Bild
Nästa artikel
9 av 10 vill ha krav på reflex

9 av 10 vill ha krav på reflex

Nyheter

Fotgängare borde tvingas att göra sig synliga i trafiken, tycker bilisterna.

Årets resultat av Synbesiktningen är här. Undersökningen genomförs varje år av Synoptik och Bilprovningen och består av en enkät och en synkontroll. 2019 testade drygt 1.500 bilister sin syn och över 2.000 svarade på attitydfrågor.

I synundersökningen hade 11 procent så dålig syn att de såg oskarpt redan på en meters håll. De skulle inte fått ta körkort idag med den synskärpan.

9 av 10 som svarade på frågor tyckte att det skulle vara en god idé att införa obligatoriska synkontroller vid körkortsförnyelse, något som inte görs idag. 60 procent tyckte att detta borde införas från och med det år föraren fyller 45 år, eller ännu tidigare. Men ansvaret för en säker trafikmiljö anser inte bilisterna att de ska bära själva. 87 procent vill att det ska vara obligatorisk för fotgängare att bära reflex, precis som cyklister. 

– Alla ser sämre i mörker, men det blir ännu svårare att se för bilister som redan från början har ett synfel. Om man dessutom möter gångtrafikanter utan reflexer kan det bli en livsfarlig situation. Därför är det viktigt att påminna både om vikten av att göra regelbundna syntester för bilister, och att bära reflexer när man är ute och går i trafiken, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik. 

Diskutera: Borde det vara krav på att använda reflex för fotgängare?

 
Kort om resultaten av Synbesiktningen 2019
  • 90 procent anser att de ser tillräckligt bra för att köra säkert (93 % män, 86 % kvinnor).
  • 65 procent säger att de ser sämre vid mörkerkörning.
  • 11 procent har en synskärpa som ligger under dagens körkortskrav.
  • 90 procent vill lagstadga synkontroller vid körkortsförnyelse.
  • 59 procent av de som vill se lagkrav vill att det införs vid 45 års ålder eller tidigare.
  • 82 procent tycker att bilister bör kontrollera synen minst vart femte år för att köra trafiksäkert.
  • 87 procent vill se ett lagkrav för gångtrafikanter att bära reflex.

Källa: Synoptik/Bilprovningen

Kommentarer

#1
2019-12-04 09:55

Varför lagkrav som kan ge böter? Vi har nog av allahanda lagkrav som kan bötfällas vid överträdelse! Nej tack, nu räcker det!

#2
2019-12-04 10:01

Såg en joggare med självlysande tröja för nån vecka sen. Klart bättre än reflekterande material så ska man lagstifta bör man göra det med förstånd.

#3
2019-12-04 10:09

Varför inte lagstifta om att de skall ha hjälm också, när man ändå är på gång? Vi kan inte få nog av alla dessa underbara lagar :)

.

#4
2019-12-04 10:44

Vintertid i Stockholm är nog hjälm ett krav om har livet kärt. Framförallt som gående med den totalt värdelösa vinterväghållningen.

#5
2019-12-04 10:50

Beträffande reflexer så är det viktigt, framförallt under de mörkare månaderna, men är mot all from av lagstiftning som inskärker på den personliga integriteten eller valmöjligheten. Staten skall inte lägga sig i vad man som enskild individ väljer att ha på sig eller inte. Men det känns som att fler och fler vill att staten skall gå in varje hem och detaljstyra. Skrämmande utveckling....

#6
2019-12-04 10:51

@lsoderlund
Du menar den feministiska snöröjningen? *asgarv* Nå, de flesta sådana tokar bor väl just där så det kan de ha och fundera lite över.. :) 

.

#7
2019-12-04 13:18

Ja gör det olagligt att inte bära reflex så kan man skriva ut böter för de som inte har det och så kan man börja ta ut reflexskatt.

#8
2019-12-04 14:05

Precis som det finns regler (och böter) för oansvariga cyklister, ska det finnas regler (och böter) för oansvariga gångtrafikanter. Jag kan omöjligen förstå motståndet i kommentarerna ovan om varför det inte ska vara ett krav att gångtrafikanter gör sig synliga i mörker.

