Bild
Nästa artikel
Allt om nya Toyota GR Supra
Allt om nya Toyota GR Supra
Allt om nya Toyota GR Supra

Allt om nya Toyota GR Supra

Nyheter

Den legendariska sportbilen återvänder med en rak sexa som levererar 340 hästkrafter, bakhjulsdrift och en prislapp på 678 900 kronor.

Femte generationens Toyota Supra har till slut haft premiär på mässan i Detroit efter en 17-årig paus. Målet har enligt Toyotas chefsingenjör Tetsuya Tada varit en sportbil med låg vikt, låg tyngdpunkt, hög vridstyvhet, kort hjulbas och bred spårvidd. Bilen har utvecklats av motorsportavdelningen Toyota Gazoo Racing, därav GR Supra. 

Bilen drivs av en turbomatad rak sexa på tre liter med 340 hästkrafter och 500 Nm, samma som vi hittar i nya BMW Z4. Den är i sin tur kopplad till en åttaväxlad automatlåda och går genom en aktiv differentialspärr till bakhjulen. Tillsammans med Launch Control ska 0-100 km/h gå på 4,3 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. 
Allt om nya Toyota GR Supra
Allt om nya Toyota GR Supra
Allt om nya Toyota GR Supra
Allt om nya Toyota GR Supra
Allt om nya Toyota GR Supra
Allt om nya Toyota GR Supra
Allt om nya Toyota GR Supra
Allt om nya Toyota GR Supra

Designen är klassiskt Supra i modernt format. En lång huv med designdrag som påminner om förra generationen, men vi ser också likheter till syskonet GT86. Sett till chassit är hjulbasen 2470 millimeter, att jämföra med GT86 som har 2570, och för däcken står Michelin med Pilot Super Sport medans Brembo har levererat fyrkolvsbromsarna. Bilen väger in på 1 495 kilo. 

GR Supra kommer att tillverkas i Graz, Österrike, och de första leveranserna kommer att ske i slutet av året. Endast 900 bilar tillverkas för Europa första året. Alla bilar som når Sverige kommer att ha ett premiumpaket vilket allt som allt gör att standardutrustningen bland annat kommer inkludera adaptiv fjädring, 19-tums aluminiumfälgar, nyckellös tändning, typiska elektroniska hjälpmedel som döda vinkeln-varnare och parkeringssensorer och LED-strålkastare. Prislappen ligger på 678 900 kronor, bokningar görs online med start klockan 09.00 idag på MinToyota.se 

Diskutera: Vad tycker du om nya GR Supra, möter den dina förväntningar? 

Taggar: Nyheter, Toyota

Kommentarer

#1
2019-01-15 08:11

Själva takformen ner över baken inkl. ankstjärten har en hel del av gamla Z4 Coupé över sig.....absolut ingen negativt menat med det. Tycker om baken mer nu än på de bilder jag sett tidigare, däremot fronten och helheten tycker jag inte om. Men smaken är ju olika. Säkert en riktigt kul bil dock! :) Jag vill inte ha en men jag hoppas jag kommer få se några på vägarna till nästa vår och sommar iaf, synd de inte hinner leverera innan denna sommaren. Sen är frågan om priset är rätt, men det återstår att se, man får en Porsche Cayman med hyfsad utrustning för samma pengar.

#2
2019-01-15 08:14

Synd att den fått så mycket konstiga plåtveck överallt. Vissa delar ser bra ut, men jag får känslan av att den är designad med ett papper som man viker så nästa person får rita en liten del.

Kul med kort hjulbas!

#3
2019-01-15 08:26

Interiört är det en BMW, den har ju iDrive till och med..

#4
2019-01-15 10:27

Ser hur bra ut som helst. Fast så mycket pengar för en Toyota (även om jag är övertygad om att kvaliteten är bra) är ju kanske lite magstarkt, med tanke på vilket märkesbögeri man kan få hos konkurrenterna med de pengarna. Frågan är om man inte har minst lika roligt i en Miata, och den är också snygg.

.

#5
2019-01-15 11:05

Hade hellre sett en modern variant av legendariska 2jz istället för BMW-motorn, å andra sidan är det ju ett samarbetsprojekt och då delas det ju bland annat komponenter.

