Bild
Nästa artikel

Akta – nu kommer britterna

Nyheter

Möter du en förare från Storbritannien på svenska vägar i sommar kanske du måste väja. Över hälften kan nämligen råka köra på fel sida av vägen.

Navigatortillverkaren TomTom har undersökt 2000 britters kunskap om att köra i andra länder. Sammanlagt förväntas cirka 20 miljoner invånare i Storbritannien att ge sig ut med bil utomlands i sommar. Men av dessa förespås över hälften att råka köra på fel sida av vägen vid något tillfälle.

De tillfrågade hade dålig koll på vilka trafikregler som gäller i andra länder. Till exempel visste de inte att man i Skandinavien måste köra med lyset på – även i dagsljus.
 
Diskutera: Har du kört i vänstertrafik någon gång och hur gick det?
Trafikregler som brittiska bilförare inte känner till
  • I Skandinavien är det olagligt att köra utan lyse - även i dagsljus.
  • På Cypern är det förbjudet att äta medan man kör. Det är även nolltolerans på att dricka vid ratten - detta inkluderar icke-alkoholhaltiga drycker såsom vatten.
  • I vissa spanska städer måste bilarna parkeras på olika sidor av vägen beroende på veckodag.
  • I Portugal är det olagligt att transportera cyklar baktill på bilen.
  • I Danmark måste du alltid göra en rutinkontroll och titta så att det inte finns sovandes barn under bilen varje gång du ska köra iväg – detta då det tydligen är vanligt att barn leker kurragömma under bilar i Danmark.

Kommentarer

#1
2015-07-31 14:27

Jag var i Skottland med min vänsterstyrda bil. Det kändes först helt bakvänt, särskilt vid korsningar och cirkulationsplatser. Det tog någon dag att komma in i tänker. Det värsta var dock när man skulle göra omkörningar då man fick involvera medpassagerare för att kolla när det var fritt.

#2
2015-07-31 16:08

Jag har kört motorcykel i Skottland. Det gick bra när det var mycket trafik. Även i rondeller. Det svåra var när man svängde i en korsning in på mindre vägar, utan trafik. Då hamnade man ofta på höger sida först. Sedan snabbt över till vänster, med ett generat leende innanför hjälmen.
Så jag har nog full förståelse för en Britt som vinglar lite obeslutsamt.

#3
2015-07-31 16:45

Farbror Blå, så var det i Sverige också före 1967, de flesta bilar var vänsterstyrda fast vi hade vänstertrafik!

#4
2015-07-31 18:09

Shit va läskigt, jag tror jag stannar hemma idag

#5
2015-07-31 18:26

När jag tog körkort VAR det vänstertrafik och det gick bra. På den tiden kunde man möta norrmän som kom på fel sida.

#6
2015-07-31 20:53

Varför peka ut just Storbritanniens bilförare som ett speciellt hot? Det finns ju mer än 50 andra länder i världen med vänstertrafik. Från dessa länder härstammar många personer som idag lever i Sverige och kör bil här. Dessa vänstertrafikuppfödda bilförare borde betraktas som en minst lika stor trafikfara som besökande britter!

#7
2015-07-31 18:56

Jag har kört i Malaysia och i Thailand vid ett flertal tillfällen och bland annat snurrat runt en stund i Kuala Lumpur och jag måste nog påstå att det gick hyfsat bra. Lärde mig tidigt att föraren skall vara närmast mittlinjen, och hade man bara det i åtanke så gick det bra. Några gånger i några korsningar var jag på väg över på fel sida, men passageraren påminde mig illa kvickt så jag lärde mig fort.

// Krister

#8
2015-07-31 20:02

Tänk, det är 2015 och vi människor har ännu inte ensk kunnat komma överens om vilken sida av vägen som vi skall mötas på! Jo, tågen har det, de kör vänstertrafik. Jo, även i Sverige.

#8
2015-07-31 20:02

Tänk, det är 2015 och vi människor har ännu inte ensk kunnat komma överens om vilken sida av vägen som vi skall mötas på! Jo, tågen har det, de kör vänstertrafik. Jo, även i Sverige.

#9
2015-07-31 20:21

Nej, Robert, på kontinenten, och i Norge, kör tågen högertrafik. Sverige och England, vänstertrafik.

