Bild
Nästa artikel
Allt fler väljer fyrhjulsdrift

Allt fler väljer fyrhjulsdrift

Nyheter

För sex år sedan var en av tio sålda bilar i Sverige fyrhjulsdriven. De senaste åren har andelen ökat, nu är en av fem bilar fyrhjulsdriven.

Att fyrhjulsdrift kan komma till nytta genom förbättrat grepp, särskilt när snön och isen lägger sig som en matta över vägen, är ingen hemlighet.

Med tanke på detta så är det troligtvis inte särskilt konstigt att andelen nybilköpare som väljer fyrhjulsdrivet ökar, med tanke på senaste årens långa och hårda vintrar. Ökningen av fyrhjulsdrivna bilar i Sverige har varit markant under de senaste sex åren.

2005 var 13,3 procent av de svenskägda bilarna fyrhjulsdrivna. Hittills i år har de fyrhjulsdrivna personbilarna vunnit ytterligare marknadsandelar och står nu för 19,2 procent av den totala försäljningen. Det visar siffror från Audi, vars fyrhjulsdriftssystem Quattro numer återfinns i 47 procent av tillverkarens sålda bilar.

Men fyrhjulsdrift i all ära, för den som vill förbättra sina chanser på vägarna i vinter finns också andra åtgärder att vidta. Till exempel är det en bra idé att se till att sätta på vinterdäcken i god tid, eftersom kylan och halkan kan smyga sig på när vi minst anar det, samt vara extra nog med att hålla säkerhetsavstånden i trafiken. Dessutom kan det vara en bra idé att alltid ha tillgång till en skyffel och sand i bilen.

Diskutera: Föredrar du fyr- eller tvåhjulsdrift?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Juppe
2011-11-01 16:12

Förståeligt. Har man en gång haft fyrhjulsdrift så vill man inte ha något annat. Fördelarna är enorma och merkostnaden mycket rimlig.

#2
2011-11-01 17:03

Tyker att 4 hjuljdrift är toppen! Kör nu en Subaru men kommer att köpa en BMW X drive eller en Volvo Crosscountry AWD nästa gång inom ca ett år. Inge större fel på Subaru men BMW och Volvos Cross Countrys är "rejälare" att köra och att sitta i om "Ole - Dole - Olyckan" är framme. Har en kompis som kör taxi i Falkenberg och vurmar för Volvo Cross Country men hade jag råd skulle även BMW ligga bra til.

#3
2011-11-01 18:22

Är inne på den tredje fyrhjulsdrivna bilen i familjen (Toyota). Helskönt när man ska ta sig till stugan i mellersta Norrland. Syrran tänkte köpa en 2wd V60 som tjänstebil. Men jag sade strikt nej. Du ska ha A4 avant Quattro. Hon är mer nöjd en någonsin.
Det är skönt å veta att man kommer upp för den där branta backen eller när man ska köra om en lastbil på en spårig E4'a. De närmsta i släkten följde efter oss och valde diverse fabrikat. Med den gemensamma nämnaren AWD. Dem kommer aldrig heller byta tillbaks till strikt 2wd.

#5
2011-11-01 19:03

Lustigt att andelen 4-hjulsdriftare är högst i Stockholm ..
.
En helt ovetenskaplig kommentar som endast ska läsas som komplement till "onödigt vetande" ;o)

#6
2011-11-01 19:45

ingen som pratar för bajhulsdrift längre, någon? :D

#8
Juppe
2011-11-01 20:23

@Jes_
Det är för att man uteslutande kör Volvo 240 norr om Bollnäs och den gjordes aldrig med fyrhjulsdrift, tyvärr ;)

#10
2011-11-01 20:42

Håller med Juppe. Jag säger till alla som pratar om fyrkrafs att inte köpa det, för man kan aldrig aldrig någonsin åka med tvåhjulsdrift igen!

#12
2011-11-01 21:34

Fördelarna med fyrhjulsdrift. Bättre framkomlighet på oplogade vägar. Nackdel högre bränsle förbrukning.
Jag behöver fyrhjulsdrift högst en gång per år. Onödigt betala extra för en dag i året.?

