Bild
Nästa artikel

8-serie Gran Coupé bredaste BMW-baken

Nyheter

BMW:s förlängda lyxkryssare plussar på måtten och lägger till två dörrar.

Vi har sett 8-serie Coupé följd av cabrioletvarianten. Nu kommer även en lite längre version med bakdörrar som lär gynna baksätesåkare. 

Jämfört med vanliga Coupén är Gran Coupé 20 centimeter längre och 3 centimeter bredare. Spårvidden bak har plussats på med 2,8 centimeter till drygt 1,67 centimeter och detta gör den till den bredaste av alla bilar i tyska biltillverkarens lineup.
 

Panoramaglastak finns som tillval och baksätet kan fällas 40/20/40.

BMW 8-serie Gran Coupé lanseras i september, då med fyra olika motoralternativ. ”Billigast” är 840i med rak 6-cylindrig bensinmotor, åttastegad automatlåda och 340 hästkrafter. Den kostar från 827.000 kronor. I andra änden av spannet hittar vi M-märkta M850i som har en bensindriven V8, åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift. 530 hästkrafter till priset 1.197.000 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om BMW 8-serie Gran Coupé?

Kommentarer

#1
2019-06-20 16:17

Onödigt mode med fyradörrarscoupéer. Ha kakan och äta den samtidigt. En riktig coupé har två dörrar - helst karmlösa. Undrar vad malusskatten blir på denna koloss? Tiotusen?

#2
2019-06-20 16:21

Så nu har Bmw sneglat på Porsche Panamera. De kunde gott gjort något eget i stället.

#3
2019-06-20 18:32

Den kostar från 827000kr, vad gör en skatt på 10000 för skillnad?

#4
2019-06-20 21:58

Jag tycker att rumpan på bilen ger lite Toyotavibbar. Inte snyggt.

#5
2019-06-21 07:41

Rätt pinsam bil. Nog ingen som vill bli sedd i något dylikt. #flygskam

#6
2019-06-21 09:10

Fin

#7
2019-06-21 12:26

Om möjligt är det ännu fulare med 850i på baksidan av en 850i än en 520d. Fy vad jag hatar dessa eländiga typbeteckningar överallt på bilen. Alla som behöver veta vet redan. Resten behöver veta att den är snygg. Ta bort eländet per default!

#8
2019-06-21 22:47

Ja, är det inte en märklig företeelse med motorbeteckningar på bakluckan? Man är ju van, men lite konstigt är det allt.

#9
2019-06-23 11:16

Har ägt en liknande bil med nypris > en mille. Bilen och komforten var absolut fantastisk, men "upplevelsen" av den stora auktoriserade verkstaden bedrövlig. Inkompetenta och oförskämda. Till slut tröttnar man på att göda dessa stora återförsäljare och eftersom bilarna är så fulla med elektronik som kan gå sönder och som någon gång då och då verkligen gör det inser man att några timmars googlande ger svar och kunskaper som av någon anledning inte verkar finnas på verkstäderna. Man kan råka ut för att behöva betala dyra pengar för en styrbox när problemet i själva verket var en lös kontakt någonstans på motorn. Det kan vara kul att spara pengar genom att småpyssla med en sådan bil själv, men den dagen man inte orkar med allt småfixande är det dags att sälja. Nu kommer elektriska bilar som kräver verkstadspersonal med högspänningscertifikat och om ett tag bilar som kan vara självkörande. Artiklar i pressen berättar om bristen på verkstadskompetens. En bekant i branschen konstaterade att "Det är inte så illa som tidningarna beskriver det - det är ännu värre".

Därför - även om jag kanske skulle ha råd - blir det aldrig något sådant här. I stället en okomplicerad asiatisk "ryggsäck".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.