodellen och inte sitta med en likadan motor som sitter i A3/4 tex.

#2
2011-09-14 21:13

Frågan är vad lyxbilsdesigners eftersträvar, goda affärer, originalitet, pr, eller endast experiment med publiksmaken? Köparna har väl knappast ekonomi i sinnet vad gäller sina egna nöjen?
Till och med Ferrari och Porche torde ge bättre vinst på sina bilmodeller än vad såna här utopiska teknikfrosserier kan ge!

#4
FredrikEmilsson
2011-09-14 23:20

Leifer, detta är en lyxbil. Du får prova en A8 så får du känna själv...

Prestandamässigt så verkar denna duga alldeles utmärkt, eller?
En elmotor känns väl knappast speciellt lyxigt eller premium jämfört med t.ex. en 4.2 TDI.
Men det är nog dags att tänka om. Får de sina "lyxbilskunder" att välja detta så kommer det att bli inne även hos de "vanliga" kunderna.

Eller tror ni att alla lyxbilsköpare måste ha en bil med fet motor, sportbilsprestanda etc?
De säljer ju redan idag bilar med 3-liters TDI, tydligen funkar det...

#5
2011-09-15 00:11

FredrikEmilsson 3.0 TDI är en utmärkt motor, snabbare och starkare än vad denna motor är trots elmotorn.

Audi kommer få svårt att sälja dessa som sagt.

#7
2011-09-15 09:56

Fredrik, skulle det vara nödvändigt att ge leifer ytterligare en chans att tjata sitt förb-nnade drävel? Audi A8 ingår i premiummärket Audis modellprogram och räknas givetvis som premium - det är alltså märkets sammanvägda image på marknaden vi pratar om - inte imagen för en enskild bilmodell. Redan när jag såg leifers fråga i sitt inlägg förstod jag vad hans avsikt var och jag hoppades att ingen skulle gå i "fällan". Men tyvärr ...
Det finns grovt sett fyra kategorier biltillverkare: "vanliga" tillverkare (som t.ex. Opel), premiumtillverkare (Mercedes, BMW och Audi), rena lyxbilstillverkare och rena sportbilstillverkare. Så, den som trodde att Mercedes, BMW och Audi i egenskap av premium var "Top of the Line" har misstagit sig. Över dessa finns de rena lyxbilsmärkena, vars lyxiga appeal och flådiga interiörer lirar ytterligare en division högre. Men glöm återigen hållbarhet och premium resp. lyx i samma resoenmang. En Rolls för två miljoner kommer inte att hålla bättre under daglig användning i tio år än vilken annan bil som helst. Men det är inte heller det som Rolls-kunden betalar för - den kunden betalar för något "mer", något som vissa människor inte riktigt kan förstå (eller vill förstå). Toppmodellerna från Mercedes, BMW och Audi har visserligen båda fötterna inne i lyxsegmentet, men märkenas helhetsimage på marknaden dras ner av de något "enklare" modellerna.
Så, visst är Audi A8 en lyxbil - men den sorterar sig under premiumimagen.

Så, inga långdragna diskussioner mer med folk som har hela dagarna till sitt förfogande att sitta här och vräka in inlägg. Jag tackar för ordet och övergår till annan sysselsättning.

#8
Juppe
2011-09-15 11:04

Väl skrivet, Kapten!

#9
2011-09-15 12:25

Intressant att Litiumjärnbatteriet i Audi A8 som väger 36.7 kg med ett energiinnehåll på 1.3 kWh är ungefär samma energiinnehåll som Priusens NiMH batteri som väger 29 kg. Elmotorn har samma effekt som elmotorn i Priusen från 2000 vilket är 45 hk.

#10
2011-09-15 12:48

premium eller lyx hit och dit... det viktigaste måste väl ändå vara om den har diffbroms...? OBS!! Ironi!!!

#11
Juppe
2011-09-15 13:15

"The Prius uses a sealed 38-module nickel metal hydride (NiMH) battery pack providing 273.6 volts, 6.5 A·h capacity and weighing 53.3 kg (118 lb)."

Alltså betydligt tyngre. Dessutom har NiMH en betydligt kortare och sämre livscykel än Li-ION som A8'an har.

#14
2011-09-15 15:49

lugn i stormen, Leifer... jag har aldrig lagt mig i diskussionen om vad premium är...

#15
Juppe
2011-09-15 16:20

leifer: Jag skulle inte säga att RR är premium. De är för små och nishade för det.
Premium är ingen specifikation utan målgruppens uppfattning om varumärket och den varierar på olika marknader.
Lexus är betydligt mer premium i Japan än vad de är i Europa. Volvo är betydligt mer premium i USA än vad de är i Sverige ...