#13
2011-11-01 22:04

Idag har jag provkört en A4 som var enbart framhjulsdriven. Kan bara konstatera att till och med på torr asfalt, framför allt i rondeller och i andra kurvor, känner man skillnaden. Det extra drivet och den härliga balansen med quattron är fantastisk. Jag är helsåld sen länge, har nu kört ca 25000mil. Skillnaden i vinterföre behöver man ju inte nämna. Jag tippar att den drar ca 0,5dl mer med konstant fyrhjulsdrift men jag tycker verkligen det är värt det.

#14
2011-11-01 22:14

king of the road

Uppenbarligen gör du bedömningen att fyrhjulsdrift inte är nödvändigt för dig. Sen finns det andra människor som har ett större behov och gör då en annan bedömning. Det är p.g.a denna fria vilja som bilar tillverkas och säljs med olika egenskaper, vissa har 4wd och andra har 2wd och sen väljer man själv vilka behov man har och vad man är villig att betala för dessa.

Jag tycker att det är en ganska bra och naturlig ordning.

#15
2011-11-01 23:00

angående bakhjulsdrift, ska jag åka å kolla på en 200sx s13 -92 imorn. Nån som har nåt "värt att tänka på" tips?
lr andra erfarenheter om modellen? :)

#16
2011-11-01 23:18

Frän bil, jag har hjälpt en kille med en hel del svetsning som bygger en driftingbil av en sån bil. Han ska ha i en motor från en Toyota Supra. Finns att beskåda på Elmia nästa gång.

#17
2011-11-01 23:26

http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=9175&p=2

Här kan ni följa projektet

#18
2011-11-02 07:46

Jag sover bättre på nätterna om jag har fyrhjulsdrift. Det är rätt skönt att inte behöva dra igång snöslungan fyra på morgonen när snödreven går över motorhuven. Ett problem som fyrhjulsdriften inte löser vid mycket lössnö, är snön som blåser upp över motorhuven och hindra sikten, samt täpper till kylen. Om jag bodde i staden skulle jag nöja mig med tvåhjulsdrift.

#19
Raymond K
2011-11-02 09:02

Jag sover gott om natten om jag slipper service kostnader på en 4 hjuls driven bil.

#20
Juppe
2011-11-02 09:58

@Raymond
Servicekostnader? Vad är det som behöver extra service på en fyrhjulsdriven bil, menar du?

http://www.sarskrivning.se/

#21
Raymond K
2011-11-02 10:02

Så axlar, drev och dylikt behöver inte servas på en 4 hjuls-driven bil?
lågväxellåda? ingen service där? Drivknutar?

#22
Juppe
2011-11-02 10:10

@Raymond
Inte mer än på en vanlig bil.
Har du någon källa till dina påståenden eller gissar du bara?

#23
Raymond K
2011-11-02 10:18

Jag gissar inte jag frågar.

#24
Juppe
2011-11-02 12:57

@Raymon
Ja ok. Att det skulle vara högre servicekostnader för bilar med 4WD har jag aldrig hört talas om. Något högre inköpspris och lite högre förbrukning är väl det man brukar tala om, men de bitarna sjunker också.

#25
Raymond K
2011-11-02 13:02

Juppe hur är det med skatt och försäkring? (skatt med tanke på att de flesta 4hjulsdrivna bilar är Suv:ar)

#26
2011-11-02 14:49

Intressant att många idag anser att man inte klarar sig utan 4-hjulsdrift. (och då menar jag även utanför Östermalm....)

För 40 år sen fanns det i stort sett inga 4-hjulsdrivna bilar öht, och många använde inte ens vinterdäck.
Bakhjulsdrivna (utan diffbroms) var vanligast.

Och Sverige rullade ändå...

Fast kanske var snöröjningen bättre på den tiden?

Just det: frågan:
Jag föredrar bakhjulsdrift. Det känns tryggast. Att sedan framhjulsdrift har bättre framkomlighet hjälper inte.

#27
2011-11-02 15:07

hultarn "Fast kanske var snöröjningen bättre på den tiden?"

