Nästa artikel
4 av 10 tror på elbilsköp närmaste tiden
Nyheter

4 av 10 tror på elbilsköp närmaste tiden

Publicerad 5 december 2023 (uppdaterad 5 december 2023)
Trots att många inte förväntar sig att elbilen blir billigare än en fossilbil planerar 4 av 10 svenskar ett elbilsköp de närmaste fem åren, enligt en undersökning från Michelin. Den avslöjar också brister i konsumenternas däckkunskaper.

Elbilsförsäljningen har ökat snabbt de senaste åren, men nu ser verkligheten tuffare ut. De statliga stimulanserna är borta och den höjda räntenivån gör det svårare att räkna hem en elbil ekonomiskt. 

– Trots att elbilen inte nödvändigtvis blir billigare kvarstår intresset för ett elbilsköp, säger Marika Hoflund, vd för Michelin Nordic.

Enligt en undersökning som Michelin Nordic låtit göra med nära 6 000 respondenter i hela Norden, varav 1 500 i Sverige, planerar 42 procent av svenskarna att köpa en elbil de närmaste fem åren.

Men det är stora skillnader på kundernas förväntningar på vad elbilen kommer innebära ekonomiskt.

– I osäkra tider tolkas verkligheten på olika sätt. Ena dagen går Sveriges Radio ut med larmrapporter om skyhöga däckkostnader för elbilar, medan Vi Bilägare går ut några dagar senare och säger att slitaget inte behöver vara så stort, säger Marika Hoflund.

”Trots att elbilen inte nödvändigtvis blir billigare kvarstår intresset för ett elbilsköp”

”Trots att elbilen inte nödvändigtvis blir billigare kvarstår intresset för ett elbilsköp”, säger Marika Hoflund, vd för Michelin Nordic.

Undersökningen visar att var sjätte tillfrågad tror att drivmedelskostnaderna minskar med en elbil, men en av tio tror att det blir dyrare att ladda bilen än att tanka den.

Hela 72 procent förväntar sig samma nivå på däckutgifterna som i dag efter ett byte till elbil – trots att många elbilar är tyngre, starkare och rullar på större hjuldimensioner än tidigare.

– Vi ser ett direkt samband mellan bilens vikt och takten på däckslitaget, förklarar Richard Andemyr som är hållbarhetsansvarig på Michelin Nordic. En bil som är 22 procent tyngre innebär 22 procent mer materialslitage räknat i gram per kilometer. Det är naturlagar som inte går att komma ifrån, vilket så klart gäller alla bilar oavsett drivmedel.

– Sedan ser vi att bilar som har väldigt direkt och snabb respons på gasen och bromsregenerering kan ge upphov till extra högt slitage, tillägger Richard Andemyr.

Elbilar rullar ofta på större och bredare däck vilket ger upphov till mer materialslitage utan det resulterar i snabbare förlust av mönsterdjup eller antalet köra mil innan däckbyte. 

Många konsumenter – två av tre som svarat på enkäten – tycker att bilbranschen borde bli bättre på att informera om elbilens konsekvenser för däcken.

Så minskar du däckslitaget

För att få ut så lång livslängd som möjligt av sina däck, oavsett drivmedel, ger Richard Andemyr på Michelin tre tips till bilägarna.

  • Stressa inte i trafiken. Att ta god tid på sig är bra för både miljö, säkerhet och däckslitage.
  • Kontrollera lufttrycket regelbundet.
  • Ta för vana att titta till däcken för att upptäcka snedslitage i tid.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 6 december 2023 Swenssons skrev: Mr:…
  • 6 december 2023 Mr: Intressant och…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.