#10
2015-07-31 20:40

Som historiefanatiker kan jag inte låta bli att kasta in den kunskapen som är nästan okänd att det var Karl Xll som personligen och först i världen hittade på högertrafikregeln, inför fälttåget mot Norge infördes den regeln för alla vagnar och ryttare för att transporten av trupper och materiel skulle löpa smidigt och effektivt.

Anledningen till att Sverige sedan fick vänstertrafik till 1967 var endast att hertigen Fredrik av Hessen som tog över som kung Fredrik l och tillika är huvudmisstänkt för att ha låtit en lejd mördade skjuta kungen i Halden, (mordteorin är numera bekräftad som korrekt) bestämde att eftersom Karl bestämt att man skulle köra på höger sida så skulle han bestämma att man skulle köra på vänster sida endast för att denna regel inte skulle kunna påminna människor om kung Karl.

#11
2015-07-31 21:29

Är det NÅGOT som är farligt utomlands så är det väl VÅR fixering vid stopplikt som inte finns NÅGON annanstans i världen (Tyskland exkluderat), Stoppskyltar utomlands är på sin höjd väjningsplikt i deras värld, och är det fritt till vänster så kör man trots att inte bilens hjul stått still...................Att bromsa som vi gör i Sverige är som att BE om att bli påkörd av bilen bakom.

Har nu i veckan varit i tre städer i Italien och kört bil, och har hyfsat stor erfarenhet av att köra bil utomlands då jag gör detta ett flertal gånger per år.

Kan även komma med ett tips till för er som ska köra där det är populärt med vespor - Byt ALDRIG fil hastigt och att använda backspegel/sidospeglar lika mycket som man tittar rakt fram. Vesporna/Mc etc håller nämligen dubbelt så hög hastighet som bilisterna i varmare länder och de kryssar fram och letar luckor hela tiden.

#13
2015-08-01 10:45

Att möta en britt på fel sida är ungefär lika illa som att ha en svensk förare 2 meter bakom bilen när man kör i 90km/h

#14
2015-08-01 10:47

Henrik, fixering vid stopplikt? Vadå fixering? Stannar man inte vid stopp så riskerar man 2500:- i böter och det är det inte värt tycker jag.

#15
2015-08-01 11:51

@bgl, kanske för att det är vanligare att britter tar bilen över till Sverige på semestern än att japaner och australiensare gör det? Risken att köra på fel sida är enormt mycket större om du sitter i en högerstyrd bil.
Tror t o m att jag själv skulle kunna köra på fel sida i Sverige om jag körde högerstyrt, trots svenskt körkort i 30 år ...

#16
2015-08-01 13:44

@Henrik-Andersson: Du har inte kört bil i USA verkar det som, där är det stopplikt i varje korsning som inte är signalreglerad.

#17
2015-08-01 14:18

I Norge tar det ett tag att vänja sig med att bilar som kör in i rondeller har företräde före de som redan är i rondellen tvärtemot våra regler i Sverige.
Huvuddelen av jordens invånare har fortfarande vänstertrafik vilket gör att vår övergång till högertrafik inte berodde på att vi skulle anpassa oss till den vanligaste sidan att färdas på.
Man skall ha i åtanke att bara för att tågen vanligtvis kör vänstertrafik i Sverige behöver inte betyda att tågen alltid kommer på den sidan utan tågklarerare kan mycket väl välja vilket spår som helst för tågen vilket kommer som en överraskning för den som sitter på perrongkanten och svänger med benen samtidigt som man tittar åt det hållet tåget alltid brukar komma ifrån.

#19
2015-08-01 21:16

Tågklareraren skickar nog inte gärna tågen i fel riktning utom i sällsynta undantagsfall. Tunnelbanan har också vänstertrafik, vilket kanske inte är så lätt att inse inne på T-Centralen.

Innan högeromläggningen var det diskussioner om vilken sida man egentligen skulle ha ratten på. Eftersom man var van med ratten på vänster sida även under vänstertrafiken, så letades många febrilt efter argument för detta. Det måste ju vara bättre att se vägkanten ordentligt, särskilt i mörker och dimma. Eftersom föraren var den som alltid fanns i bilen så var det rimligt att denne kunde kliva ur närmast vägkanten. Vid en kollision var risken mindre att få ratten i nyllet.
Ja, det fanns nog mer argument som idag framstår som tämligen sökta.

#20
2015-08-01 22:21

Roy, lite intressant är att bilarna i Italien ofta var högerstyrda på 1920/30 talet trots högertrafik.
Det var trevligt att se hur långt ut på stupkanten man kunde köra vid möte!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.