Ja! Kommunen snöröjde ända fram till ytterdörren. Idag får jag inte ens bidraget längre för att sköta vägen. Men kommunalskatten ska det ha, även om jag inte tar mig till jobbet vissa dagar. Och extrabeskatta 4WD-fordon pratar staten om. Alla politiker tycks bo i staden.

#28
2011-11-02 19:42

Jag hade två st SAAB där jag bytte 4 yttre drivknutsdamasker under 10 år och dessutom en yttre drivknut. Jag har nu kört Subaru i 24 år och ännu inte behövt byta en enda damask. Ingenting annat heller som har att göra med drivsystemet.
Förutom framkomligheten som är skyhögt bättre uppskattar man att man aldrig märker drivsystemet. Inga ryck i ratten, inga plogningar rakt fram i rondeller eller tendens att dra rakt fram vid acceleration(framhjulsdrift), inga bakvagnskast (bakhjulsdrift).
Dessutom, om man känner för det och har en bil med urkopplingsbar ESP (min har...) en njutning utöver det vanliga när man får komma ut på en plogad isbana

#29
2011-11-02 19:49

Jag kör oxå en 4 hjulsdriven Subaru men haft lite "småstrul" på bilen det senaste året och ska därför köpa en BMW X drive, om jag har råd, eller en ny Volvo Cross Country. Har man väl uplevt AWD systemets fördelar är det svårt att köra 2 WD igen.

#30
2011-11-04 13:05

Viktfördelningen på de flesta bilar är idag så pass optmierad att det ur den synvinkeln inte spelar så stor roll för framkomligheten om bilen är fram- eller bakhjulsdriven - det är egentligen bara kursstabiliteten som är något bättre på framhjulsdrivna bilar. Dock är det till och med så att bakhjulsdrivna bilar har en fördel rent framkomlighetsmässigt när det kommer till körning i hala uppförsbackar eftersom mer tungd hamnar på bakhjulen. Även vid körning med t.ex. husvagn på våta campinggräsmattor har bakhjulsdriften en klar fördel. Hur många gånger har man inte sett framhjulsdrivna bilar med lättat tryck på framaxeln stå och slira i nämnda situationer. Jag håller med hultarn: Även jag föredrar bakhjulsdrift. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att köpa en fyrhjulsdriven bil, men fyrhjulsdriften kommer jag i så fall att få på köpet eftersom jag skulle vilja ha en SUV-typ för det bekväma instegets och den högre sittpositionens skull. Bilar som i så fall skulle kunna bli aktuella är t.ex. en M-Klass eller Q-modell från Audi. Men tills vidare får bakhjulsdriften skyffla på.

#33
2011-11-04 14:03

leifer, i testet stod det precis så som jag sa, nämligen att en bakhjulsdriven bil klarar sig bättre än en framhjulsdriven i en halkig uppförsbacke tack vare att mer tyngd hamnar på bakhjulen. Det var det exemplet jag tog tillsammans med campingplatsen. Och jag hade rätt! Hur det sedan förhåller sig på oplogade vägar etc. skrev jag inget om men resultatet ligger även här i paritet med enkla fysikaliska lagar. Men trots detta föredrar jag bakhjulsdrift före framhjulsdrift på grund av den skönare känslan.

#35
2011-11-07 15:46

Leifer: ja, det är billigare att tillverka framhjulsdrivet, det är det inga tvivel om.

Däremot känner jag mig tryggare i en bakhjulsdriven bil, särskilt på vintern.

Kaptens exempel på slirande dragbilar med framhjulsdrift har jag sett många gånger. Ingen tillfällighet att Omega, 940 och andra bakhjulsdrivna är poppis framför husvagnen/hästtransporten.

#36
Raymond K
2011-11-07 15:50

En bakhjulsdriven bil är bättre för att det är mer tyngd på bakhjulen??? Ja kanske om motorn sitter bak.
De flesta framhjulsdriva bilar har motorn fram och då är det mer tyngd på drivhjulen såvida man inte fyller skuffen med betongblock men det kör man ju inte så ofta omkring med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.