Nästa artikel
3 av 10 lätta lastbilar får underkänt: "Alldeles för hög andel"
Nyheter

3 av 10 lätta lastbilar får underkänt: "Alldeles för hög andel"

Publicerad 25 januari 2022
Och hos vartannat fordon upptäcktes någon form av brist i besiktningen.

Bilprovningen har släppt statistik som visar att av de drygt 90 000 lätta lastbilar de besiktigade under 2021 hade 47,4 procent brister. 28,2 procent underkändes med krav på efterkontroll, vilket betyder att felen som hittades var så pass allvarliga att fordonet inte får brukas förrän felen åtgärdats.


Trots detta har ändå andelen bristfälliga lätta lastbilar sjunkit med 0,8 procentenheter jämfört med 2020, enligt Bilprovningens siffror.
– Det är positivt att underkännandegraden har minskat, men andelen underkända är alldeles för hög och påvisar ett fortsatt behov av regelbunden kontrollbesiktning för att hitta och åtgärda fel i syfte att bibehålla säkra fordon och en trygg trafikmiljö, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.


Högsta andelen underkända lätta lastbilar hade Västernorrlands län med 52,5 procent. Lägsta andelen underkända hade Gotlands län med 38,5 procent.


Hjul, bromsar och belysning vanligaste felen

De vanligaste anmärkningarna rörde hjulsystem, bromssystem och belysningssystem. Det är samma som för vanliga personbilar, men för lätta lastbilar var anmärkningarna desto allvarligare. En teori från Bilprovningen är att biltypen används som bruksfordon i tuffa miljöer och av flera förare och därför slits mer.


Lätta lastbilar har på sistone hamnat i blickfånget. Dels har krocktestorganisationen Euro NCAP funnit att flera modeller har dåliga säkerhetssystem, och dels observerade NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) att bältesanvändningen i skåpbilar är betydligt lägre än genomsnittet. Försäkringsbolaget Folksam har dessutom belyst att fullastade hantverkarbilar, kan utgöra en livsfara vid krock.


Det finns över en halv miljon lätta lastbilar i trafik i Sverige och de används oftast som hantverkarbilar eller budbilar, med en vikt på max 3 500 kilo. Fordonstypen besiktas för första gången efter tre år i trafik. Andra gången är när de är fem år gamla och efter det på intervall med som mest 14 månader efter föregående besiktning.

Resultat kontrollbesiktning lätt lastbil
2021
Län Andel underkända totalt Andel Underkända utan krav på efterkontroll Andel underkända med krav på efterkontroll Andel körförbud
Blekinge län 45,5% 17,8% 27,7% 0,0%
Dalarna län 44,2% 16,8% 27,2% 0,1%
Gotlands län 38,5% 18,0% 20,4% 0,1%
Gävleborgs län 47,0% 16,7% 30,2% 0,1%
Hallands län 47,3% 18,5% 28,5% 0,3%
Jämtlands län 48,1% 21,9% 26,1% 0,0%
Jönköpings län 46,7% 18,0% 28,6% 0,1%
Kalmar län 47,5% 16,0% 31,3% 0,2%
Kronobergs län 45,2% 18,1% 26,9% 0,1%
Norrbottens län 51,4% 22,4% 28,7% 0,2%
Skåne län 44,6% 19,1% 25,4% 0,1%
Stockholms län 49,9% 22,2% 27,6% 0,1%
Södermanlands län 47,2% 16,7% 30,2% 0,2%
Uppsala län 46,6% 17,6% 28,9% 0,1%
Värmlands län 52,2% 15,8% 36,1% 0,3%
Västerbottens län 50,6% 23,7% 26,8% 0,1%
Västernorrlands län 52,5% 17,9% 34,4% 0,2%
Västmanlands län 44,1% 20,0% 24,0% 0,1%
Västra Götalands län 45,5% 18,1% 27,3% 0,1%
Örebro län 43,9% 15,9% 28,0% 0,0%
Östergötlands län 45,0% 20,4% 24,5% 0,0%
Totalt 47,4% 19,1% 28,2% 0,1%

Källa: Bilprovningen 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.