Bild
Nästa artikel
Alfa Romeo Giulia avtäcktes ikväll i Milano, Italien.
Alfa Romeo Giulia avtäcktes ikväll i Milano, Italien.

Alfa Romeo Giulia – Återkomsten

Nyheter

Den historiska satsningen på att få Alfa Romeo tillbaka i rampljuset är nu inledd. Här är helt nya mellanklassbilen Alfa Romeo Giulia som ska charma med körglädje och känsla.

Giulia är inget okänt namn i Alfa Romeo-kretsar, modellen fanns redan på 60-talet. Men den här bak- eller fyrhjulsdrivna mellanklassbilen är något helt nytt från Alfa i modern tid. Siktet är nu inställt på att bjuda BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi A4 samt Jaguar XE på en tuff match.
 
Bilen bygger på en helt ny plattform som ska erbjuda 50/50-viktfördelning, multilänk-bakaxel och dubbla triangellänkar fram. Den fyrhjulsdrivna Quadrifoglio-bilen som är först ut att visas upp har 510 hästkrafter från en turboladdad V6-motor som tagits fram tillsammans med Ferrari. Accelerationen 0–100 km/tim ska ske på 3,9 sekunder.

All kraft ska hitta ner i vägen och skjuta bilen genom kurvorna med hjälp av så kallad vridmomentsvektorering. Alfa Romeo menar även att Giulia ska erbjuda den mest direkta styrningen i klassen.
 
En annan funktion som introduceras i nya Alfa Romeo Giulia är ett elektromekaniskt system är som kombinerar stabilitetskontroll med traditionell servobromsverkan för omedelbar bromskraft som ska ge kortare stoppsträcka. Ytterligare en nyhet är aktiv justering av aerodynamiken som ska ge ökad kontroll över bilen i alla hastigheter.
 
Körlägena Dynamic, Natural, Advanced Efficient (det sistnämnda är ett Eco-läge, något aldrig tidigare funnits i en Alfa) ska finnas att välja mellan. Prestandaversionen får även ett Racing-läge.
 
Alfa Romeo har inte offentliggjort några mått- eller viktuppgifter men avslöjar att bilens konstruktion innehåller stora mängder kompositmaterial. Tak, kardanaxel och motorhuv är tillverkat av kolfiber och den bakre tvärgående balken består av plast och något biltillverkaren kallar aluminiumkomposit. Motor, bromsar, hjulupphängning och många av karosskomponenterna är tillverkade i aluminium.
 
Mera information om exempelvis motoralternativ och lanseringsdatum är ännu okända.
 
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulia?
Alfa Romeo Giulia – Återkomsten
Alfa Romeo Giulia – Återkomsten
Alfa Romeo Giulia – Återkomsten
Alfa Romeo Giulia – Återkomsten

Kommentarer

#1
2015-06-24 18:55

När ska Alfa förstå att man behöver nummerplåt även fram?

Designen känns inte alls Alfa utan mer Chrysler med sina oformliga plåtytor. De mörka fälgarna gör inte det hela bättre. Lär även fortsättningsvis bli ett märke i marginalen.

#2
2015-06-24 19:07

Sånär på de överdrivet stora nedre luftintagen i fronten tycker jag den ser bra ut. Möjligen en smula "rumplös".

#3
2015-06-24 19:25

Sigge, det enda man egentligen ska anmärka på när det gäller fälgarna är väl att de inte är "Quadrofoglio",
Jag håller med hultarn, de nedre luftintagen är för "japanska", men de kanske behövs?
Men som gammal Alfisti tror jag i övrigt att det är en fantastisk bil!

#4
2015-06-24 19:27

Aah, som lite av en sympatisör för italienska kärror så är ju den här en väldigt efterlängtad nyhet. Det anrika märket från Milano har ju som bekant haft det lite tungt på senare år men nu gör man ju en riktigt seriös satsning.

Ett första intryck:

Med beröm godkänd. Helt korrekta proportioner. Mkt lyckad sidoprofil där det höga kaross-vecket är klockrent. C-stolpens utformning ned över den snyggt sluttande bakdelen är oerhört lyckad tycker jag. Klassiska Alfa-typiska fälgar. Grillen är helrätt tycker jag också, ingen tvekan vad det är för märke på kärran bakom dig som snart kör om...

Bak- liksom framlyktornas form är det enda jag är lite skeptisk till så här nu direkt.

Kanske inte lika perfekt som 156an när den kom men ändå riktigt riktigt läcker. Men visst kan man ju se att det kanske inte är så mycket klassiska alfa-linjer i den som man kunde hoppas på.

Hur som helst: Snyggast i klassen. Precis som Alfa ska vara. Och nu kanske också bäst, iaf för vi som gillar att KÖRA bil.

#5
2015-06-24 19:50

Ser riktigt bra ut, hur kvaliten är visar sig så småningom.

#6
2015-06-24 20:06

Grymt snygg!!

#7
2015-06-24 20:07

Efter att ha ägt 4 Alfor, 75 2.0, 75 TS, 155 Super och 156, säger jag att det var på tiden att de kom med något extra! Lovar gott för framtiden.

#8
2015-06-24 20:39

Tårtbitsgrillen har förstört för Alfa och fortsätter med det.
Fy fan vad fult,när skall de ändra skiten.
Typ en 75a har ju tårtbiten inom grillen,helt ok då.
En låg grill hade gjort bilen helrätt.

#9
2015-06-24 20:54

Där håller jag med Shogun!

#10
2015-06-24 21:11

Förutom kamkedjorna på JTS-motorerna, (GM-konstruktion), som kan tappa sträckningen, dock utan att göra spaghetti av hela rovan, känner jag inte till några större problem på de senare modellerna alls.

