
Det franska märket Alpine som ägs av Renault väcktes till liv för några år sedan med sportbilen A110 som framför allt fokuserar på låg vikt.
Sedan dess har märket utökat sitt utbud med elbilen A290 med teknik från Renault 5. Alpine siktar på att bli ungefär vad Cupra är för Seat: ett sportigare syskon med högre vinstmarginal.
Nu visas den helt nya modellen Alpine A390 upp. Den eldrivna crossovern väger över 2,1 ton så den blir klart tyngst i märkets utbud, men enligt Alpine ska den ändå vara smidig att köra tack vare kort axelavstånd, bred spårvidd, lång tyngdpunkt och bra viktfördelning.

Alpine A390 har en elmotor fram och två bak som kan fördela kraften för bästa grepp. Bilen är nio centimeter kortare än Volvo XC60 och har flera aerodynamiska detaljer som ska sänka luftmotståndet.
Två versioner finns tillgängliga.
- Alpine A390 GT har 400 hk, 650 Nm och gör 0–100 km/tim på 4,8 sekunder.
- Alpine GTS har 470 hk, 808 Nm, gör 0–100 på 3,9 sekunder och får ett särskilt elbilsljud.
Båda versionerna har ett 89 kWh-batteri med upp till 55,5 mils räckvidd. Snabbladdningseffekten är 190 kW och batteriet kan dela med sig av strömmen både till elnätet (V2G) och andra prylar (V2L).
När bilen ska lanseras i Sverige och vad den ska kosta är inte klart.
Kommentarer till artikeln (4)
- 2025-05-28 14:48 Jag tror inte att Alpine…
- 2025-05-28 14:23 Helt meningslös. Alldeles…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.