Bild
Nästa artikel
Audi A6 Avant blir plug-in hybrid…

…och det blir även Audi A6 Sedan.
Audi A6 blir laddhybrid
Publicerad 27 april 2020
Nyheter
Både kombin och sedanen lanseras som plug-in hybrider med upp till 5,5 mils körning på el.
I Audi A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro får en tvåliters bensinmotor hjälp av en elmotor och totalt levereras 367 hästkrafter.
Räckvidden på el enligt mätmetoden WLTP är 5,5 mil i sedanen. I kombiformatet krymper den något till 5 mil. Bilarna är fyrhjulsdrivna och kopplade till en sjustegad automatlåda.
Audi säger att litiumjonbatteriet på 14,1 kilowattimmar är undanstuvat så att lastgolvet blir plant. I kombivarianten Avant ryms 405 liter i bagageutrymmet. Det är 160 liter mindre än i "vanliga" A6 Avant, där det får plats 565 liter.
Svenska priserna startar på 649.000 kronor för A6 Sedan 55 TFSI e quattro. Kombin A6 Avant 55 TFSI e quattro startar på 666.000 kronor.
Försäljningen startar denna vecka och första leveranserna till svenska kunder beräknas till efter sommaren.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 som laddhybrid?
Räckvidden på el enligt mätmetoden WLTP är 5,5 mil i sedanen. I kombiformatet krymper den något till 5 mil. Bilarna är fyrhjulsdrivna och kopplade till en sjustegad automatlåda.
Audi säger att litiumjonbatteriet på 14,1 kilowattimmar är undanstuvat så att lastgolvet blir plant. I kombivarianten Avant ryms 405 liter i bagageutrymmet. Det är 160 liter mindre än i "vanliga" A6 Avant, där det får plats 565 liter.
Svenska priserna startar på 649.000 kronor för A6 Sedan 55 TFSI e quattro. Kombin A6 Avant 55 TFSI e quattro startar på 666.000 kronor.
Försäljningen startar denna vecka och första leveranserna till svenska kunder beräknas till efter sommaren.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 som laddhybrid?
Kommentarer
"I kombivarianten Avant ryms 405 liter i bagageutrymmet. Det är 160 liter mindre än i "vanliga" A6 Avant, där det får plats 565 liter. "
Nu blev det lite tokigt, eller? Ni menar "hybridvarianten"..?
Läcker, hög kvalitet och högt vill gärna ha begär men då med dieselhybridmotor à la Mercedes.
650k startpris. Vad är poängen? Lika bra att köpa en elbil på en gång?
Är det värt att betala extra för 4 mil på el?
För en gångs skull håller jag med Milky, med såna prislappar på en laddhybrid är det ju bättre gå direkt på ren eldrift direkt.