"Men ansvaret för en säker trafikmiljö anser inte bilisterna att de ska bära själva. 87 procent vill att det ska vara obligatorisk för fotgängare att bära reflex, precis som cyklister."

Helt riktigt!

#9
2019-12-04 14:38

jättebra intelligentes, håller med dig om självklart med reflexer på fotgängare, vi som inte är nybörjare bakom ratten förstår skillnaden i hur mycket man syns med eller utan reflexer. Å andra sidan har vi inga poliser som har tid att bötfälla eventuella lagbrytare, men reflexlag skulle få fler av de laglydiga fotgängarna att bära reflex.

#10
2019-12-04 16:10

Tack, Stefan! Du har rätt om bristen på poliser, men om en gångtrafikant i efterhand kan påvisas ha saknat reflexer och gjort det svårt för bilisten att se honom/henne, ska bilisten inte behöva bära hela ansvaret under de omständigheter som beskrivs i artikeln ovan.

#11
2019-12-04 16:18

@Intelligentes
Jag tänker mest som så att om gångtrafikanter är så förbaskat korkade att de går omkring på vägarna i mörkret utan reflex, så får de fasicken skylla sig själva. Jag är lite trött på alla lagar som stiftas om precis allting i det här landet - lite egenansvar kan väl folk ändå ha?

.

#12
2019-12-04 16:48

Klarsynt: Jag håller med dig om alla #/%¤# lagar som vi tvingas på, och att folk måste ta sitt eget ansvar och skylla sig själva många gånger. Det som jag dock vänder mig emot som det är nu, är att det alltid är bilisten som tvingas bära ansvaret - hur korkat en annan trafikant än har skött sig. Det måste ske en förändring i det avseendet. Jag tror att vi tänker lika, ändå!

#13
2019-12-04 17:10

Det väsentliga är ju att förebygga olyckorna - oavsett vem som anses skyldig. Är man bilförare och anses oskyldig så är det nog ändå inte så trevligt att ha kört på en fotgängare som kanske skadats svårt eller t o m avlidit. Och under mörker så är det ju främst reflexer som ger bilföraren en möjlighet att upptäcka fotgängaren - sen skall denna också bl a gå på rätt sida och givetvis ta hänsyn till att bilisten inte jämt kan få stopp på bilen på några få meter. Det stora problemet är nog att få fotgängare att förstå att bara för att dom ser bilens strålkastare klart och tydligt så kan bilföraren vara helt omedveten om fotgängarens existens under mörker och de dåliga ljusförhållanden som många gånger råder under denna mörka årstid.

#14
2019-12-04 17:19

Meningslöst att försöka lagstifta om reflexer för folk använder inte reflexer ändå. Säkert samma folk som vägrar använda blinkers i trafiken läs dumma.....

#15
2019-12-05 06:36

Nä nä nä! Ingen ska försöka komma här och tvinga mig att synas I mörker! Om nån kör ihjäl mig så får den oansvarige jä***n stå för det, JAG har bara utnyttjat mina rättigheter! Eller tänker jag fel nu...?

#16
2019-12-05 06:59

Syntest! Låter som om undersökningen riktat sig till A och B körkortsinnehavare.
Högre behörigheter har tex läkarintyg synintyg från optiker, detta vart 5:e år.

Reflexer när det är mörkt, lika viktigt som att ha belysning på sitt fordon.
Bara egoister tror man är ensam i trafiken.

Sedan är jag lite skeptisk till undersökningar gjorda av ett företag med ekonomiska intressen i frågan.

#17
2019-12-05 16:08

Helt meningslöst att lagstifta om detta, ingen kommer att bry sej , och vem skall utfärda eventuell bot, de poliser som är kvar har säkert fullt upp med annat.

#18
2019-12-05 18:14

Inte bara reflex utan ordentlig reflex som reflexväst för cyklister, motorcyklister och fotgängare. Förnyelse av körkort var 5:e år med synundersökning. Vill man ha ordning måste det finnas meningsfulla lagar också.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.