För övrigt var gårdagen en händelserik dag ur Toyotaperspektiv: Officiell premiär på Supra, samt produktionsstart för nya Corolla i Burnastonfabriken.

#6
2019-01-15 13:01

Otroligt fult arsle och så prislappen. Visst är det väl en nolla för mycket?

#7
2019-01-15 13:26

Denna bil vart överprissatt, för 678 000 kr kan man få en Porsche Cayman/Boxster.

#8
2019-01-15 13:46

Diesel

Hade nog hellre köpt Toyotan/BMWn. Eller en begagnad Cayman. Nya Cayman/Boxster har tappat 50% av sin charm med den nya turbomatade boxer 4:an som låter som en Subaru.

#9
2019-01-15 15:30

Ja det här är ingen vacker bil. Japanerna brukar ju göra rätt så intetsägande designade bilar så visst sticker denna ut. Men på ett negativt sätt. Sen att priset är fel gör ju inte saken bättre. Min Corvette är lättare och har 150 hästar till. Så den här ser man väl i backspegeln.

#10
2019-01-15 17:28

Ful och dyr!

#11
2019-01-15 17:44

Utan synpunkter på designen i övrigt: kul med Gurney-bulorna på taket!

De kom till just på Toyota, när man race-preppade en 2000GT för Dan Gurney på 60-talet. Men då han var nästan två meter lång fick han inte plats! Det löste man genom att bygga de legendariska bulorna på taket, så att han fick plats med både huvud och hjälm.

Kul när legender går i arv!

#12
2019-01-15 17:51

Hmm...franska däck, italienska bromsar..tysk motor(o låda?)….byggs i Europa.....kan bli helt ok .

Synd bara att 13 japanska serietecknare jobbar på Toyotas "designavdelning".....

Får väl hoppas att den ej kommer nyrostad från fabriken.

#13
1
2019-01-15 19:48

Spelar ingen roll vad trista gnällgubbar säger här, den kommer sälja bra ändå, och den kommer bli en klassiker.

#14
1
2019-01-15 19:52

Jag tycker den är snygg, motorn är så klart väldigt bra, smart av Toyota att inte utveckla en egen nu fem i tolv innan förbränningsmotorn är död, och bilen i övrigt är ju lättare och av bättre kvalitet än en BMW. Priset - tja, hellre 678 000 för denna än t.ex. 400 000 för en XC60 med traktormotor.

#15
2019-01-15 20:04

Toyota M-sport.

#17
2019-01-15 20:47

Från toyota.se : "På grund av den stora efterfrågan har alla Toyota GR Supra blivit reserverade för i år".

https://www.toyota.se/forms-v2/forms.json?type=newsletter&campaign=s...

#18
2019-01-15 21:08

Den enda "snygga" toyotan var celican från mitten / slutet av 1980 talet. Resten är skrutt!

#19
2019-01-15 21:49

Mysko front och en skum bak från Opel GT, är urbota trött på dagens fula bilar. Kanske dags för lite retro-design?

#20
2019-01-16 06:46

ser ok ut. ingen bil kan vara fulare en volvo xc40.

#22
2019-01-16 08:32

För att vara en Toyota ser det bra ut, men den liknar Z4 i många drag. Inredningen är dock fantasilös, och för tankarna till 80-talets Toyota.
Positivt att den inte är så tung, 1500 kg får anses rimligt lätt idag.

#23
2019-01-16 11:42

"Jag tycker den är snygg, motorn är så klart väldigt bra, smart av Toyota att inte utveckla en egen nu fem i tolv innan förbränningsmotorn är död, och bilen i övrigt är ju lättare och av bättre kvalitet än en BMW. Priset - tja, hellre 678 000 för denna än t.ex. 400 000 för en XC60 med traktormotor."

Vilken del menar du har bättre kvalité än en BMW? Stora delar av karossen och merparten av hjulupphängningen delas med nya BMW Z4. Även delar av interiören är från BMW, så vilka delar har bättre kvalitet menar du?

#24
2019-01-16 12:06

skodaägare

Kanske är Toyota-emblemen på bilen som BMW utvecklat som håller högre kvalite?

#25
2019-01-16 16:49
#27
2019-01-20 19:13

Glömde tillägga att BMW:n tydligen ska vara billigare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.