Bild
Nästa artikel

4 av 10 svenskar drabbade av smitare

Nyheter

Antalet parkeringsskador ökar i Sverige. Enligt en enkät som Trygg-Hansa genomfört har fyra av tio svenskar någon gång fått sin bil påkörd utan att den skyldige gett sig till känna. 

Det är SVT Rapport som rapporterar om att fyra av tio svenskar någon gång har fått sin bil påkörd utan att den skyldige gett sig till känna. Uppgifterna är hämtade från en enkät som försäkringsbolaget Trygg-Hansa genomfört.

Enkäten visar även att två av tio av de tillfrågade har drabbats av smitare mer än en gång.

Parkeringsskador ökar

Enligt Trygg-Hansa har antalet parkeringsskador ökat. Den snörika vintern, som innebar begränsad möjlighet att se andra bilar bakom snödrivorna, ses som en anledning till ökningen.

Dessutom misstänker försäkringsbolaget att allt fler fuskar och anmäler parkeringsskador som de själva orsakat.

Diskutera: Är du en av svenskarna som blivit drabbade? Eller är du den som smiter? Vad ska man göra åt smitarna?
Taggar: Nyheter
4 av 10 svenskar drabbade av smitare

Kommentarer

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-22 13:08

Hur kan man vara så idiotisk att man bara lämnar platsen? Något jag inte förstår ..

#1
Johan
2010-07-22 14:28

Räkas inte typ dörruppslag som parkeringsskador (kanske inte av försäkringsbolag) ?? Om dessa ingick i undersökningen skulle resultatet vara betydligt högre på antalet smitningar. Tycker det är lika allvarligt som andra p-skador! Hur man än parkerar, dvs lång bort på en stor parkering, är det nästan alltid ngn som skall stå brevid och vips har man ett ¨märke¨ i sidan. Fördj*vligt!!

#1
AOZ
2010-07-22 14:36

Det betyder ju också att 40% av oss bilister är smitare.

#1
Birgitta Hindefjord
2010-07-22 15:17

jag har råkat utför parkeringsskador,både bucklor och repor kofångaren bak är repad parkerinsskada, bucklor i dörrar ganska djupa sådana, ingen som låsas om något, råkar jag orsaka något så brukar jag skriva en lapp med mitt telefonnummer på, vanligtvis blir jag inte ens uppringd. Men då har ju ialla fall jag gjort rätt.

#1
surivan
2010-07-22 15:26

stötfångarna på dagens bilar är ju på tok för plastiga
och ömtåliga.plus att många bilar saknar sidolister
som skyddar när en bildörr öppnas lite hastigt.
gamla tiders bilar var ju bra mycket tåligare än nu-
tidens plastskräp.

#1
Kjell-Åke
2010-07-22 16:22

Märkligt! Alla bilägare är i princip överens om att det är kvalificerat svineri att inte stå för att man gjort en skada på annans bil. Ändå ökar dessa parkeringsskador i takt med att försäkringsbolagen minskar möjligheterna att få ut någon ersättning.

#1
Sigge
2010-07-22 21:38

Surivan...håller inte alls med dig. Gamla stötfångare var ofta med metallister som blev buckliga och fula. Dagens lackerade plaststötfångare tål mycket mer innan det blir märke (går oftast att vaxa bort) Däremot blir de nya alu.reg.nr skyltarna snabbt buckliga. Ang. listerna på dörrarna var de oftast meningslösa då de inte satt där grannens dörr var bredast (vanligtvis på övre halvan).

#1
Per Karlsson
2010-07-23 02:02

Parkeringsplatser gör mig nervös. På min förra bil fick jag diverse blessyrer, uppenbarligen av dörrar som slängts upp av bilar som parkerats intill. Är folk för stressade, eller beror det på att det är många som inte äger sina bilar (tjänstebilar) och därmed inte har tillräckligt intresse av att vara försiktiga? Eller har man börjat ta intryck av den hetsiga stilen i andra länder? Eller är det den dåliga sikten i nya bilar?

#1
Hasse
2010-07-23 11:36

Köpte ny bil i januari 2010. Bilen höll sig fri från parkeringsskador enda till sommar då vi skaffade en liten lägenhet i Stockholm. Efter att p.g.a av detta besökt diverse varuhus som t.e.x Ikea i Barkarby har jag nu fått p-skador på vänster bakdörr och skärm(djup skada) samt höger bakdörr. Vet inte hur jag ska tolka detta, men antingen är ni i storstäderna fruktansvärt nonchalanta eller fruktansvärt dåliga bilförare.

#1
AE
2010-07-23 14:24

Ja, det är helt otroligt hur det helt plötsligt kan stå en bil bredvid ens egen när man ställt sig nästan orimligt långt bort. Det är ett mysterium, helt klart. Värt att utreda vad som pågår i den hjärnan som på något sätt tvingas till ens bil. Anledningen till sådana här skador är många, men tjänstebilar är definitivt en av dom. Har man inte betalat x antal hundratusen för bilen själv så bryr man sig faktiskt inte särskilt mycket om den. Folk bryr sig heller inte om sina äldre, förmodligen rostiga bil som inte är värd en spänn. Själv undviker jag bilar som exempelvis 240 och andra "robusta" bilar då ungar och annat inte pallar med den rörelseenergin en sån dörr ger. Jag undviker även bilar med bilbarnstolar och bilar som man ser har många skador. Tack vare detta hade jag bara ett litet uppslag på min förra bil under tre år. Jag har ännu inte fått nått på min nya bil. Men den som väntat på nåt gott...

#1
Saabnisse
2010-07-24 15:36

Jag parkerade på en storköpsparkering då en mamma med två knattar ställde sig bredvid och en av knattarna slog upp bakdörren in i min dörr och gav den en rejäl buckla.
När jag sa åt damen att det var lämpligt att hon såg efter sina frön så att sånt inte skulle hända och frågade vad hon tänkte göra åt saken, fnös hon, knyckte på nacken och gick därifrån.
Vad gör man?
Jag skrev upp bilnumret, men hade inte tid att gå vidare.
Jag har kvar min buckla, men blir grym när jag ser den.
D....a häxa!

#1
Motorcyklist
2010-07-25 12:20

Jadu va ska man säga om smitare?får nog inte skriva va ja vill om dom här?i Torsdas parkerade ja min Mc utanför hemmet på gatan som är ganska trafikerad o många som parkerar pågrund av banken som finns här,ett kort ärende hemma....o när man kommer ut o ska ta på sig hjälmen ser man backspeglarna står väldigt konstigt??nån idiot har lyckats köra på MCn o välta den så höger sidans kåpor, avgassystem,backspegel,styrände,fotpinne,blinkers av..är så skrapat så ja blir skogstokig,dom ha ju haft sinnes närvaro att ställa upp MCn igen men bara valt att åka utan o lämna en lapp efter sig....finns inte ord för dessa människor.

#1
Smulan
2010-07-25 19:21

Jag drabbas hela tiden av små parkerings-skador.Folk slänger upp dörrarna när de stiger ur eller kliver in. Ingen tanke på att de skadar intilliggande fordon,
Fruktansvärt ansvarslöst.

#1
Pettersson
2010-07-26 11:43

Energiupptagande stötfångare som klarade krockar upp till 5 km/h utan varaktig deformation var något som SAAB introducerade 1972. Volvo ville inte vara sämre så de monterade en klantig aluminiumbalk på sina bilar, ljugarbänken kallad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.