Nästa artikel
Arlanda inför P-avgift för elbilar
Nyheter

Arlanda inför P-avgift för elbilar

Publicerad 28 maj 2015 (uppdaterad 28 maj 2015)
Ingen mer gratisparkering för elbilar vid Arlanda.
Sedan tre år tillbaka har elbilar kunnat parkera och ladda gratis på några av Arlandas allra mest attraktiva P-platser. I sommar dras de lockande gratisplatserna in.
Sedan tre år tillbaka har elbilar kunnat parkera och ladda gratis på några av Arlandas allra mest attraktiva P-platser. Från den första juni kommer emellertid Swedavia att börja ta betalt för parkeringen.
 
- Det är normalt att man med tiden fasar ut den här typen av subventioner, säger Johan Lindsten, ansvarig för marktransporter på  Arlanda.
 
Den femte juni 2012 invigdes de första laddningsplatserna i anslutning till terminal 5 på Arlanda. Elbilsägare hittade snabbt dit och under senare tid har trycket varit högt på det 40-tal fria p-platser med laddningsmöjlighet som nu finns i anslutning till terminal 2, 4 och 5.
 
- Det var aldrig tänkt att det skulle vara gratis för all framtid, säger Johan Lindsten. Vi kommer att under ytterligare en tid bjuda på ”bränslet” men nu är det inte mer än rätt att också elbilsägarna betalar för det parkeringsutrymme man utnyttjar.
 
Från 1 juni kommer elbilsparkeringarna att omfattas av samma priser som övriga P-platser på Arlanda. Det innebär att det kommer att kosta upp till 80 kr per timme dock max 280 kr/dygn att parkera i närheten av terminalerna framöver. Maximal parkeringstid begränsas till 12 timmar för platserna närmast terminal 2,4 och 5.  Den som behöver parkera längre än så hänvisas till den nya P-huset P53 som också har laddplatser.

 
Diskutera: Vad tycker du om beslutet att ta betalt för elbilsparkering på Arlanda?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-28 14:27
L. Mäkinen

Hade det inte varit för att platserna belamras av pseudomiljöbilar som Volvo V60 och Mitsubishi Outlander hade det varit helt OK att betala för platserna. I dagsläget får jag välja bort att köra elbil till Arlanda eftersom jag inte vet om det går att få ström så jag tar mig hem igen.
Förbjud laddning av halvmesyrer eller montera några hundra stolpar på BETA så är jag nöjd.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-28 14:50
PREVIA

Inte behöver man köra sin elbil till Arlanda när man kan ta en Ruwaida och då behövs ingen parkering.
Swedavia försöker hålla någon form av miljöimage när 25 000 000 passagerare tar flyget vart år bara från Arlanda.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-29 08:21
EnannanRobban

Jag ser det fortfarande som ett bra incitament att åka "elektriskt" till Arlanda genom att platserna har "Pole position" även om man får betala för själva parkeringsytan.

Sedan är det klart att L.M har ett absolut behov av ström om han bara kör ren elbil, vilket inte V60 D6 och Outlander PHEV egentligen behöver, eftersom de ändå kan slanga i sin energi på vilken mack som helst på 5 minuter, men att säga att dessa bilar är pseudo är lite elakt. De som jag känner som har D6 och PHEV kör på ström så mycket det går och självklart passar på att ladda så fort tillfälle ges på vägkrogar, stormarknader eller på jobbet.
Om Golv Variant hade funnits som GTE när jag bytte bil senast hade det blivit en sådan då V60 är för dyr.

Och Visst, Previa, lite dubbelmoral är det med att försöka göra en flygplats miljövänlig, men om vi skruvar på allt som går så blir det bättre om just nu ganska marginellt.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-29 12:09
PREVIA

Praktiskt taget alla kan ta sig till Arlanda med elektriskt drivet transportmedel då både pendeltågen ,Uppsalatågen , SJ fjärrtåg och Arlanda Express drivs elektriskt.
Ändå envisas Statliga Swedavia att göra mycket reklam för att ställa sin fossila bil på tiotusentals parkeringsrutor runt Arland för att sedan transporteras med dieselbuss från och till parkeringarna.
http://www.bussmagasinet.se/2015/04/schizofrent-pa-arlanda/
Om inte den borgliga regeringen med Mats Odell i spetsen givit ett bluffbolag ensamrätt på Arlandabanan i 40 år så skulle alla mijoner passagerare sluppit att betala 75 kr för att stiga av och på ett annat tåg än Arlanda Express vid flygplatsen utan kunde åka på sitt vanliga månadskort utan extra kostnad.
Sett till hur många laddplatser jämfört med hur många övriga parkeringar så kan man inte vara säker på en laddplats och då får man hämta sin bil oladdad vilket inte går så bra med en ren elbil vilket gör attman får ta bärgningsbilen hem från flygplatsen.
http://www.uppladdning.nu/ImageFetch.ashx?id=0ce58fa4-d606-494f-b16d-a61bdeb47332

#5 • Uppdaterat: 2015-05-29 15:56
L. Mäkinen

Eftersom jag har 1,5 mil till närmsta järnvägsstation får jag finna mig i att köra egen elbil.
Jo, EnannanRobban, det är pseudo så det skriker om det att kalla V60 och Outlander för miljöbilar. Klumpverk som inte borde få säljas annat än till lantbrukare.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-30 11:12
Roy J

SL:s Access-kort gäller inte på Arlanda-expressen och Arlanda-bussarna. Däremot kan man ta Uppsala-pendeln. I samtliga fall måste man dock betala 85:- (nyligen höjt) för att komma in på Arlanda.
Men man kan faktiskt även åka pendeln till Märsta och ta en lokalbuss därifrån och slippa Arlanda-avgiften. Och då funkar PREVIAs 30-dagarskort hela vägen.

Jag tycker att de kunde behållit de gratis p-platserna men reserverat dem för rena elbilar. Än har vi långt kvar innan elbilarna blir så vanliga att de inte bör subventioneras.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-11 11:43
TorBilman

Dåligt att de inte tar chansen att uppmuntra andra alternativa drivmedel för bilar än bensin och diesel. De borde använda parkeringen som ett sätt att locka fler till att skaffa elbil. Brukar ofta hyra bil vid Arlanda via https://www.biluthyrning.nu/sv-sverige-stockholm-arlanda-airport/ och ofta måste jag parkera ett tag för olika ärenden. Vore perfekt om det fanns gratis parkering om man hyrt en elbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.