Nästa artikel
9-1 blev 9-X BioHybrid
Nyheter

9-1 blev 9-X BioHybrid

Publicerad 3 mars 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu finns förutsättningarna för Saab att återta vad man tappat sedan mitten av 1980-talet. Med de senaste konceptbilarna som presenterats på bilsaonger runt världen, har man visat att både kunnande och vilja finns att åter sätta märket på bilkartan över innovativa biltillverkare,.
Senast i raden blev alltså tvådörrasbilen 9-X BioHybrid. En bil som har klara drag av den konceptbil, 9X som visades upp för några år sedan. En anna som fått låna ut en del drag ocjh detaljer är AeroX som bland annart fanns att se på den senaste bilsalongen i Stockholm för knappt två år sedan.

Drivkällan i 9-X BioHybrid är en turboladdad 1,4-liters E85-motor som med etanolbränslet ger 200 hk och ett vridmoment på 280 hk (med bensin ger den 170 hk och 230 Nm). Vridmomentet finns till förfogande genom i stort sett hela varvtalsregistret, eller mellan 1 750 - 5 000 varv/minut. Dessutom finns det en elmotor på 17 kW och laddningsbara Litium/Jon-batterier för hybriddriften. Transmissionen sker via en sexväxlad manuell låda med automatisk koppling och växling via rattkontroller.

De prestanda man beräknat för bilen är att den ska avverka 0-100 km/tim på 7,9 sekunder med E85 i tanken (8,3 med bensin) och ha en beräknad toppfart på 216 km/tim (192 med bensin). Bränsförbrukningen är satt till 6,4 l/100 k med E85 medan körningen med bara bensin i tanken ska dra 4,9 l/100 km. Intressant är utsläppen av koldioxid, CO2.

Om 9-X BioHybrid körs på bensin blir utsläppen klart godkända för att klassa in i miljöbilsbegreppet, de 4,9 l/100 km som bilen drar på bensin ger ett CO2-utsläpp på bara 117 g/km. Detta från 170 hk och 230 Nm, men om den i stället tankas med E85 sjunker CO2-utsläppen till rekordlåga 105 g/km. En i sanning anmärkningsvärd siffra med den lilla motorns vridmoment, 280 Nm och effekt, 200 hk, i åtanke.

9-X BioHybrid är utrustad med en hel massa "godis" som väl knappast kommer att finnas med när det blir dags för produktion. Man säger att bilen kan gå i produktion sent 2009 om GM ger klartecken.  Att då redan från start bygga i en solpanel i taket förefaller inte riktigt troligt, men möjligheten finns.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-03-05 00:46
Kenneth (ej verifierad)

När denna lilla "godbit" finns att köpa och OM den tillverkas i Sverige kommer jag definitivt att köpa den och sälja min Toyota.

- Grattis SAAB. Nu är Ni på banan igen !!!

#2 • Uppdaterat: 2008-03-05 09:55
Johan (ej verifierad)

Japp jag säljer oxå min Toyota för denna..Lätt!

#3 • Uppdaterat: 2008-03-05 10:17
Povl Gade. Danmark. (ej verifierad)

Saab de kan bare det med biler, er en glad ejer af en Saab 900 årg.1991, så osse herfra Tillykke SAAB.
Povl fra DK.

#4 • Uppdaterat: 2008-03-07 15:52
Mikael (ej verifierad)

En mycket intresant bil. Jag ser fram i mot att kunna prova den för att sen kunna byta den mot min Aygo.Nu är SAAB på G.

#5 • Uppdaterat: 2008-03-08 11:22
Audi A3 Sportback 2.0T (ej verifierad)

Intressant bil. Äger en Audi idag och skulle aldrig i livet köpa en SAAB, innan jag såg den här bilen.

Fixa till prestandan så att den blir i klass med Audis ånglok och smakkänslan så att den matchar Audis, så kanske jag kan tänka mig den här bilen.

Bra SAAB! Men ni har lång väg kvar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.