Nästa artikel
400 hästkrafter får plats i resväskan
Nyheter

400 hästkrafter får plats i resväskan

Publicerad 29 januari 2014 (uppdaterad 29 januari 2014)
Nissans nya lättviktsmotor levererar 400 hästkrafter men väger bara 40 kilo och skulle utan problem få plats i handbagaget på flyget.

Trenden med ”downsizing” kan leda till väldigt nätta och lätta motorer. Nissans nya kompaktmotor som fått det kryptiska namnet DIG-T R 1.5 är ett exempel.

Den trecylindriga turbomotorn på 1,5 liter är så lätt att chefen för Nissans prestandadivision Nismo, Shoichi Miyatani, kan posera med den i famnen.

50 centimeter hög, 40 centimeter bred och 20 centimeter djup väger motorn 40 kilo. Den är så liten att den får plats i handbagaget på ett flygplan, påpekar Nissan.

Samtidigt är motorn ett kraftpaket som utvecklar 400 hästkrafter. Det innebär att förhållandet mellan effekt och vikt är tio hästkrafter per kilo, inte ens V6-motorerna som sitter i årets Formel 1-bilar kan mäta sig med den siffran.

Nissans lättviktsmotor kommer att användas i en racerbil som ställer upp i årets upplaga av det klassiska 24-timmarsloppet i Le Mans som körs i juni.

– Det vi lär oss från utvecklingen av motorn kommer vi att se i Nissans produktionsbilar i framtiden, säger motorsportchefen Darren Cox i en kommentar.

Diskutera: Vad tycker du om Nissans nya motor?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-29 11:36
Simon no1

Ser väl ändå ut som att det saknas rätt mycket delar på den motorn...:)

#2 • Uppdaterat: 2014-01-29 12:35
true believer

Ja, det är ju iaf hel aluminium motor, gjutjärnsblock är ju helt värdelöst de som propagerar för det, då ökad vikt är en nackdel för väghållning, acceleration, och bränsleförbrukning...

#3 • Uppdaterat: 2014-01-29 18:11
saabnisse

@true believer, ett sådant uttalande bekräftar bara att du inte känner till mycket om materialutveckling.
Hört talas om t.ex. CGI, kompaktgjutjärn?
Aluminium har sina fördelar, men gjutjärn har andra!

#4 • Uppdaterat: 2014-01-29 18:55
Henrik-Andersson

Där håller jag inte riktigt med dig Simon no1

Motorn är komplett, sedan behövs det generator, startmotor, och en mängd saker till - men motorn är komplett

#5 • Uppdaterat: 2014-01-29 20:01
true believer

saabnisse@ Nej det känner jag inte till, används det inom bilindustrin flitigt eller är det ett nytt material? Läste det används inom lastbilsbranschen för lägre vikt och tillverkningskostnad och är starkare gjutjärn?

#6 • Uppdaterat: 2014-01-30 01:27
snabb95

svänghjul bör väl ingå i komplett motor, eller?

#7 • Uppdaterat: 2014-01-30 11:32
Simon no1

Okej Henrik-Andersson men om du kompletterar den så att den faktiskt fungerar så kommer den inte att vara så lätt längre och för att kunna använda den så måste du komplettera den, kan man då påstå att en motor bara väger 40 kg...????

#8 • Uppdaterat: 2014-01-30 18:34
Henrik-Andersson

:)

Ja fasen - Missade svänghjulet faktiskt. Då får jag väl ge mig i så fall och hålla med om att den inte är komplett.

Sedan till Simon No1 - Mitt svar var mer tänkt som att om jag beställer en komplett (utbytes)motor på exempelvis bildelsbasen.se då får jag inte kringutrustningen med, det var mest så mina tankar gick om hur jag definierar en komplett motor.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-30 19:50
true believer

Inugs och avgasgrenrören är inte heller med, startmotorn?

#a • Uppdaterat: 2014-01-31 22:48
Stene

I texten nämns ju inte om motorn väger 40 kg med eller utan svänghjul. Resten som saknas får väl anses som kringutrustning, även grenrör anser jag. Kanske fick man plocka bort svänghjulet för att Shoichi Miyatani skulle orka posera med motorn i famnen och dessutom kunna uppvisa ett leende.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.