Bild
Nästa artikel
Ägarens larm: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kall på vintern

Ägarens larm: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kall på vintern

Nyheter

Toyotas populära laddhybrid ska kunna hålla kupén varm även i kallt vinterväder. Men en RAV4-ägare håller inte alls med – han sitter och fryser i sin bil, trots Toyotas besked.

Att köra laddhybrid på vintern är inte alltid så enkelt – i alla fall inte om kupén ska vara varm och föraren vill köra på eldrift.

Det har vi märkt av tydligt i den Kia Optima Plug-in Hybrid som finns i Vi Bilägares begagnatstall. Den saknar värmepump och därmed måste bensinmotorn köras igång för att hålla kupén varm på vintern.

Toyota har lanserat en laddhybridversion av populära suven RAV4. När den presenterades gjorde Toyota klart att den skulle få värmepump och att klimatanläggningen skulle klara att hålla bilen varm utan att starta bensinmotorn i temperaturer på ned till tio minusgrader.

”Kupén har fullgod värme ner till tio minusgrader med bensinmotorn avstängd”, står det i Toyotas pressmaterial för bilen.

Fryser i bilen

Men det stämmer inte alltid överens med verkligheten, enligt RAV4-ägaren Gert Broms. Han sitter och fryser i sin bil när den körs i elläget trots att temperaturen inte alls är så låg som tio minusgrader.

Han tog en bild där bilen körts i 35 minuter i tio minusgrader. Temperaturen i bilen är då 14 grader vid fötterna och 12,3 grader högre upp i kupén, trots att klimatanläggningen är ställd på betydligt högre temperatur.

På en annan bild har bilen stått stilla med elkörningsläget aktiverat i en halvtimme i sex minusgrader. Då är det mellan 10,9 och 13,1 grader varmt i kupén. Gert Broms har kontrollerat bilen på verkstad men teknikerna hittar inget fel.

Toyotas påstående stämmer inte i verkligheten, tycker RAV4-ägaren
På den vänstra bilden har bilen körts i 35 minuter i tio minusgrader. Temperaturen är 14 grader vid fötterna och 12,3 grader högre upp i kupén. På den högra bilden har bilen stått stilla med värmen på i 30 minuter och sex minusgrader. Trots det är det bara mellan 10,9 och 13,1 grader varmt i kupén.
På den vänstra bilden har bilen körts i 35 minuter i tio minusgrader. Temperaturen är 14 grader vid fötterna och 12,3 grader högre upp i kupén. På den högra bilden har bilen stått stilla med värmen på i 30 minuter och sex minusgrader. Trots det är det bara mellan 10,9 och 13,1 grader varmt i kupén.

”Extremfall”

Toyotas svenska pr-chef Erik Gustafsson bekräftar att RAV4 Plug-in Hybrid har värmepump för att kunna värma upp kupén på ett effektivare sätt.

– I ”extremfall” som på bilden med 10 minusgrader blir det förstås ändå en avvägning mellan elektrisk räckvidd och antalet grader i kupén. Värmepumpen levererar värme ner till 10 minusgrader, men trots det finns det många parametrar som kan påverka värmen i kupén, säger han.

Erik Gustafsson förklarar att det är enklare att hålla hög värme i en bil som står stilla jämfört med en som körs i hög hastighet med kraftfull köldeffekt.

– Det är lite svårt att se på bilden, men det verkar som hastighetsmätaren visar 110 km/tim som rådande hastighetsgräns på vägen – och det kan förstås påverka värmen i och med kyleffekten i en sån situation är närmare 30 minusgrader.

Så här skrev Toyota i pressmaterialet när RAV4 Plug-in Hybrid presenterades.
Så här skrev Toyota i pressmaterialet när RAV4 Plug-in Hybrid presenterades.

Använd hybridläget

Om det ändå blir för kallt i kupén tipsar Toyota om att välja bilens hybridläge istället för elläget. Då kommer bilen fortsatt att prioritera körning på el, men kan stötta med bensinmotorn i situationer där den elektriska värmepumpen inte kan leverera tillräcklig värme.

– Ett annat alternativ är att kunden monterar in en konventionell kupévärmare i bilen och kan då förvärma kupén till önskad temperatur inför avresa, vilket förstås också hjälper systemet att hålla högre värme.

Om ni skrev att ”kupén har fullgod värme ner till tio minusgrader med bensinmotorn avstängd” när bilen lanserades, kan ni fortfarande stå för det påståendet?

– Som sagt, det finns många olika situationer som kan påverka värmen i kupén. Vi strävar alltid efter att ha en så tydlig kommunikation som möjligt i alla kanaler, och vi kommer diskutera internt om vi på något sätt kan förändra den för att förtydliga tekniken och budskapet.

Läs också: Toyotas konstiga miss: Bensintanken blir inte full

Taggar: Nyheter

Att köra laddhybrid på vintern är inte alltid så enkelt – i alla fall inte om kupén ska vara varm och föraren vill köra på eldrift.

Det har vi märkt av tydligt i den Kia Optima Plug-in Hybrid som finns i Vi Bilägares begagnatstall. Den saknar värmepump och därmed måste bensinmotorn köras igång för att hålla kupén varm på vintern.

Toyota har lanserat en laddhybridversion av populära suven RAV4. När den presenterades gjorde Toyota klart att den skulle få värmepump och att klimatanläggningen skulle klara att hålla bilen

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.