#16
2011-09-15 16:34

Juppe. Det stämmer att Priusen som kom för tolv år sedan, modell 2 har 38 moduler i batterilådan, var modul väger 1050 g. Sedan kommer plåtlådan med dator till. Men Priusen modell fyra som är rätt ny, har bara 28 moduler som var väger 1040 g styck, pluss plåtlåda dator sladdar slangar osv. http://www.toyotapriusbattery.com/
Nu kommer den större modellen Nr 5 av Priusen som senare i år kommer ut i Nordamerika, som med fem sittplatser har NiMH batteri, och som sjusittsig har lithium-ion batterier som tar mindre plats.
http://www.treehugger.com/files/2011/05/toyota-launches-prius-alpha-7-seat-japan.php
Att NiMH en betydligt kortare och sämre livscykel än Li-ION har vet vi inte än, men vi får väl se om femton år vilka som har rätt om livslängden. Kul att det kommer fler hybridbilar i alla fall.

#17
2011-09-15 16:39

vad spelar vikten på ett batteripaket för roll på en bil som väger över 2 ton, 8 kilo hit eller dit?

#20
2011-09-15 18:59

Premium..... det tenderar att bli liiiite tjatigt. Ungefär som det där med diffbromsar.

#21
2011-09-15 19:47

Per definition är A8 inte premium. A8 är lyxklass!

:o)

#23
FredrikEmilsson
2011-09-15 21:45

Sorry Kapten. Det var dumt, det håller jag med om. :(

#24
2011-09-15 21:59

Fredrik; gör bara inte om det ;-)

#26
Juppe
2011-09-16 09:45

leifer:
Självklart är kvalitet en del i premiumbegreppet. Det tror jag alla håller med om. Audi, BMW och MB håller en generellt högre kvalitet än de flesta bilmärken. Sätt dig i en 5 år gammal tysk med 10,000 mil på mätaren och sen i en annan bil så får du se.

Komponentkvalitet är en annan femma. Alla bilmärken använder sig av underleverantörer för diverse komponenter i bilarna och kan därför drabbas av samma typ av komponentfel som alla andra.

Man kan dra paraleller till andra branscher. Sony är t.ex ett "premiummärke" inom hemelektronik. Snygg finish, gedigna men i grund och botten samma komponenter som de flesta andra. Bästa exemplet är nog Apple som verkligen lyckats bygga ett varumärke med premiumstämpel - och visst, produkterna håller en generellt sett hög kvalitet, men de är inte felfria.

#28
Juppe
2011-09-16 15:24

Leifer:
Kvaliteten är en parameter, men inte den enda. Jag tror att det är också vad Kapten menar. Att en Toyota Yaris har mindre fel än en MB S-klass innebär inte att Yarisen är mer premium. Det innebär bara att den håller bättre ... kanske för att den inte har så mycket saker som kan gå sönder? :)

VW Phaeton är en lyxbil, men _märket_ VW är inte ett Premium-märke .. åtminstone inte jämfört med Audi, BMW och MB. Däremot är VW mer "premium" än t.ex KIA här i Europa. Därför kan VW ta mer betalt för sina bilar än KIA.

Observera att det här är mina åsikter och inte fakta. Mig veterligen finns det ingen formel eller specifikation på vad som är premium och vad som inte är det. I grund och botten handlar det om allmänhetens uppfattning om varumärket och den status/livsstil/kvalitet som man förknippar med det.

#29
2011-09-17 22:29

Leifer! er RR kjent for overkvalitet? eid og bygd av BMW i England, med en flertal av MBW deler som motor og driv + X andre deler. Betyr det at BMW også er kvalitet. Har fortsat ikke hatt min BMW 530d 2011 mod på verksted enda så litt kvalitet må jo det være der :-) Leste nå at BMW er blitt verdens største luksusbil produsent, sikkert lei å svelge for mange.

#31
2011-09-18 00:12

Leifer. Nei jeg har ikke montert Quaife den fins ikke til F10 og F11 enda, men jeg er veldig nøyd med fremkomligheten og stabiliteten på snø og is, vurderte en 530x drive fordi jeg kjører på så mange forskjeligge vei og føre bakker og berg i min jobb i Norge og Sverige. Har hatt en del biler gjenom tiden men ingen så bra som den jeg har nå,nei faktisk ingen i nærheten det er bare helt topp. Men ikke noe slår 4wd når det gjelder fremkomlighet, det er fysikkens lag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.