Bild
Nästa artikel
Allt fler återkallade körkort

Allt fler återkallade körkort

Nyheter

Antalet körkort som har återkallats i Sverige hittills under 2018 har ökat med 7,7 procent.

Transportstyrelsen rapporterar att det under första halvåret 2018 har återkallats 17 779 körkort, i jämförelse med 16 514 föregående period. Likt tidigare än den vanligaste orsaken till återkallning fortkörning. 

- Jämför med samma tid 2017 så har vi återkallat fler körkort, men sett över tid anser jag att antalet återkallelser för första halvåret 2018 är normalt, säger Kalle Molnar, ställföreträdande chef för avdelning Körkort på Transportstyrelsen.


Återkallelsegrund 4 definieras som "en väsentlig överträdelse", vilket vanligtvis innebär fortkörning men också körning mot rött ljus eller dylikt. Det är den vanligaste återkallelsegrunden och står för omkring hälften av alla återkallelser. 

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsestatistiken? 
Taggar: Nyheter
Återkallelsegrunderna

1 = Rattfylleri
2 = Smitning
3 = Flera mindre överträdelser
4 = En väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning
5 = Opålitlighet i nykterhetshänseende
6 = Allmän brottslighet
7 = Medicinska skäl
8 = Ej lämnat läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov

Kommentarer

#1
2018-07-16 09:11

Inte minst med tanke på Sveriges sedan flera år ökande befolkning visar siffrorna en fallande trend av indragna körkort sett i förhållande till antalet bilförare!

#2
2018-07-16 09:47

Många av dom som blir utan körkort kan ju fortsätta att köra chansen att åka fast i en poliskontroll är väl ungefär samma som att vinna på lotto

#3
2018-07-16 09:56

bgl, siffrorna ger nog en felvisning om man tänker på de fåtaliga poliskontrollerna!

#4
2018-07-16 11:18

Är grund 5 att folk hamnat i fyllecell vid mer än ett tillfälle?
De som hamnar under grund 3 måste rimligen ha svårt att förstå samband. Hur lyckas man bli tagen för flera små saker?

#5
2018-07-16 15:06

Med tanke på de helt obefintliga trafikkontrollerna är det nästan konstigt att så många ändå åkt fast för väsentlig överträdelse av fartgränserna.

#6
2018-07-16 16:48

Noterar att grund #6 minskat mest över angiven tid.

#7
2018-07-16 17:02

Med tanke på befolkningsexplosionen borde återkallelserna varit betydligt fler men finns det knappt några trafikpoliser längre så blir det så här.

#8
2018-07-16 17:07

Färre tar körkort idag mot förut junkers, så det där håller nog inte för en djupare granskning.

#9
2018-07-16 17:23

Vi har gått från 8 till 10 miljoner invånare på kort tid och det är betydligt fler bilar i trafik så det håller nog gott.
Där jag kör dagligdags hade de kunnat plocka hundratals körkort varje dag om de haft kontroll, men kontroller existerar knappt längre.

#10
2018-07-16 18:34

Vi var 8 miljoner 1969 junkers, numera (2018) har betydligt fler samhällsklasser tillgång till bil, ja till och med kvinnor kör ju bil numera och vi lever dessutom allt längre, liksom bilarna förstås. Om du tycker en befolkningsökning om ca 20 % över 50 år där dessutom nutida ungdomar (jmf få år tillbaka) i allt större utsträckning väljer att inte köra bil (ens ta körkort) är en säker förklaring tror jag nog du bör invänta faktakollen.
Jag tror i varje fall inte på befolkningsökning som enkel förklaring till denna statistik.

#11
2018-07-16 21:24

750000 fler i landet på endast 10 år enligt SCB!

#12
2018-07-16 23:49

Junkers
Ja, du vet...folk blir äldre och dör...

Något att komma ihåg när man tittar på siffrorna är att körkortåterkallelsen kan ske oavsett vilket typ av fordon som framförts. Behöver alltså inte vara bil. Kör du full på EU-moppe kan du bli av med körkortet...

#13
2018-07-18 00:50

Det är tydligen endast medicinska skäl och opålitlighet angående nykterhet som ökat under samma period de senaste 5 åren. Tydligen har fler omhändertaganden gjorts för berusning och man har blivit tuffare i bedömningen av sjuka eller så har fler blivit sjuka, Jag undrar varför 2017 ligger så pass mycket lägre än övriga år. Möjligen beror det på att polismyndigheten varit sämre på att leverera.
Kategori 3 lär öka till nästa år då transportstyrelsen påstås ha för avsikt att bli flitigare med varningar,

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.