Nästa artikel
401 förlorade körkortet i påsk
Nyheter

401 förlorade körkortet i påsk

Publicerad 7 maj 2014 (uppdaterad 7 maj 2014)
Under påskveckan gjorde polisen en stor nationell satsning på trafiksäkerhet, den så kallade hastighetsveckan. Det ledde till att 401 personer förlorade körkortet.

Allt som allt stoppades 6 576 förare för fortkörning i hela landet under perioden. Det är en minskning jämfört med förra året, men det innebär inte att folk kör bättre. Då riktade sig satsningen mot 100 till 120-vägar och i år mot 70 till 90-vägar.
– Vi har nått långt med trafiksäkerhetsarbetet när det gäller alkohol, droger och bilbältesanvändningen. Men vi har långt kvar när det gäller hastighetsefterlevnaden, säger Bengt Svensson, kommissarie och trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.

Hastighetsveckan är en del av ett europeiskt samarbete om trafiksäkerhetsinsatser. Vid samma vecka i fjol stoppades 765 000 förare runt om i Europa för fortkörning.

DISKUTERA: Hur gör du för att hålla nere hastigheten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-07 10:06
Gunnar Lindberg

Jag växlar ner i utförsbackar. Om det inte räcker så bromsar jag.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-07 10:40
linnear

Jag jobbar mer på att hålla uppe hastigheten.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-07 11:27
Klarsyn

Polisens laseravståndsmätare skickar ut infraröda mätpulser med frekvensen 70 Hz under o,3 sekunder. Den mäter alltså avståndet till bilen 21 gånger och räknar om avståndsförändringen per tidsenhet till hastighet. De beräknade hastigheternas spridning undersöks om den är rimlig, om ej så redovisas ingen hastighet.
Hur åstadkommes då orimliga spridningsvärden? Jo genom att man monterar en kraftig infraröd lysdiod till exempel i ett extraljus och låter den blinka med en frekvens som avviker något från en multipel av 70 Hz. Lasermätaren kommer då att hela tiden som den mottager ljuspulser från lysdioden att få orimligt stora spridningar och inga hastighetsvärden kommer att redovisas. Montera även en lysdiod i en backlampa för att förhindra hastighetsmätning bakifrån.

#4 • Uppdaterat: 2014-05-07 11:41
Hackenbush

Är det 90-väg ställer jag farthållaren på 95 så blir det inga böter. Jag har inte mer bråttom än så för jag brukar köra i god tid för att slippa stressa.

#5 • Uppdaterat: 2014-05-07 12:48
VW Polo 2012

Hej Gunnar Lindberg! Men där går gränsen för mig, som i övrigt är ganska laglydig.

#6 • Uppdaterat: 2014-05-07 14:49
Stefan Eriksson

Tänk om Polisen kunde lägga resurser på att stoppa dem som använder mobil på ett trafikfarligt sätt, de som håller för litet avstånd, de som gör fula omkörningar etc etc istället för att jaga dem som kör 10km/h för fort på en 90-väg.

#7 • Uppdaterat: 2014-05-07 15:01
Hackenbush

Kom ikapp en bil igår som körde ryckigt i hastighet och vinglade till höger och vänster under viss vägsträcka, lite senare plötsligt höll bilisten jämn hastighet och slutade vingla. Antar att bilisten hade knappat färdigt på telefonen då.
Bilisten var halvt över i mötande körfält några gånger men som tur var så kom ingen mötande trafik just då.

#8 • Uppdaterat: 2014-05-07 15:37
Focus

Klarsyn: Har du inte övervägt möjligheten att följa av konungen fastställda hastighetsbestämmelser? De är ju trots allt tillkomna i demokratisk ordning och inte för att ställa till det för dig.

#9 • Uppdaterat: 2014-05-07 16:01
hultarn

Focus: kruxet är ju dels att folk har förbaskat svårt att hålla farten, som i helgen när bilen framför går ner till 55 på 70-väg bara för att det står en kamera där framme.
Det stressar ju alla runtom och de kör förbi och fortare än 70. Men, felet är inte dens som orsakade det hela utan den som körde 80 på 70-vägen.

Men, fortfarande är det nykterhet och attityd, olagliga fordon som är det stora problemet, inte om något kör 10 km/h över.

"Vi har nått långt med trafiksäkerhetsarbetet när det gäller alkohol, droger ..."
Ok, men är det inte så att runt 20% av de som omkommer i trafiken är påverkade? Hur kan man då påstår att man kommit långt...?

#a • Uppdaterat: 2014-05-07 17:12
Onehp

För att svara på frågan:

-Genom att titta ut och se runt och mätta sitt behov av synintryck så att man håller sig alert. Kolla brett och långt, inte vara precis framför bilen. Då förstår man ganska snart att 70 eller 90 är ganska så snabbt ändå på landsvägar så man tappar suget att köra snabbare. Behöver man forska sig fram till detta så att kanske alla sömnförare vaknar lite bakom ratten?

- Farthållare är också välkommen på de ryktigt (ordvitsvarning) tråkiga sträckor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.