Tyvärr är bilarna något dyra i service- och reservdels-kostnader. Dock inte värre än t ex Audi och Mercedes.

#11
2015-06-24 21:15

Kommer ju inte vara snyggt när nummerplåten är på plats.

#12
2015-06-24 21:57

Välkommen Giulia! Vacker skapelse som sig bör från Alfa!
Har alltid gillat designen på Alfa och testat några genom åren, men en sak som omöjliggjort Alfa för mig är att den har en körställning värdig en chimpans...
Sedan har inget av mina företag accepterat en Alfa som tjänstepulka så... äga en själv skulle jag inte våga ;-)

#14
2015-06-25 00:21

Gillar den inte . På teaserbilderna på annan sida såg den ut som en E90. Nu när man ser helheten... Vetefan. Sidorna från 3-serien , bakluckan från C-klass och IS-F konstiga motorhuv. Med Alfas fula tårtbit i nosen som vanligt. Undrar hur de normala versionerna ser ut? Både 156 och 159 var bedrövligt tråkiga bilar i allt utom toppvarianten med 19"-fälgar.

#16
2015-06-24 23:38

Snygg bakifrån men ingen höjdare i fronten, lär bli onödigt dyr också

#17
2015-06-25 22:18

Roger, tårtbiten i nosen ÄR Alfa-Romeo, det är en av detaljerna som gör den så vacker!

#18
2015-06-25 23:11

Håller med Saabnisse - "tårtbiten" ÄR Alfa! Då tycker jag det nedre luftintaget förstör intrycket mer. Hela bilen ser tyngre och klumpigare ut än 159 som var en riktigt smäcker och vacker Alfa! Jämför själva: http://preview.netcarshow.com/Alfa_Romeo-159-2005-hd.jpg Men det ska bli intressant att se Giulia på riktigt, för bilder kan ju vara missvisande. Sen behöver man ofta även lite tid för att vänja sig vid ett nytt utseende också... Riktigt kul att den blir bakhjulsdriven igen!

#19
2015-06-26 09:24

Ska bli kul att se var de sätter nummerplåten :)

#20
2015-06-26 13:54

Varför måste alla BMW-utmanare se ut som en BMW ?
Då kan man ju lika gärna fortsätta köra BMW !

#21
2015-06-26 23:02

Tårtbiten i sig är inte problemet. Det är all form av icke-grill som är runt om. På de gamla sitter ju tårtbiten i grillen. Här ÄR den grillen. 147 var nog hemskast tårtbitsmässigt. Sanslöst ful bil.

#22
2015-06-27 15:06

Roger, det var bara under en tid som tårtbiten satt i grillen och den gjorde det för att tydliggöra släktskapet med de äldre som hade tårtbiten i fronten som nu.
Den hade dock annorlunda form, mer långsmal, men jag tycker den är bättre nu.

#23
2015-06-28 02:42

Ja den här har ju de gigantiska intagen där nere som gör att det inte blir så mycket lackad yta. Funderar dock på hur den vanliga ser ut.

#24
2015-06-28 17:53

Inga som helst problem med grillen! Den är ju ett Alfa-signum och ofta snyggt integrerad med linjerna i övrigt. Värre är det med de stora luftintagen.
Men sammantaget - snyggare än det mesta, möjligen undantaget några brittiska skapelser.
Varför grejar inte tyskarna sånt här? Där verkar ju nu Opel vara den som sticker ut.

#25
2015-06-28 17:57

Snygg bil! Men vågar man köpa en alfa? De har ju aldrig varit ett under av tillförlitlighet direkt.

#26
2015-06-29 11:05

@RoyJ, Ja BMW M4 och Audi RS5 är ju erkänt fula bilar ... Och skulle Opel sticka ut?? Är du onykter? :)

#27
2015-06-29 13:53

@SiggeN: Fan du låter som Krister Gnällig. Nummerskyltar är rätt fula skapelser, gillar att Alfa vågar vara annorlunda . Men Sigge, håll du dig till Volvo och deras fyrkantiga lådor med regskylten som en stor blaffa mitt på grillen.

Annars är jag fortfarande kluven till designen. Saknar dom kromade ribborna i grillen, dörrhandtagen och lite andra detaljer. Kanske blir det bättre att se den på riktigt. Kul att de gick tillbaka till bakhjulsdrift.

#28
2015-06-29 14:16

Swemba, låt gå för att Mercedes stuckit ut en del med sina svulstiga skapelser (även interiört) med veck på alla möjliga ledder, men BMW är mest tråkiga med fula bakdelar och VW-koncernen har ett väldigt återhållsamt formspråk som i och för sig är sympatiskt men inte direkt roligt - undantaget Seat.
Där framstår faktiskt kommande Opel Astra som en frisk fläkt.

Den senaste trenden verkar vara att formmässigt backa drygt 40 år. Och det är nog generellt inte så dumt tänkt. Volvos kommande modeller får helt plötsligt renare linjer och inte minst sikt. Samma med VW som kört på i den stilen ett tag. Även Peugeot är mer sansad (läs slätstruken).
Alfa har byggt några kantiga och inte särskilt vackra skapelser - men desto fler kurvigt sköna modeller.
Det går att bygga bilar med eget utseende utan att det behöver gå ut över utrymme och sikt.

#29
2015-06-29 14:26

Ja, Opel Astra är min drömbil också! Kanske ouppnåelig, men man måste ju få drömma lite.

#30
2015-06-30 12:39

På tal om dörrhandtag - bra att de inte "gömt" dom uppe vid rutorna i bakdörrarna iallafall som de gjorde på 156. Finns inte en människa som utbrister "Va? Är den fyrdörrars!?" bara för att man sätter dom där. Ser inte klokt ut. Det är ju inte så att dörrarna är osynliga i sig direkt...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.